همه چیز از سال 2008 شروع شد وقتی که “دنیای سینمایی مارول” با فیلم سینمایی “آیرون من” کار خود را آغاز کرد. ابرقهرمانان پُر طرفدار “مارول” یک به یک وارد این فرانچایز طولانی مدت و جاه طلبانه شدند. بعضی از آن ها فیلم های اختصاصی شان را دریافت کرده و بعضی دیگر در فیلم های دیگر شخصیت ها حاضر شدند.

در این 14 سالی که از شروع به کار این استودیو میگذرد شاهد حضور ابرقهرمان ها و شرور هایی بوده ایم که هیچ وقت فکر نمیکردیم از صفحات کامیک به پرده سینما بیایند و البته که تمام این فیلم های موفق هدفی واحد داشتند و آن، آوردن معروف ترین تیم ابرقهرمانی مارول به سینما بود. تیم “انتقام جویان” از سال 2012 پا به سینما گذاشتند و موفقیت ها چه از نظر منتقد ها و چه از نظر گیشه فوق العاده بود و این روند تحسین برانگیز در سه فاز از دنیای سینمایی مارول ادامه پیدا کرد. تا جایی که تا پایان فاز سوم، یعنی سال 2019 شاهد اکران 23 فیلم سینمایی بودیم.

اعضای تشکیل دهنده این تیم تمام ابرقهرمانانی بودند که به مرور وارد این فرانچایز شدند اما اصلی ترین آن ها همان هایی بودند که از فاز اول و اولین فیلم انتقام جویان حضور داشتند. 6 قهرمان محبوبی که نیویورک را نجات دادند؛ “آیرون من”/”تونی استارک”، “کاپیتان آمریکا”/”استیو راجرز”، “ثور”، “بیوه سیاه”/”ناتاشا رومانوف”، “هاکای”/”کلینت بارتون” و “هالک”/”بروس بنر”.

در نهایت پس از پایان فاز سوم، بسیاری از طرفدار ها میدانستند که مارول قصد ایجاد تغییراتی را دارد. فاز چهارم آغاز شد و MCU حتی از قبل نیز جاه طلب تر بود. حضور همزمان در دو رسانه سریال و فیلم سینمایی از طرفی و ورود شخصیت های کمتر شناخته شده کامیک های مارول از طرف دیگر و صد البته رونمایی از نسل جدید انتقام جو ها. شخصیت های جدیدی که آشکارا به عنوان جایگزین های آن 6 عضو اصلی وارد این فرانچایز شدند و در این مقاله قرار است به معرفی هر کدام از این جایگزین ها بپردازیم

Yelena Belova

“یلنا بلووا”، خواهر ناتنی ناتاشا. این دو خواهر در کودکی به عنوان خواهر و جاسوس شوروی همراه با پدر و مادری سازمانی در آمریکا زندگی میکردند تا این که به روسیه برگشته و نیرو های شوروی دو خواهر را جدا کردند. هر دوی آن ها به شکل جداگانه وارد “اتاق قرمز” و تبدیل به “بیوه” شدند. قاتلینی حرفه ای که به عنوان مزدور در دنیا فعالیت میکردند. ناتاشا پس از سال ها فعالیت از این سازمان خارج شده و توسط “شیلد” استخدام و در نهایت به عضوی از تیم ابرقهرمانی انتقام جویان تبدیل شد. در تمام سال های فعالیت او در دنیای ابرقهرمانی، یلنا هنوز به عنوان یک بیوه کار میکرد.

در نهایت یلنا و تعداد دیگری از بیوه هایی که میخواستند از شر این زندگی خلاص شوند به فرمولی گاز مانند رسیدند که به نوعی ذهن آن ها که اهرم فشارشان برای همکاری با اتاق قرمز بود غیر فعال کنند. تحت تعقیب قرار گرفتن و تلاش یلنا برای نجات بقیه بیوه ها همزمان شد با تحت تعقیب قرار گرفتن ناتاشا پس از وقایع فیلم سینمایی “جنگ داخلی” و برگشت او به بوداپست. جایی که دو خواهر بعد از سال ها یکدیگر را دیده و در نهایت وارد مأموریتی مشترک برای نابودی اتاق قرمز شدند و صد البته که این مأموریت موفق بود.

پس از آن بود که “تانوس” به زمین حمله کرد و وقایع فیلم سینمایی “جنگ بی نهایت” اتفاق افتادند و پس از “بشکن”، یلنا جزو آن 50 درصدی بود که به مدت 5 سال ناپدید شد. در وقایع فیلم سینمایی “پایان بازی” شاهد مبارزه نهایی انتقام جو های باقی مانده برای شکست تانوس و برگرداندن افراد ناپدید شده بودیم و همچنین شاهد فداکاری و مرگ شوکه کننده ناتاشا.

در نهایت با فداکاری های بسیار، تانوس و ارتشش شکست خورده و افراد ناپدید شده بعد از 5 سال بازگشتند و این 5 سال به طرزی باورنکردنی برای آن ها فقط یک ثانیه زمان برده بود. طبیعتا باور اتفاق های افتاده و مرگ خواهر برای یلنا دشوار بود و او در وهله اول به دنبال انتقام از کسی رفت که به اشتباه او را مقصر مرگ ناتاشا میدانست و او کسی نبود جز کلینت بارتون. هرچند در نهایت در سریال “هاکای” او از حقیقت مطلع شد و با این حساب باید بتوانیم او را به طور قطع جایگزین خواهرش در نسل جدید انتقام جویان بدانیم.

Sam Wilson

“سم ویلسون” تنها فرد این فهرست است که تازه وارد نبوده و از فاز دوم MCU و فیلم “سرباز زمستانی” و با عنوان “فالکون” در دنیای سینمایی مارول حضور داشته است. او از آن زمان تا کنون عضوی از انتقام جویان بوده و در وقایع جنگ داخلی از قهرمان هایی بود که مورد تعقیب قرار گرفت.

او نیز از افرادی بود که در آخر فیلم جنگ بی نهایت و با بشکن تانوس ناپدید شد و در پایان بازی و مبارزه نهایی بازگشت اما پایان این فیلم سینمایی به نوعی تکلیف آینده این شخصیت را نیز مشخص کرد. البته با توجه به رفاقت او و استیو و سابقه کاپیتان آمریکا شدن سم در کامیک های مارول، این اتفاق دور از ذهن نبود. در پایان فیلم پایان بازی، استیو که برای بازگرداندن “سنگ های ابدیت” به گذشته سفر کرده بود تصمیم گرفت اینبار به قرار رقصش با “پگی کارتر” رسیده و با او ازدواج کند و بنابراین برگشتن او به زمان حال برای طرفدار ها و حتی خود دوستان استیو شوکه کننده بود.

در آخر این فیلم استیو راجرز سالمندی را دیدیم که مسئولیت کاپیتان آمریکا بودن و البته سپر معروفش را به سم سپرد؛ حال سم مانده بود و این مسئولیت خطیر. سریال “فالکون و سرباز زمستان” که در فاز چهارم پخش شد درباره همین کنار آمدن او با این نقش جدید بود. او ابتدا از قبول آن سر باز زد تا همچنان به عنوان فالکون به فعالیت خود ادامه دهد اما تهدید تروریست هایی که به “سرم ابرسرباز” دست یافته بودند و البته معرفی فردی نالایق به عنوان کاپیتان آمریکای جدید، سم را متقاعد کرد تا با تقدیرش به عنوان کاپیتان آمریکا بودن روبرو شود و او با سپر معروف و زرهی جدید که ساخته “واکاندا” و از “ویبرانیوم” بود، به عنوان جایگزین استیو راجرز معرفی شد.

Jennifer Walters

“شی هالک” از آن شخصیت هایی بود که بسیار منتظرش بودیم و خیلی ها پیشبینی میکردند در فاز های قبلی MCU حضور پیدا کند اما گویا از نظر مدیران استودیوی مارول، او جایگزین احتمالی بروس بنر است. “جنیفر واترز” وکیلیست که پرونده هایش اغلب درباره ابرانسان ها هستند و مانند بروس به ابرقهرمانی سبزرنگ تبدیل میشود تا از راهی دیگر نیز عدالت را اجرا کند.

این سریال 9 قسمته قرار است از 17 آگوست 2022 از شبکه “دیزنی پلاس” پخش شود و هنوز چیز زیادی از جزئیات آن نمیدانیم. هرچند با حضور بروس در این سریال میتوانیم از حالا پیشبینی کنیم که این مجموعه ممکن است آخرین حضور هالک و جایگزینی شی هالک با او باشد. از پیشبینی های دیگر که میتواند جالب باشد حضور “رد هالک” به عنوان شرور سریال است که هنوز چیزی در این باره قطعی نبوده و باید تا ماه های آینده صبر کنیم.

Kate Bishop

سریال 6 قسمته هاکای محل معرفی و حضور یکی دیگر از ابرقهرمان های تازه نفس یعنی “کیت بیشاپ” نیز بود. او را باید جوان ترین عضو این فهرست بدانیم زیرا در زمان حمله نیویورک فقط یک کودک خردسال بوده است. کودکی که توسط کلینت نجات داده شد و از همان موقع تصمیم گرفت وقتی بزرگ شد مانند او به یک تیرانداز ماهر تبدیل شود. سال ها گذشت و حالا و پس از وقایع دو فیلم آخر انتقام جویان، او به دختری جوان و تیراندازی حرفه ای تبدیل شده است. دختر یک زن تاجر و ثروتمند که شبی در یک حراجی غیرقانونی به طور اتفاقی درگیر ماجرایی شوم میشود.

