برای طرفداران صنعت اکشن فیگور و کالکتور ها , رویداد “کامیک کان” مهم ترین اتفاق سال است , این رویداد بزرگ در کنار پرداختن به هنر ها و رسانه های بسیار , محل رونمایی از جدید ترین اکشن فیگور ها و مجسمه هاست , تا جایی که بسیاری از شرکت های معتبر این صنعت , بعضی از محصولاتشان را به شکل انحصاری و فقط در این رویداد به فروش میرسانند , هر ساله تعداد زیادی از طرفداران فرهنگ مدرن , از جمله کالکتور ها به این رویداد رفته تا بتوانند از غرفه های شرکت های مختلف خرید کنند

در این مقاله به شکل اجمالی به این رویداد و تاریخچه اش خواهیم پرداخت

کامیک کان , یا “Comic-Con” یک رویداد تفریحی و چند بخشیست که از سال 1970 , هر ساله در شهر سن دیگو برگزار میشود , این رویداد در آن سال به عنوان جشنی برای کتاب های کامیک , توسط  “شل دورف” , “ریچارد آلف” , “کن کروگر” و “مایک تاوری” تأسیس شد , آن زمان آن ها امیدوار بودند که حدود 500 نفر در این رویداد شرکت کنند

این رویداد چهار روزه از سال 2003 در ماه ژوئیه و در سالن همایش های سن دیگو برگزار میشود , عصر چهارشنبه و قبل از افتتاح این رویداد , متخصصان , غرفه داران و مهمانان از قبل ثبت نام شده میتوانند در یک “پیش نمایش” شرکت و از نمایشگاه بازدید کنند

کامیک کان برگزار کننده کنفرانس های “Storytelling Across Media” نیز هست , کنفرانسی که در سال 2016 در سانفرانسیسکو برگزار , اما از سال 2018 در رویداد کامیک کان سن دیگو برگزار میشود , به علاوه این رویداد از سال 1974 , جایزه سالانه Inkpot خود را به چهره های محبوب هنر های مربوط به کامیک کان اهدا میکند

این رویداد که ابتدا درباره کامیک بوک ها , فیلم های علمی تخیلی و سریال های تلویزیونی بود , در این سال ها تمام فرهنگ مدرن , از جمله ژانر وحشت و اکشن فیگور ها را نیز شامل میشود , از سال 2010 این رویداد بیش از 130000 بازدید کننده داشت و توانسته رکورد بزرگترین جشنواره سالانه کامیک را بشکند

پنل ها , سمینار ها و کارگاه های آموزشی درباره کامیک بوک از جمله خصوصیات این رویداد هستند , به علاوه معرفی فیلم هایی که قرار است اکران شوند , نقد کامیک بوک ها , اعطای جوایز , جشنواره فیلم های مستقل کامیک کان و …

میتوان گفت این رویداد شامل 350 ساعت برنامه ست

مانند بسیاری از نمایشگاه های دیگر , این نمایشگاه نیز غرفه های بسیاری دارد , از غرفه های رسانه ای مثل شرکت های فیلم سازی و فروشگاه های کتاب های کامیک تا شرکت های اکشن فیگور , به علاوه جایی در این نمایشگاه وجود دارد که در آن هنرمندان کامیک , کامیک های خود را امضا میکنند , در سال های اخیر سرویس های استریم نقش بیشتری از نمایش را در مقایسه با فیلم های سینمایی داشته اند و حضور چهره های مشهور نیز از وقایع ثابت این رویداد است

از شرکت های اکشن فیگور سازی شرکت کننده در این رویداد میتوان به “Hasbro” , “Lego” , “Funko” , “NECA” , “Sideshow” , “HotToys” و “Funko” اشاره کرد

سه بخش عمده در این نمایشگاه وجود دارد , قسمت مرکزی نمایشگاه که فقط با تهیه بلیط قابل بازدید است , کوچه هنرمندان که هنرمندان و شرکت های نوپا در آن غرفه دارند , و سالن اصلی نمایشگاه که شرکت های بزرگ در آن هستند , از استودیو های فیلم سازی مطرح تا شرکت های اکشن فیگور سازی

قسمت های دیگری از این نمایشگاه خارج و اطراف آن هستند و در این سال ها دارند به مکان های مجاور منتقل میشوند , از “پارک کودکان سن دیگو” گرفته تا رستوران ها و رویداد های کوچکی که دیگر ارتباطی با خود رویداد کامیک کان نیز ندارند و تخمین زده شده حدود 200000 نفر از همین رویداد های جانبی کامیک کان بازدید میکنند

ترجمه ای از سیاوش نثری

ترجمه ای از سایت ویکی پدیا