ماسک های جیسون، نماد او در فیلم های جمعه سیزدهم هستند. جیسون وورهیز یک هیولای قاتل در قامت یک مرد است که به نظر نمی رسد مرده بماند. او تهدید بزرگ هیولای فرانکنشتاین، ماهیت بی‌رحم هر قاتل بدنام، و حس عجیبی از رقت‌انگیزی را با توجه به پیشینه‌ی دلخراشش ترکیب می‌کند. اما بیش از یک مرد، او یک نماد است. وچهره آن نماد ماسک اوست!

در طول سال ها، ماسک جیسون کمی تغییر کرده است – و در ابتدا حتی یک ماسک هاکی هم نبود! به احترام تاریخ امروز، جمعه سیزدهم، بیایید نگاهی به نمادین ترین ماسک های جیسون بیندازیم.

 

جمعه سیزدهم: قسمت دوم

ماسک جیسون جمعه سیزدهم

اولین ماسکی که صورت جیسون را پنهان کرد: کیسه کرباسی. گونی یک سوراخ برای چشم چپش داشت و از یک طناب برای محکم نگه داشتن کیسه روی سرش استفاده می کرد.

خیلی پیچیده نبود، اما به اندازه‌ای نمادین بود که لقب جیسون کله گونی «Sack Head Jason» را به وجود آورد. او مطمئناً در حضور بعدی خود گونی را معاوضه می کند.

اکشن فیگور جیسون ورهیز جمعه سیزدهم قسمت دوم برند نکا

 

جمعه سیزدهم: قسمت سوم

ماسک جیسون جمعه سیزدهم

در قسمت سوم، جیسون بالاخره ماسک نمادین خود را دریافت کرد! این یک ماسک کلاسیک هاکی با سه مثلث قرمز و تسمه های مشکی است که در بالا و کناره ها به هم متصل شده اند.

جیسون ماسک را کاملاً جدید نخرید – او آن را از شلی دزدید. و در حالی که شلی از آن برای شوخی استفاده می کرد، جیسون از آن برای فرو کردن وحشت (و قمه) در قلب قربانیانش استفاده کرد.

اکشن فیگور پاملا وورهیز Pamela Voorhees جمعه سیزدهم

جمعه سیزدهم: قسمت چهارم

ماسک جیسون جمعه سیزدهم

در پایان روز جمعه سیزدهم: قسمت سوم، جیسون تبر به سرش خورد که ظاهرش را برای همیشه تغییر داد.

به طور طبیعی، مقداری ساییدگی و پارگی روی ماسک او وجود دارد که مثلث های قرمز را که زمانی روی ماسک مشخص می کردند، خراب کرد. در عوض، مثلث بالای چشمانش فرسوده شده بود و زخم خون آلود عمیقی در بالای ماسکش جاری بود. فقط کمی دستکاری شخصی!

 

جمعه سیزدهم: خون تازه

ماسک جیسون جمعه سیزدهم

نقاب جیسون در جمعه سیزدهم: خون تازه بسیار متفاوت بود، اما هر جزئیات بخشی از داستان جیسون را بازگو می کند.

تیغه یک قایق موتوری قسمت پایین سمت چپ ماسک او را از بین برد و خرد کرد. علامت تبر قسمت چهارم هنوز وجود داشت، اما مثلث قرمز بالای چشم‌ها با قرمزی عمیق‌تر و خونین‌تر رنگ آمیزی شد. این ماسک گذشته خشن جیسون را نشان می‌داد، اما همچنین نماد بازگشت او با قدرتی جدید و خونخواهی کاملاً جدید بود.

 

فردی در مقابل جیسون

ماسک جیسون جمعه سیزدهم

هیچ کس نمی توانست انتظار کراس اوور خطرناک فردی کروگر و جیسون را داشته باشد. در حالی که به نظر می رسید ماسک او شبیه به ماسک جمعه سیزدهم قسمت سوم او باشد، رد پنجه ای که از بالا سمت چپ به سمت راست پایین خراشیده شده بود، داستان کاملا جدیدی را روایت می کرد.

معمولاً ماسک حالت چهره جیسون را می پوشاند، اما این بار می توانیم وحشت و خطر لحظه را ببینیم. در برابر دشمن کابوس وار مانند فردی، حتی یک قاتل مرده هم شر خالص را تشخیص می دهد.

 

هادی شنوایی – ترجمه ای از سایت ساید شو

https://www.sideshow.com/blog/friday-the-13th-jasons-masks/