در “جنگ ستارگان” قهرمانان درگیر جنگ های زیادی میشوند و اگر درویدها نباشند به احتمال زیاد خونریزی میکنند، اندام خود را از دست میدهند یا به دلیل جراحات میمیرند. اینجاست که فناوری علمی تخیلی باورنکردنی وارد میشود.

مدت‌ ها پیش در کهکشانی بسیار دور، به نظر میرسید که آن‌ ها فناوری پزشکی بسیار پیشرفته‌ ای دارند. در این مقاله بیایید به راه‌ های شگفت‌انگیز نجات و شفای قهرمانان در طول فیلم‌ ها و مجموعه‌ های تلویزیونی جنگ ستارگان بپردازیم.

Bacta Tanks

در فیلم سینمایی “The Empire Strikes Back”، “لوک اسکای واکر” با یک “wampa” در سیاره “Hoth” مواجه میشود و توسط این موجود مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به دلیل آب و هوای خشن و برفی این سیاره از هیپوترمی رنج میبرد. او به پایگاه شورشی ها بازگردانده میشود و در آن جا بلافاصله در یک ظرف بزرگ استوانه ای به اسم “bacta tank” غوطه ور میشود.

اگرچه در خود فیلم توضیح داده نشده است اما مخازن باکتا با مایعی پر شده که باعث بهبود سریع میشود. دسترسی لوک اسکای واکر به این فناوری فوراً خطر مرگ را کاهش میبخشد.  با این حال از آن جایی که او فقط مدت کوتاهی را در تانکر سپری میکند پس از اتمام مراقبت‌ های ویژه هنوز تا حدودی آسیب دیده است.

The Book of Boba Fett

تانکر های باکتا در سریال “کتاب بوبا فت” باز میگردند. این تانکر ها تا زمانی که Boba Fett در این سریال از آن ها استفاده میکند ارتقا یافته اند و دیگر پیچیده و عمودی نیستند. حالا جهت گیری افقی به کاربر اجازه میدهد تا به راحتی در داخل غوطه ور شود. Boba Fett هر شب را در تانکر میگذراند تا زخم های جسمی که توسط “سارلاک” در روز نابودی “جابا د هات” به وجود آمده بود بهبود یابند.

اگرچه این روند در سریال نمایش داده نمیشود اما از تانکر باکتا برای التیام زخم‌ های جنگی‌ “Black Krrsantan ” نیز استفاده میشود. این بار این تانکر قابل حمل است و به اندازه کافی برای یک فرد از نژاد “wookiee” مناسب. مایع داخل مخزن باکتا همچنین قادر است فیزیولوژی های مختلف را التیام بخشد و بدون توجه به گونه به بازسازی سلولی کمک کند.

در نهایت “Cobb Vanth” در حال استراحت در مخزن باکتا در قسمت پایانی The Book of Boba Fett نشان داده میشود. پیش از این “مارشال فری تاون” توسط شکارچی جایزه بگیر، “کاد بِن” به شدت مجروح شده بود و زخم انفجاری در بالای قفسه سینه او بلافاصله او را به کما برد. اکنون او با باکتا و کمک “اصلاح سایبورگ” در حال بهبودی است که کمی بعد تر در مورد این فناوری محبوب بیشتر صحبت خواهیم کرد.

Bacta Spray

Bacta در سریال “The Mandalorian” جیبی میشود. در طی یک مبارزه دشوار، “دین جارین” در حین محافظت از “گروگو” به شدت آسیب میبیند. در این سکانس “آی جی 11″، دروید شکارچی به کمک ماندالوریان می آید و میگوید که میتواند از اسپری باکتا برای التیام زخم‌ های ماندالوریان استفاده کند. بنابراین آن قوطی کوچک اسپری جان ماندالوریان را نجات میدهد , بدون این که او هرگز به یک تانکر باکتا نیاز پیدا کند.

Bacta Suits

مانند فناوری پزشکی واقعیT فناوری باکتا در طول حماسه جنگ ستارگان به پیشرفت خود ادامه میدهد. در فیلم سینمایی “The Force Awakens”T “کایلو رن” با یک “لایت سیبر” به “فین” ضربه میزند. فین در پایان فیلم در حالی که “ری” از او خداحافظی میکند در کما است اما در فیلم سینمایی “The Last Jedi” فین لباس “فلکس پلی باکتا” را میپوشد. این لباس پزشکی اورژانسی شفاف و پر از باکتای در گردش است که توسط لوله و پانل های کنترل در قسمت بیرونی مواد شفاف هدایت میشود و این نشان میدهد که بیمار دیگر لازم نیست در باکتا غوطه ور شود تا باکتا کار کند.

اصلاح دروید

زمانی که “فنک”T شکارچی جایزه بگیر در آستانه مرگ است بوبا فت او را به یک سالن جراحی می آورد. او از شلیک “بلستر” به معده رنج میبرد و نیاز به تعویض اندام های حیاتی دارد. این غیرممکن به نظر میرسد مگر این که تمام لوله ها، سیم ها و فناوری لازم برای تقلید صحیح از مکانیک درونی موجود زنده را داشته باشید.

“اصلاح سایبورگ” یا دروید شامل قرار دادن قطعات سایبرنتیک به جای اندام های واقعیست. در سریال کتاب بوبا فت , جوانان ضد فرهنگ از این روش برای ظاهر خود استفاده میکنند. شخصیت هایی مانند Fennec Shand و Cobb Vanth اما به عنوان آخرین راه حل به آن روی می آورند تا زنده بمانند.

Synthskin

“پوست مصنوعی” نوعی پوشش مصنوعیست که شبیه گوشت انسان است. پرسنل پزشکی معمولاً از تکه های پوست مصنوعی برای موجودات ارگانیک استفاده میکنند و میتوان از آن برای چیزی به سادگی جوش خوردن، بریدگی یا چیزی به پیچیدگی جایگزینی کل اندام از دست رفته استفاده کرد.

در فیلم امپراطوری ضربه میزند، “دارث ویدر” دست لوک اسکای واکر را قطع و لوک اسکای واکر یک دست جایگزین رباتیک دریافت میکند. او همچنین پوششی از پوست مصنوعی را انتخاب میکند تا سیم ها و پانل ها را بپوشاند. جالب اینجاست که پدر لوک، “Anakin Skywalker” نیز یک دستش را از دست داد اگرچه او تصمیم گرفت ظاهر سایرنتیکی را حفظ کرده و فقط یک دستکش سیاه بپوشد.

ترجمه ای از طناز رجبعلی

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو