هیولاها از زمانی که ما به یاد داریم در ذهن انسان وجود داشته اند و اغلب از طریق اسطوره، افسانه و داستان زنده می شوند. اما از سال 1954، یکی از نام‌ها بالاتر از بقیه است.

گودزیلا با قدرت یک خدا و طراحی به یاد ماندنی و اژدها مانند، توانست به یکی از مشهورترین شخصیت های فرهنگ پاپ تبدیل شود. اگرچه از او اغلب به قوی‌ترین شخصیت در جهان داستانی‌اش یاد می‌شود، اما در واقع چند کایجو وجود دارند که از نظر قدرت و درندگی محض با پادشاه رقابت می‌کنند. مطمئناً، او ممکن است همیشه برنده شود، اما چند باری بود که به نظر می رسید اگر از متحدانش کمک نمی گرفت، شکست می خورد.

آخرین ماجراجویی گودزیلا، در کنار یکی از قدیمی ترین دشمنانش، اکنون در سینماها به نمایش درآمده است. برای آماده شدن برای بازی Godzilla x Kong: The New Empire، وقت آن است که به هفت تا از قوی‌ترین موجوداتی که تا کنون در برابر Big G روی تشک رفته‌اند نگاهی بیندازیم.

 

رودان (Rodan)

 

بزرگترین دشمنان گودزیلا

 

حیوانات ماقبل تاریخ در دهه 1950 بسیار خشمگین بودند. استودیوی فیلمسازی ژاپنی معروف به توهو از دریافت اینکه شخصیت گودزیلای آنها یک منبع درآمد قابل احترام است بسیار خوشحال شد و آنها متوجه شدند که فرصتی برای ایجاد چندین فرنچایز هیولاهای بزرگ دارند.

رودان در سال 1956، دو سال پس از Gojira اصلی منتشر شد. این بار، هیولای مورد نظر بر اساس شکل یک پتروسار بود.

در این فیلم، دو تا از هیولاهای پرنده از خواب زمستانی آتشفشانی خود رها شدند تا ژاپن را ویران کنند. این موجودات با بال های خود بادهای طوفانی ایجاد می کردند که به راحتی توکیو را در بر می گرفت و هواپیماها را مانند آتش بازی می پراند.

رودان جدیدی در سال 1964 در Ghidorah: The Three-Headed Monster بیدار شد و به مبارزه با گودزیلا پرداخت. این فیلم بیشتر جنگ با عروسک‌هایی را به تصویر می‌کشد که برای زمان خود بسیار زیبا به نظر می‌رسیدند و صحنه‌های بین این دو هیولا از هیجان‌انگیزترین صحنه‌های تاریخ کایجو هستند.

یک نمایش حماسی

در حالی که گودزیلا عملاً شکست ناپذیر بود، او در زمین محصور بود. از طرف دیگر، رودان می‌توانست از بالا حمله کند، بنابراین این دو موجود تقریباً به طور مساوی با هم مطابقت داشتند – به نظر می‌رسید که مبارزه او با گودزیلا یک بن بست همیشگی باشد. اگر هیولاها مجبور نمی شدند با Mothra برای شکست دادن Ghidorah متحد شوند، احتمالاً جنگ آنها هرگز پایان نمی یافت.

از آن زمان به بعد، جانوران متحد بودند تا اینکه فرنچایز با سری Heisei دهه 80 و 90 راه اندازی مجدد شد. نبرد آنها در گودزیلا در مقابل مکاگودزیلا 2 بیش از هر زمان دیگری با چنگال و دندان نشان داد، و اگرچه گودزیلا در این قسمت او را شکست داد، رودان همچنان توانست مانند یک قهرمان واقعی خود را حفظ کند.

پتروداکتیل عظیم الجثه از جمله ظاهر اصلی او در 11 فیلم از جمله گودزیلا: پادشاه هیولاها به نمایش درآمده است. این فیلم نزاعی را به نمایش گذاشت که شبیه هیچ فیلم قبلی نبود، و رابطه رودان با شعله و آتشفشان حتی بیشتر از فیلم اول آشکار است. او را به دلیلی “متولد آتش” می نامند، با بالهای عظیمی که به نظر می رسد می سوزند.

 

ماثرا (Mothra)

 

بزرگترین دشمنان گودزیلا

 

زیباترین کایجو تا کنون، ماثرا از زمان اولین فیلمش در سال 1961 مورد تحسین بسیاری از افراد است. توهو چند نویسنده را برای نوشتن رمانی برای یک فیلم هیولا جدید استخدام کرد و این کتاب اساس اسطوره‌شناسی این موجود بود.

این کتاب بسیار کمیاب است، و بسیاری از طرفداران کایجو وجود دارند که آرزو می کنند آن را به دست بیاورند.

کتاب و فیلم از طرح اصلی مشترکی برخوردار بودند، که زمینه را برای آنچه که Mothra تقریباً در تمام رسانه‌های دیگر خواهد بود، ایجاد کرد. او یک موجود باستانی، خدای مردم جزیره نوزادان است. اکثر فیلم‌ها نشان می‌دهند که حداقل برخی از این افراد به اندازه عروسک‌های باربی هستند و آواز بسیار زیبای آن‌ها می‌تواند هر زمان که در خطر هستند، موترا را احضار کند.

ماثرا در برابر گودزیلا

در سال 1964، ماثرا برای مبارزه ای افسانه ای تا سرحد مرگ در مقابل گودزیلا قرار گرفت. او با استفاده از پودر سم، بادهای بال زده و شش پای پنجه دار خود، قبل از مرگ در کنار فرزندانش، به خوبی با تروپود جهش یافته مبارزه کرد. او قبلاً بسیار پیر بود، بنابراین این Mothra کمی راحت‌تر از فرزندانش در فیلم‌های بعدی شکست خورد.

در طول سال‌ها، ماثرا در 14 فیلم بلند ظاهر شد، از جمله برخی که او هیولای اصلی است. در King of the Monsters، او به روز شده است تا براق تر و شبیه حشرات به نظر برسد.

یکی از موتیف‌های رایج در فیلم‌ها این است که پس از شکست او، تخم‌های ماثرا به شکل کاترپیلارهای تار پرتاب می‌شوند. آنها توسط گودزیلا کوتوله شده اند، اما معمولاً می توانند او را با تورهای ابریشمی خود کاملاً ناتوان کنند.

 

 

هدورا (Hedorah)

 

بزرگترین دشمنان گودزیلا

 

هدورا، یا همان هیولای دود، تنها در دو فیلم گودزیلا ظاهر شد، اما او در کمیک‌ها و بازی‌های ویدیویی بی‌شماری نیز حضور داشت. او موجودی بیگانه است که در آب های آلوده زمین فرود آمد و با تغذیه از کثیفی رشد کرد.

اولین حضور او در سال 1971 در فیلم گودزیلا علیه هدورا بود. این یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های کایجو در تمام دوران بود، با نوجوانان مهماندار، پیامی قوی ضد آلودگی، و طرحی که سبک‌دلی را با وحشت بسیار تاریک و ترسناک ترکیب می‌کرد.

هدورا می‌توانست کل شهرها (و گودزیلا) را با لجن‌های اسیدی خود بسوزاند، اشعه‌های گرما را از چشمانش پرتاب کند و به اشکال مختلف تکامل یابد. این ویژگی ها او را به یکی از قوی ترین دشمنانی تبدیل کرد که گودزیلا تا به حال با آن روبرو شد، حداقل در اولین حضورش.

در دومین فیلمش، گودزیلا: جنگ‌های پایانی، او خیلی راحت کشته شد، اما بیشتر طرفداران او را به عنوان مجموعه‌ای قدرتمند از زباله‌های فضایی می‌بینند که همیشه قرار بود باشد.

 

مکاگودزیلا (Mechagodzilla)

 

بزرگترین دشمنان گودزیلا

 

مکاگودزیلا طرح های مختلفی دارد، اما او همیشه یکی از دو چیز است: یا یک ربات مرگبار که توسط بیگانگان کنترل می شود یا یک ماشین فوق العاده  ژاپنی برای مبارزه با پادشاه هیولاها.

او که در هشت فیلم (از جمله Ready: Player One) ظاهر شد، دارای طیف گسترده ای از قدرت ها و سلاح ها مانند موشک، لیزر، پرتوهای حرارتی و تیغه ها است. گودزیلا معمولاً برای شکست دادن او به کمی کمک نیاز دارد، اما چند بار شد که او موجود بیونیک و هیولاهای دیگر را به طور همزمان در اختیار گرفت و شکست داد.

Mechagodzilla همچنین در دو فیلم اول انیمه گودزیلا، Planet of the Monsters و City on the Edge of Battle ظاهر شد. در Planet، او توسط گودزیلا حتی بدون فرصت مبارزه نابود شد و در شهر، اساساً مجموعه‌ای از ساختارها و ماشین‌های مختلف بود که «شهر مکاگودزیلا» را تشکیل می‌داد.

 

اکشن فیگور گودزیلا | Godzolla | از فیلم پادشاه هیولاها

 

گودزیلا فضایی (Space Godzilla)

 

بزرگترین دشمنان گودزیلا

 

در سال 1994، گودزیلا با یک کلون عملاً شکست ناپذیر از خود روبرو شد. گودزیلای فضایی از DNA گودزیلا که توسط Mothra یا Biollante به فضا انتقال یافت متولد شد. انفجار ستارگان حتی جهش‌های بیشتری را در سلول‌ها نسبت به آنچه که گودزیلای اصلی روی زمین با سلاح‌های هسته‌ای بدوی تجربه کرد، ایجاد کرد.

گودزیلا فضایی مشابه بیگ جی بود، فقط بسیار بزرگتر. او از کریستال‌های قدرتمندی تشکیل میشد که می‌توانستند از بدنش جدا شوند و روی زمین با هم ترکیب شوند و قدرت تله‌کینتیک چشمگیری به او بدهد تا بتواند گودزیلا را در فواصل طولانی پرتاب کند.

گودزیلا تنها با کمک Moguera، ربات پیشرفته ای که ساخت ژاپن بود، توانست او را شکست دهد. علاوه بر این، گودزیلا سخت‌تر و کثیف‌تر از همیشه جنگید تا پسرش را از چنگ این موجود فضایی وحشتناک نجات دهد.

 

دسترویا (Destroyah)

 

بزرگترین دشمنان گودزیلا

 

به نوعی، Destoroyah قدیمی ترین دشمن گودزیلا است. فیلم اصلی، گوجیرا، دانشمندی تحت شکنجه به نام دکتر سریزاوا را نشان می دهد. او سلاحی به نام Oxygen Destroyer ساخت که در واقع گودزیلا را کشت. سپس دانشمند خود را قربانی کرد تا تمام دانش این مرگبارترین سلاح را از بین ببرد. البته، وقتی صحبت از فرنچایز گودزیلا می شود، همه چیز هرگز به این سادگی نیست.

این سلاح باعث جهش میکروارگانیسم های قدیمی در ته خلیج توکیو شد. پس از 40 سال آنها به گروهی از هیولاها به نام Destoroyah تبدیل شدند. آنها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند و در نهایت در یک جانور غول پیکر ادغام شوند. مانند تلاقی بین خرچنگ و زنومورف، دسترویا یکی از منحصربه‌فردترین طرح‌ها در فرهنگ گودزیلا است. زره قدرتمند، یک پرتو حرارتی میکرو اکسیژن و یک شاخ کشنده، این هیولا را به یکی از قوی‌ترین موجودات تاریخ زمین تبدیل کرده است.

گودزیلا که از مرگ پسرش عصبانی بود، با کمک ارتش هیولا را شکست داد. اندکی بعد، انرژی هسته ای گودزیلا به نقطه بحرانی رسید و او به معنای واقعی کلمه ذوب شد. اگر ژاپن راهی برای تضعیف این روند پیدا نمی کرد، در واقع او سیاره را منفجر کرده و نابود می کرد. پس از مرگ، انرژی گودزیلا به جسد پسرش جان تازه ای بخشید و پادشاه جدیدی متولد شد.

 

شاه گیدورا (King Ghidorah)

 

بزرگترین دشمنان گودزیلا

 

سه سر، دو دم، بال های عظیم و پرتوهای جاذبه. اینها نشانه های یک هیولای واقعی هستند. شاه گیدورا احتمالاً محبوب ترین در بین همه دشمنان گودزیلا است و همچنین می توان او را قدرتمندترین آنها دانست.

این تهدید سه گانه غول پیکر که از افسانه یاماتا نو اوروچی الگوبرداری شد، یکی از بزرگترین شاهکارهای تیم جلوه های ویژه توهو بود. هر سر و دم به طور جداگانه حرکت کردند و فلس های طلایی با طراحی پیچیده تمام بدن آن را تعمید دادند.

ظاهر او به تنهایی او را به یکی از منحصر به فردترین موجودات علمی تخیلی تبدیل کرد. اگرچه هیولاهای سه سر دیگری نیز پس از آن طراحی شدند که احتمالاً از طرح اصلی توهو الهام گرفتند.

 

گودزیلا در مقابل گیدورا

منشأ او بین یک هیولا از فضا، موجودی که توسط مسافران زمان خلق شدند و یک خدای باستانی که قرار است از ژاپن محافظت کند، متفاوت است.

اگرچه گودزیلا معمولاً نمی‌تواند به تنهایی او را شکست دهد، اما قدرت اژدها در بازی Godzilla vs King Ghidorah و حتی بیشتر از آن در GMK: Giant Monsters All-out Attack کمی کاهش یافت. حتی در آن دو فیلم، گیدورا همچنان یک حریف سرسخت بود و سایر فیلم‌ها جایگاه گیدورا را به عنوان بزرگترین دشمن گودزیلا در تاریخ ثبت کرده‌اند.

قدرتمندترین گیدوراها شامل یک نسخه چهار پا در Godzilla: Final Wars به نام Keizer Ghidorah و حتی یک نسخه مرگبارتر در Godzilla: The Planet Eater است. با این حال، Ghidorah در King of the Monsters احتمالا هیولایی در اوج قدرت مطلق خود است.

 

برگرفته از سایت سایدشو – ترجمه از هادی شنوایی

https://www.sideshow.com/blog/godzillas-greatest-enemies