او تصادفا به لباس “رونین” میرسد؛ لباسی مخوف که یادگار دوران تاریک زندگی کلینت به عنوان قاتلی زنجیره ای حد فاصل 5 سال میان فیلم های جنگ بی نهایت و پایان بازی بود. البته که پس از بازگشت افراد ناپدید شده از جمله همسر و فرزندان کلینت، او هویت رونین و حتی هاکای را کنار گذاشت تا کنار خانواده اش بازنشستگی را تجربه کند اما از آن جایی که کسی جز ناتاشا نمیدانست او رونین بوده و کلینت فکر میکرد این لباس و شمشیرش برای همیشه در مقر انتقام جویان نابود شده اند. دیدن فیلمی در اخبار که یک نفر با این لباس در خیابان ها میدود کلینت را وادار کرد دوباره به ماجراجویی برود.

صاحب تازه و از همه جا بی خبر لباس کسی نبود جز کیت که سعی داشت مادرش را از خطر نجات دهد و در نهایت او با الگویش روبرو میشود. کلینت که دیگر حتی به سختی میشنود قبول میکند برای نجات مادر کیت و البته مبارزه با کسانی که به دنبال انتقام از رونین بودند و نابود کردن این لباس و شمشیر با کیت همکاری کند. در پایان این سریال این دو به تمام این اهداف رسیده و کیت با شکست دادن “کینگ پین” در یک مبارزه به کلینت ثابت میکند که میتواند جایگزینی لایق برای عنوان هاکای باشد.

Jane Foster

سال ها از آخرین حضور “جین فاستر” در MCU و فیلم سینمایی “دنیای تاریک” میگذرد. جایی که او هیچ شباهتی با جین فاستری که در تریلر های آخرین فیلم ثور، یعنی “عشق و تندر” شاهد بودیم نداشت. او معشوقه ثور بود که طبق گفته ثور پس از وقایع دنیای تاریک و بیماری جین در اثر یکی از سنگ های ابدیت از او جدا شد و در آثار بعدی مارول هیچ اثری از او نبود.

البته در کامیک های مارول او کسی بود که به ابرقهرمان و حتی یک “والکری” تبدیل شد و برای مدتی نیز جایگزین ثور بود و توانست از چکش معروف او یعنی “میولنیر” استفاده کند. براساس آنچه از تریلر های عشق و تندر دیده ایم میتوان گفت که حداقل بخشی از اتفاقات کامیک ها در حال تکرار در دنیای سینمایی مارول هستند. در این تریلر ها جین را دیدیم که با ظاهری مشابه ثور، میولنیر و البته قدرت هایی ماورایی ظاهر شد.

این که او چگونه به این نسخه جدید تبدیل شده هنوز مشخص نیست و باید منتظر انتشار فیلم بمانیم. اما احتمال آن که این اتفاقات تحت تأثیر “مولتی ورس” و وقایع سریال “وانداویژن” و فیلم سینمایی “دکتر استرنج : چندجهانی دیوانگی” باشد بسیار زیاد است و به همین دلیل باید او را از حالا جایگزین ثور در تیم انتقام جویان و شاید حتی پادشاه بعدی “آزگارد” بدانیم.

؟

واقعیت این است که هنوز هیچ خبری از جایگزین تونی استارک و آیرون من آینده نیست. هرآنچه در این باره گفته شده چیزی بیشتر از حدس و گمان طرفدار ها نبوده است و از آنجایی که تونی با فداکاری مهمش در پایان بازی جانش را از دست داد وجود جایگزینی برای این شخصیت ضروری به نظر میرسد.

حدس های بسیاری در این باره وجود دارد که بعضی از آن ها براساس آنچه در کامیک ها اتفاق افتاده به وجود آمده اند و بعضی دیگر از طریق کد هایی که شاید فیلم های قبلی MCU مشخص کرده اند. بعضی ها “پپر”، همسر تونی را که سابقه استفاده از زره را نیز دارد جایگزین تونی میدانند. بعضی دیگر حدس میزنند اتفاقات مربوط به مولتی ورس و البته شکست خط زمانی در سریال “لوکی” باعث رشد ناگهانی دختر تونی و پپر یعنی “مورگان استارک” شده و او قرار است جایگزین پدرش باشد. عده ای نیز “هارلی کینر”، پسربچه فیلم سینمایی “آیرون من 3” را آیرون من بعدی میدانند که با حضور احتمالی او در خاکسپاری تونی ممکن است به نظر برسد که مارول از ابتدای فاز 2 به فکر جایگزین استارک بوده است.

البته که تمام این ها تنها حدس و گمان اند. ممکن است “جیمز رودز” یا همان “ماشین جنگ” تبدیل به آیرون من بعدی شود یا اصلا شخصیت کاملا جدیدی وارد این فرانچایز شود. به هر حال میتوان مطمئن بود که جایگزینی برای حضور در نسل جدید انتقام جویان معرفی خواهد شد اما آن که این اتقاق در فاز چهارم بیوفتد یا خیر را باید صبر کرد و دید.

نویسنده : سیاوش نثری