بسیاری از طرفداران “جنگ ستارگان” در طول دهه ها از خود پرسیده‌ اند که گونه‌ “گروگو” و  “یودا” چه اسمی دارد. پاسخ کوتاه این است : ما نمیدانیم

اما این نباید ما را از تجزیه و تحلیل تمام چیز هایی که در مورد این گونه مرموز میدانیم باز دارد. آن ها به وضوح جایگاه ویژه ای در قصه جنگ ستارگان دارند و مهم است که ما هر راهی را برای درک این موجودات منحصر به فرد کشف کنیم.

حساس به نیرو

تا کنون تنها دو موجود دیگر در کل دنیای جنگ ستارگان وجود داشته اند که از همان گونه یودا هستند و هر دوی آن ها در استفاده از “Force” قدرتمند بوده اند. در واقع آن ها منحصراً به عنوان “گونه یودا” نامیده میشوند.

این منطقیست زیرا یودا رئیس “جدای ها” بود. او در بیشتر 900 سال زندگی خود جدای بوده است و با این حال و با این که میدانیم او برای مدتی طولانی جدای بوده چیز زیادی در مورد گذشته اش  نمیدانیم و تنها چیزی که مشخص بود این است که او یک رئیس بزرگ جدای بود.

ما از وجود یک فرد بالغ دیگر از گونه یودا آگاه هستیم. نام او “Yaddle” بود و در قسمت 1 : “The Phantom Menace” ظاهر شد. او همچنین در شورای جدای حضور داشت و به نظر میرسید که مانند یودا در استفاده از نیرو ماهر است.

اخیراً نیز گروگو، کودکی از گونه یودا پیدا شده. او نیز به شدت به نیرو حساس است و میتواند به عنوان یک نوزاد از قدرت‌ های کمی استفاده کند. قدرت هایی مانند بلند کردن یک “مودهورن”، درمان با استفاده از نیرو و حتی گاهی اوقات خفه کردن بقیه با نیرو.

پیری آهسته

به نظر میرسد گروگو جوان ترین عضو شناخته شده گونه یودا باشد. او تنها 50 سال سن دارد و از نظر رشد هنوز یک نوزاد است. در تمام فصل اول سریال “Mandalorian”، بقیه از او فقط به عنوان کودک یاد میکردند. به نظر میرسد که این گونه به هر دلیلی دیر پیر میشوند. آن ها بسیار بیشتر از بسیاری از گونه ها زندگی میکنند اگرچه مشخص نیست که سن آن ها دقیقا چگونه محاسبه میشود.

یودا نزدیک به 900 سال داشت که در حالی که تبدیل به نیرو شد درگذشت. در واقع جدای “کوی گون جین” قبلا به یودا گفته بود که چگونه به یک روح از نیرو تبدیل شود تا زمانی که کاربر های آینده نیرو و جدای ها به او نیاز داشتند بتواند صدای راهنما باشد. او حتی پس از مرگ “لوک اسکای واکر” را راهنمایی کرد و همچنین به “ری” و “کایلو رن” و تمام کسانی که به دنبال استفاده درست از نیرو بودند کمک کرد.

حتی مرموزتر از یودا، یدل است. ما نمیدانیم یدل چند ساله بوده و نمیدانیم که چقدر زندگی کرده است. به گفته پایگاه داده جنگ ستارگان، در زمان جنگ کلون ها او دیگر عضو شورا نبود.

دنیای مخفی

شاید آخرین چیزی که در مورد گونه یودا نمیدانیم این است که آن ها از کجا آمده اند. منطقی است که فرض کنیم اگر سیاره‌ ای وجود داشته باشد که گونه‌ آن‌ ها از آن جا منشا میگیرند. آن سیاره احتمالاً در “حاشیه بیرونی” است زیرا فقط تعداد کمی از سیاره‌ های این ناحیه توسط جدایی‌ طلبان کاوش نشده باقی ماندند. اما در نهایت ما هیچ ایده مطمئنی نداریم که گونه یودا از کجا آمده اند. حتی قبل از این که گروگو را ملاقات کنیم، او در معبد جدای ها در “کوروسانت” بوده است.

میدانیم که لوک یودا را در سیاره “داگوبا” ملاقات کرد. اما مشخص نیست این سیاره چه مدت خانه یودا بوده است و یقین داریم که سیاره مبدأ او نبوده است. این راز گونه های یودا را کاملا از بقیه کهکشان مخفی نگه داشته است.

ترجمه ای از سیاوش نثری

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو