شاید هیچ شخصیت کمیکی، چه در دی سی و چه در مارول، وجود نداشته باشد که به اندازه بلک آدام راه طولانی برای رسیدن به فهرست A داشته باشد. و وقتی می گوییم طولانی، منظور ما بیش از شصت سال برای رسیدن به آن است. اما بلک آدام دی سی دقیقا کیست؟

برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه تث آدام قدرتمند، که توسط دواین «راک» جانسون در یک فیلم سینمایی بزرگ بازی شد، از شخصیت شروری که قرار بود تنها یک بار در دهه 1940 ظاهر شود به یک ضدقهرمان تغییر سلسله مراتب دنیای DC روی پرده سینما تبدیل شد را در این مطلب بخوانید. در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد بلک آدام بدانید وجود دارد.

بلک آدام دی سی

بلک آدام در کمیک دی سی کیست؟

اولین ظهور و داستان بلک آدام

بلک آدام برای اولین بار در سال 1945 در خانواده مارول شماره 1 ساخته Fawcett Comics به عنوان یک شرور ظاهر شد که کاپیتان مارول و کل قبیله فوق العاده قدرتمندش را در ماجراجویی های مختلف نشان داد. در آن زمان، «شزم» صرفاً کلمه جادویی بود که بیلی باتسون برای تبدیل شدن به قهرمان کاپیتان مارول گفت. این نام تا سال 2012 به نام قهرمانی او تبدیل نشد، با وجود تمام کمیک‌هایی که این شخصیت را با عنوان Shazam نشان می‌دادند! به دلایل قانونی مربوط به مارول کامیکس.

بلک آدام دی سی

در داستان اصلی بلک آدام، که بخش وسیع آن بیشتر دهه‌ها باقی مانده است، درباره یک مصری باستان به نام تث آدام (که به معنای «انسان توانا» بود) می آموزیم. او حدود 5000 سال قبل از سوی شازم جادوگر به دلیل شجاعت و قلب پاکش به عنوان جانشین او انتخاب شد.

درست مانند بیلی باتسون قرن ها بعد، هر زمان که تث آدام کلمه جادویی را به زبان می آورد، نام جادوگر «شزم»،او به آدام توانا تبدیل شد، یک قهرمان فوق العاده با همان قدرت هایی که بعدها کاپیتان مارول داشت.

اسطوره شناسی کمیک بلک آدام دی سی

بلک آدام دی سی

قدرت‌های بلک آدام در اصل همانند کاپیتان مارول از پانتئون خدایان یونانی-رومی، گرفته شده است. اما در دهه 70، دی سی فاش کرد که خدایانی که بلک آدام از آنها قدرت گرفته بود، در واقع مصری بودند. در مورد بلک آدام، Shazam به معنای خدایان و قدرت‌های زیر بود: S برای شو (استقامت)، H برای هرشف (قدرت)، A برای آمون (قدرت)، Z برای زهوتی (عقل)، A برای آنپو (سرعت) و M برای منتو (شجاعت). در تجسم‌های مدرن‌تر بعدی، پیوند آدم سیاه با مصر باستان و اساطیر آن تنها قوی‌تر شده است.

 

آیا بلک آدام یک شرور است؟

بلک آدام دی سی

همانطور که گفته می شود، در مورد “قدرت مطلق فساد می کند”، آدام توانا در نهایت با توانایی های جدید خود فاسد می شود و بنابراین به آدم سیاه تبدیل می شود. بلک آدام سرانجام فرعون را سرنگون کرد و به قتل رساند و خود را حاکم جهان اعلام کرد. جادوگر Shazam که قادر به پس گرفتن قدرت هایی که به Teth-Adam  بخشیده بود، نبود، بلک آدام را به دورترین ستاره شناخته شده تبعید کرد. 5000 سال طول کشید، اما بلک آدام در واقع از طریق فضا به خانه بازگشت. (اوه، چه سفر طولانی و خسته کننده ای باید بوده باشد).

وقتی به زمین رسید، با جایگزین‌هایش، یعنی خانواده مارول مبارزه کرد و همه چیز برایش بد شد. وقتی فریب خورد و گفت «شزم» و به این ترتیب به شکل انسانی‌اش بازگشت. وقتی این اتفاق افتاد، بلک آدام 5000 سال پیر شد و پس از یک مشت کاپیتان مارول به خاک تبدیل شد. بلک آدام در شصت سال اول زندگی اش در کتاب های مصور، قطعا یک شرور بود. تنها کنایه از هر نوع ضدقهرمانی او اشاره به قهرمانی او قبل از اینکه قدرت او را فاسد کند بود. تا اواسط دهه 2000، ما هرگز در فیلم بلک آدام اشاره ای به آن ماهیت پسر خوب ندیدیم.

 

قدرت ها و توانایی های بلک آدام

بلک آدام دی سی

وقتی صحبت از قدرت‌ها به میان می‌آید، بلک آدام استقامت، قدرت و سرعت تقریباً نامحدودی دارد که بسیار نزدیک به مطابقت با Shazam یا Superman است. او خرد علمی گسترده ای دارد که به او اجازه می دهد تا به اکثر حقایق علمی شناخته شده دسترسی پیدا کند و این به او اجازه می دهد تقریباً هر زبان روی زمین را بداند. او همچنین می تواند با سرعت مافوق صوت پرواز کند. در شکل فوق العاده اش، پیر نمی شود یا با سرعت حلزون پیر می شود. وقتی همسرش ایسیس درگذشت، بلک آدام قدرت تله‌کینزی او را نیز به همراه برخی از قدرت‌هایش بر طبیعت جذب کرد. این چیزها با هم ترکیب می شوند تا او را به یکی از بزرگترین قدرت های دنیای دی سی تبدیل کنند.

آیا بلک آدام می تواند بمیرد؟

بلک آدام علیرغم تمام قدرت های خداگونه اش می تواند بمیرد. در واقع او قبلاً در تداوم های مختلف مرده است. اولین بار که مرد، بلک آدام زمانی که قدرت Shazam از او برداشته شد، به سن واقعی خود بازگشت و او را به عنوان خاک رها کرد. این در واقع بیش از یک بار اتفاق افتاد. اما با طلسم‌ها و طلسم‌های جادویی، دوباره به آن غبار شکل یک مرد داده شد. به دلیل ماهیت جادویی او، تمام مرگ های بلک آدام صرفا موقتی بود.

 

رابطه Black Adam با Shazam

بلک آدام دی سی

بلک آدام در Shazam دیگری ظاهر نشد! داستان تقریباً سی سال، تا زمانی که دی سی کامیکس در اوایل دهه 70، فاوست کامیکس را خریداری کرد. حتی در طول این عصر برنز، بلک آدام تنها به تعداد انگشت شماری ظاهر می شد که دقیقاً برای شخصیتی که باید دشمن اصلی کاپیتان مارول می بود مناسب نبود. او بیش از یک بار در برنامه کارتون صبح شنبه Shazam در سال 1981 ظاهر شد که احتمالاً او را با میلیون ها طرفدار جدید آشنا کرد. اما کمیک ها برای چندین دهه بیشتر از مشخصات بالاتر او سود نمی برند.

تئو آدام، مردی که آدام سیاه می شود

بلک آدام دی سی

Power of Shazam 1994!، راه اندازی مجدد Black Adam پس از بحران، در واقع او را به دو نسخه مجزا تقسیم کرد. اولین آدم سیاه به داستان اولیه تعلق داشت. او هنوز تث آدم پسر فرعون بود که پس از آنکه پدرش ولایت خندق را به او داد، فرمانروایی نیکوکار شد. جادوگر Shazam او را قهرمان خود کرد.

تنها بعداً بود که گرایش آدام سیاه به عدالت خشونت آمیز در نتیجه قتل همسر و فرزندانش توسط آک تن شرور شکل گرفت. پس از مرگ آک تن، آدام سیاه سرزمین خود را دوباره فتح کرد و از هر وسیله ای که لازم بود برای این کار استفاده کرد. این وحشیگری جدید جادوگر Shazam را منزجر کرد و او قدرت آدام را حذف کرد و منتظر قهرمانی جدید و بهتر بود. Shazam سپس تمام قدرت خود را در یک اسکراب جادویی ذخیره کرد و آن را در یک مقبره باستانی مهر و موم کرد.

 

سرانجام بازی Captain Marvel’s Archrival

بلک آدام دی سی

در قرن بیستم، ما دومین بلک آدم خود را ملاقات کردیم. این تث آدام از نوادگان اصلی تئو آدام بود که در کنار باستان شناسان C.C. و مریلین باتسون آنها با هم مقبره ای را که جادوگر اسکراب را در آن پنهان کرده بود، کشف کردند. تئو که به قدرت و ریشه های آن نزد جدش کشیده شده بود، اسکراب را کشف کرد و باتسون ها را کشت و قدرت بلک آدام را در خود آزاد کرد. پسر بتسون، بیلی، که اکنون کاپیتان مارول است، با بلک آدام به عنوان دشمن اصلی خود جنگید، چیزی که تا به حال واقعاً نبوده است. بالاخره این آدم سیاه در واقع پدر و مادرش را به قتل رساند.

در نهایت، تث آدام اصلی بازگشت و فاش کرد که آدام سیاه و تئو آدام دو شخصیت متمایز هستند. بلک آدام اصلی برگشته بود و سبیل کمتری نسبت به غاصبش داشت. همه اینها به رستگاری بلک آدام منجر شد که در کامیک های قرن بیست و یکم دی سی به ویژه در صفحات انجمن عدالت آمریکا و اخیراً در لیگ عدالت آمریکا، دیدیم. همه اینها به نسخه نهایی فیلم Black Adam DCEU خواهیم دید، گزارش شده است.

 

بلک آدام در برابر سوپرمن

بلک آدام دی سی

اگرچه آنها فقط چند بار دعوا کرده‌اند، اما مواردی که بلک آدام با مرد فولادی مبارزه کرد به‌ویژه خاطره‌انگیز است. اولین بار در سال 1978، در سوپرمن علیه شزم بود! نسخه خزانه داری. در این کمیک فوق‌العاده خاص، کاپیتان مارول به سوپرمن حمله می‌کند و این دو در متروپلیس با هم درگیر می‌شوند. فقط بعداً مشخص شد که کاپیتان مارول واقعاً آدام سیاه در لباس مبدل بود. او امیدوار بود که این منجر به شکست سوپرمن دشمنش شود. (این کار را انجام داد).

بعدها، کال ال با کاپیتان مارول واقعی متحد شد تا بلک آدام را از بین ببرد. در این دوره، شخصیت های Shazam در زمینی متفاوت از سوپرمن زندگی می کردند. اما باید توجه داشته باشیم که در اولین مبارزه انفرادی مقابل سوپرمن، آدام پیروز شد. این سه بعداً دوباره در سال 1982 DC Comics Presents #49 دوباره به هم خوردند. در دهه 2000، در مرحله ضدقهرمان بلک آدام در اواسط دهه 2000، او با سوپرمن در کمیک های اکشن مبارزه کرد. آنجا هم یک بن بست بود، ثابت کرد که سوپرمن و آدام از نظر قدرت تقریباً برابر هستند.

 

بلک آدام و انجمن عدالت آمریکا

بلک آدام دی سی

موضع بی رحمانه و سازش ناپذیر black Adam در اجرای عدالت، دیگر ابرقهرمانان را به اشتباه انداخت. با این وجود، او سرانجام به انجمن عدالت آمریکا پیوست و مدتی در جایگاه خوبی عضویت داشت. این عمدتا در طول سریال JSA توسط جف جانز بود که از سال 1999 تا 2006 پخش شد. اما روش های وحشیانه آدام سیاه در نهایت او را مجبور کرد تا تیم JSA را ترک کند، علیرغم اینکه با هم تیمی Atom Smasher پیوند برقرار می کند. (کاپیتان مارول، عضو JSA، به دلایل واضح، هرگز از حضور بلک آدام در تیم استقبال نکرد).

بلک آدام دی سی

آدام سیاه پس از عضویت در JSA، خندق را دوباره فتح کرد و خانواده جدیدی با قهرمانان مشابه ایسیس و اوزیریس پیدا کرد. او دوباره با ایسیس عشق پیدا کرد و او را متقاعد کرد که به یک قهرمان سنجیده تر (کمتر قاتل) تبدیل شود. اما زمانی که ایسیس و اوزیریس کشته شدند، بلک آدام جهنم را بر روی ملتی که آنها را گرفت، بیالیا، آزاد کرد که منجر به مرگ دو میلیون نفر شد. این امر آدام سیاه را کاملاً در ستون “شرور” قرار داد. با این حال، راه‌اندازی مجدد New 52 خیلی بعد اتفاق افتاد و بلک آدام یک پس‌زمینه جدید دیگر پیدا کرد و او را دوباره تبدیل به یک شرور ظاهری کرد. اما به نظر می‌رسد که دنیای DC پس از آن دوران «تولد دوباره» خاستگاه قبلی و اوایل دهه 2000 خود را دوباره احیا کرده است.

 

اکشن فیگور بلک آدام | Black Adam | سری فیلم بلک آدام برند McFarlane Toys

 

فیلم DCEU Black Adam 2022

بلک آدام دی سی

از سال 2007، دواین جانسون علاقه مند به آوردن تث آدام به پرده سینما بود. تنها 15 سال طول کشید تا اتفاق بیفتد، اما DCEU Black Adam به کارگردانی Jaume Collet-Serra پاییز امسال وارد سینماها شد. این به شدت از نسخه ضدقهرمانی که در کمیک های مدرن DC دیده می شود، استفاده می کند. در این فیلم، آدام سیاه با انجمن عدالت آمریکا، از جمله شخصیت هایی مانند هاوکمن و دکتر فیت، مبارزه خواهد کرد. لباس دواین جانسون همانطور که روی پرده دیده می‌شود بسیار نزدیک به لباس همتای کمیک اوست، اما ما هنوز منتظریم ببینیم این شخصیت دقیقا چه چیزی را روی میز خواهد آورد. آیا Shazam یا Superman در Black Adam کمئو خواهند ساخت؟ خواهیم دید. Black Adam در تاریخ 21 اکتبر 2022 در سینماها اکران شد.

ترجمه از هادی شنوایی

https://nerdist.com/article/who-is-black-adam-dc-comics-explained-dwayne-johnson-the-rock/