سریال “The Sandman” این هفته پخش شد. این سریال بر اساس مجموعه‌ ای به همین نام از “دی‌ سی کامیکس”، “Dream of the Endless” را دنبال میکند زیرا او و خانواده‌ اش در امور فانی دخالت میکنند و یکی از این افراد فانی که در نقشه های Dream گرفتار شده ، “لیدی جوانا کنستانتین” است.

این نام خانوادگی باید آشنا به نظر برسد. کنستانتین مانند “جان کنستانتین”. پس کسانی که با The Sandman آشنا نیستند، احتمالاً میخواهند بدانند که جان و جوانا کنستانتین چه ارتباطی دارند. آیا او نسخه زنانه جان کنستانتین است ؟ آیا کنستانتین در کامیک های Sandman حضور دارد ؟ در این مقاله قرار است به تاریخچه این کارآگاهان بدنام را بپردازیم.

LADY JOHANNA

بیایید ابتدا تکلیف یک موضوع را روشن کنیم. جوانا نسخه زنانه جان نیست. لیدی جوانا کنستانتین شخصیت جداگانه ایست که توسط “نیل کیمن” به عنوان ادای احترام به “آلن مور” که جان کنستانتین را خلق کرده بود طراحی شد. جوانا کنستانتین که در قرن 18 و 19 به عنوان یک کارآگاه و ماجراجو فعالیت میکرد در واقع جد جان کنستانتین و به وضوح منبع الهام او برای این که چگونه شیاطین را نابود کند است .
اما بیایید روی جوانا تمرکز کنیم. جوانا که از پدر و مادری اشرافی و ثروتمند به دنیا آمد زندگی راحتی داشت تا این که والدینش به جرم خیانت به تاج و تخت به دار آویخته شدند , جوانا در سنین جوانی یتیم شد. عنوان و ثروت خود را از دست داد و مجبور شد در خیابان ها از خود مراقبت کند. این تجربه او را به زنی حیله گر ، خشن و جاه طلب تبدیل کرد و حتی بعداً از او خواسته شد تا “جعبه پاندورا” را برای “پادشاه جورج سوم” بازیابی کند.

FAWNEY RIG

به دلیل بازیابی موفقیت آمیز این مصنوع جادویی، لیدی جوانا عنوان و ثروت خود را بازیافت. او ملک “بلک وود” را به ارث برد و سپس نام آن را “فاونی ریگ” گذاشت. Fawney Rig یک کلاهبرداری مدرن است که در آن فرد از یک حلقه ارزان قیمت یا قلابی برای کلاهبرداری استفاده میکند. به نظر میرسد این بدان معناست که جوانا خانه خود را ساختگی میبیند یا معتقد است که وضعیت بهبود یافته او با بدجنسی به دست آمده، با این حال شهرت او غیرقابل انکار بوده و به سختی به دست آمده است.
پس از مرگ او در سال 1859، ملک فاونی ریگ در اوایل قرن بیستم به مالکیت “رودریگ برگس” درآمد و به جالب اینجاست که “Order of Ancient Mysteries” عملیات خود را در اینجا انجام میدهد. Order of Ancient Mysteries سازمانی پنهانیست که رویا را زندانی میکند و زنجیره پر هرج و مرج وقایعی را که در سرتاسر قصه The Sandman روایت میشود به راه می اندازند.

ملاقات با Dream

وقتی لیدی جوانا برای اولین بار با Dream of the Endless ملاقات میکند ، معتقد است که او شیطان است. این به این دلیل بود که “مورفیوس” و دوستش “هاب گادلینگ” که توسط Dream به او جاودانگی اعطا شده بود ، به این شهرت داشتند که هر صد سال یا بیشتر به یک میخانه رفت و آمد میکنند. لیدی جوانا معتقد است که این موجودات به او قدرت و پول میدهند که به نظر میرسد اغلب اوقات آن سرمایه از دستش میرود.

Dream مثل همیشه با هوش و ذکاوتش تصمیم میگیرد که جوانا میتواند در آینده مفید باشد. او اطلاعاتی در مورد خودش به او میدهد و همچنین پیشنهادی به او ارائه میکند که نتواند رد کند. جزئیات این پیشنهاد هرگز در صفحات کامیک The Sandman فاش نمیشود. با این حال میدانیم که جوانا آن را میپذیرد ، زیرا شش سال بعد، مورفیوس می آید تا معامله آن ها را دریافت کند.

نجات اورفئوس

مورفئوس لیدی جوانا کنستانتین را مأمور نجات فرزندش “اورفئوس” میکند. دقیق تر این که او باید سر بریده او را که انقلابیون فرانسه تشنه جادو به دنبالش هستند پس بگیرد. زن بریتانیایی خود را در خطری غیرقابل تصور قرار میدهد تا اورفئوس را به پدرش بازگرداند. او همچنین شگفتی های بزرگی را تجربه میکند و احترام Dream را تا پایان عمر به دست می آورد.
لیدی جوانا کنستانتین در سن 99 سالگی از دنیا میرود. Dream با مراقبتی بسیار بیشتر از آنچه که معمولاً نسبت به فانی ها نشان میدهد ترتیب دفن او را در “ناکسوس” را داد. این جزیره کوچک در دریای “اژه” قبر اورفئوس را در خود جای داده است. خانواده ای از مراقبان نه تنها از اورفئوس در اینجا مراقبت میکنند، بلکه از شکوفه های گیلاس نیز محافظت میکنند و آن ها را روی قبر او میگذارند. این که این را افتخار بزرگی بدانیم دست کم گرفتن آن است. بنابراین نقش جوانا کنستانتین در Sandman و همچنین اهمیت برابرش با جان کنستانتین را نمیتوان انکار کرد زیرا حتی شکارچیان شیطان نیز به الگو نیاز دارند.
ترجمه ای از سیاوش نثری
مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو