ابرقهرمانان و اسطوره ها مانند ماه و خورشید کنار هم قرار میگیرند و کامیک های “مارول” مطمئناً با ترکیب انواع پانتئون‌ ها، از قهرمانان نورس گرفته تا اساطیر یونان و شخصیت های بومی آلاسکا غریبه نیستند. اما وقتی صحبت از ارتباط خوب و قدرتمند بودن به میان می‌ آید هیچ‌ کس مانند شخصیت‌ های مصری این کار را انجام نمیدهد.

با انتشار سریال “Moon Knight” از “دیزنی +” و همچنین رویداد های جاری در “مردان ایکس کراکوا”، چهره‌ های مصری کامیک‌ های مارول در حال حاضر تأثیر زیادی بر جای گذاشته‌ اند. پس بیایید با تعدادی از برجسته ترین آن ها آشنا شویم.

Khonshu / Moon Knight

“مارک اسپکتور” (یا “استیون گرانت” یا هر اسم دیگری) اهل مصر نیست. در واقع او زمانی که برای اولین بار با “Khonshu” روبرو شد صرفاً در یک مأموریت در صحرای مصر بود. Khonshu، اسطوره ماه، پس از خیانت و رها شدن برای مرگ به طرف مارک آمد. مدت ها پیش Khonshu یا “Chons” توسط مصریان باستان پرستش میشد. او در ازای نجات جان مارک تمام چیزی که درخواست کرد ابزاری برای انتقام بود.

میتوان گفت که رابطه مارک با Khonshu  پُر از نزاع است؛ این شراکتیست که باعث میشود مارک و همه شخصیت‌ هایش از دیگران دور شوند. البته توانایی های ماوراء الطبیعی، لباس عجیب و دارت های هلالی معامله را کمی شیرین تر میکنند. Khonshu  به عنوان یکی از اساطیر “هلیوپولیس” با دیگر شخصیت های اساطیری مصری مانند “اوزیریس” ، “هوروس” و “ست” مرتبط است. او همچنین به “باست”، اسطوره ای که قدرت “پلنگ سیاه” را به دودمان “تی چالا” اعطا کرد متصل است.

Apocalypse

“آپوکالیپس” مدت ها قبل از این که تیم های جهش یافته روی سیاره پرسه بزنند وجود داشت. در آن زمان او با عنوان “En Sabah Nur” (نور صبح) شناخته میشد. همانطور که از نام جهش یافته او پیداست، Apocalypse اغلب به دنبال پایان جهان و بازسازی آن تحت قوانین خودش است. او بار ها با مردان ایکس مبارزه کرده است و بسیاری از جهش‌ یافته‌ ها مانند “Archangel” و “Polaris” تحت تأثیر او قرار گرفته‌ اند تا نسخه‌ های مرگبارتری از خود باشند. اعتقاد اصلی Apocalypse بقای بهترین هاست که باعث میشود انسان ها را تحقیر کند و برای جهش یافته ها با قدرت هایی که  شایسته میداند ارزش قائل شود.

قدرت های خود او تقریباً نامحدود اند نتیجه ترکیبی از جهش ژنتیکی، فناوری کیهانی و استعداد برای تکامل جاودانه. Apocalypse حدود پنج هزار سال سن دارد و این او را به اولین جهش یافته تبدیل میکند. در اصل جهش او کنترل ساختار مولکولی بدنش بود و با گذشت زمان طیف گسترده‌ ای از قدرت‌ های دیگر از جمله دستکاری انرژی ، قابلیت‌ های روانی و … را به دست آورد.

در کامیک های اخیر Krakoan، گذشته Apocalypse بیشتر مورد بررسی قرار گرفت. زمانی او با همسرش “جنسیس” بر “اوکارا” (جزیره همتای کراکوا) حکومت میکرد، فرزندان آن ها چهار سوار اصلی آپوکالیپس شدند و یکی از آن ها یعنی “مرگ” ، کنایه ای بصری از “آنوبیس” اسطوره مردگان مصریست.

Amahl Farouk / Shadow King

تعداد کمی از تله‌ پات‌ ها میتوانند در برابر ذهن قدرتمند “چارلز خاویر” مقاومت کنند، اما در این گروه کوچک “پادشاه سایه” وجود دارد که گاهی به اسم “اماهل فاروک” نیز شناخته میشود. خاویر و فاروک برای اولین بار در قاهره با یکدیگر روبرو شدند زمانی که فاروک میزبان پادشاه سایه بود؛ موجودی چند بعدی و چند وجهی که از کابوس های انسانی متولد شده بود. اگر ترسناک به نظر میرسد حق با شماست زیرا Shadow King استاد توهم است.

در طول چندین دهه، پادشاه سایه تهدیدی برای چندین قهرمان مردان ایکس بوده است. “استورم” در کودکی نزدیک بود در خیابان های قاهره تحت نفوذ او قرار بگیرد و بعداً در بزرگسالی با او مبارزه کرد. “کارما”، یکی از اعضای موسس “جهش‌ یافته‌ های جدید” نیز قربانی مالکیت روانی پادشاه سایه شد و در نهایت هنگامی که پادشاه سایه در نبرد با “Psylocke” گرفتار شد، جنگجوی “psionic” توانست او را از ورود به هواپیمای اختری منع کند بعدی روانی که در آن قدرت های او در اوج هستند.

اخیراً پادشاه سایه در گوش جوان‌ ترین نیرو های جدید جهش‌ یافته در کراکوا زمزمه میکند. نفوذ او حتی به “گبی”، خواهر کوچکتر “لورا کینی” نیز کشیده شده است و تنها زمان مشخص خواهد کرد که او چه زمانی از سایه ها خارج میشود و قصد واقعی خود را آشکار میسازد.

Asp

شرور ها دوست دارند به یک موضوع بچسبند فقط کافیست از “انجمن مار ها” بپرسید. “آسپ”، جهش یافته ای که در تانتای مصر به دنیا آمده به همراه “سایدوایندر” , “بلک مامبا” و “دیاموند بک” یکی از بنیانگذاران این تیم بود. اگرچه پیشینه او در هاله ای از رمز و راز پنهان است، اما اعتقاد بر این است که نام او “کلئوپاترا نفرتیتی” است و توانایی انفجار های انرژی را دارد. این انفجار ها به عنوان پیچ های سم شناخته میشوند زیرا میتوانند یک هدف را فلج کرده و حتی بکشند.

بعد ها آسپ گروه خود را با Diamondback و Black Mamba به نام “B.A.D Girls” تأسیس کرد. این شرور ها اغلب به عنوان دشمنان “کاپیتان آمریکا” به تصویر کشیده میشوند اگرچه آن ها گاهی اوقات کار های قهرمانانه نیز کرده اند. Asp و تیم او همچنین با “Cable” و “Deadpool” در طرحی برای بازیابی فناوری پیشرفته کار کرده اند.

Alexi Skarab

با نام خانوادگی بسیار مشکوکی که به فرهنگ مصر باستان مرتبط است، سخت است که “دکتر الکسی اسکاراب” مصرشناس را در این فهرست نبینیم. در واقع اسکاراب از نوادگان “نفروس” ، کشیش “فرعون آرام ست” است. در یک سفر تحقیقاتی، دکتر اسکاراب و شاگردانش به اشتباه مومیایی زنده ای را از زیر خاک بیرون آوردند.

این موجود جاودانه قبلاً یک جنگجو به اسم “N’Kantu” بود؛ یکی از رهبران مردم “Swarili” که توسط آرام-ست به بردگی گرفته شده بود اما انقلابی را علیه فرعون رهبری کرد. نفروس با تزریق یک سرم مومیایی به کانتو موفق شد او را به مومیایی زنده تبدیل کند و ان کانتو را تا ابدیت زیر این پوشش نفرین کرد بنابراین زمانی که دکتر اسکاراب مومیایی زنده را از قبر آزاد کرد، این موجود جاودانه معتقد بود که او نفروس است. در نهایت آن ها برای محافظت از قاهره به نیرو های خود ملحق شدند. مومیایی زنده همچنین با “لژیون هیولا ها” مرتبط است تیمی که شامل “موربیوس” ، “جک راسل” (گرگینه) و “تینگ” است.

Seth

همانطور که قبلاً گفته شد , ست یک “Ennead” است، یکی از اسطوره های هلیوپولیس درست مانند Khonshu. او اسطوره مرگ است که مدام نقشه میکشد “اوزیریس” را برای حکمرانی خودش سرنگون کند. در یک نقطه از تلاش خود برای قدرت، او با “مفیستو” ، “هلا” ، “پلوتون” و دیگر اسطوره های عالم اموات متحد میشود تا قلمرو مردگان خود را گسترش دهند. پس از نبرد های بسیار، او حتی توانست برادرش “ازیریس” را به همراه “ایسیس” و “هوروس” زندانی کند.

بعداً این سه اسطوره توسط “اودین” آزاد شدند. ست در نبرد با اودین دست راست خود را از دست داد اگرچه قدرت بی‌ نهایت، دگرگونی مارپیچ و جادوی نکرومانتیک او هنوز هم او را به یک حریف قدرتمند تبدیل میکرد. ست دشمن مکرر “ثور” و گاهی متحد و گاهی دشمن “لوکی” است. علاوه بر قهرمانان نورس، ست یک دشمن ابدی برای Khonshu  نیز هست که او را بار ها و بار ها در برابر مون نایت قرار میدهد.

ترجمه ای از سیاوش نثری

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو