بسیاری از مشهورترین شرور های فرانچایز “بتمن” تا به حال در رسانه ها حضور پیدا کرده اند. از سریال دهه 1960 تا فیلم سینمایی بتمن که قرار است 4 مارس اکران شود، درواقع خیابان های “گاتهام” هیچوقت کمبودی از لحاظ جنایتکار نداشته اند.

وقتی حرف از دشمنان بتمن میشود، دو شرور بسیار مشهور اند “پنگوئن” و “ریدلر”. این دو با این که سلاح های عجیب و غریب یا نیروی فراطبیعی ندارند اما همیشه توانسته اند خرج زیادی برای “بروس وین” بتراشند. هرچند که او با میزان سرمایه ای که دارد چندان به دردسر نمی افتد. در این مقاله به حضور های مهم این دو شرور در رسانه ها میپردازیم.

Batman TV Show (1966-1968)

از دیدگاه مدرن، سریال دهه 1960 مجموعه ای بود رنگارنگ، پُر از دیالوگ های احمقانه و اجرا هایی کمدی، اما با این حال این سریال اولین حضور رسانه ای شخصیت های کامیک های بتمن در رسانه ست. به علاوه شرور های مشهوری مانند ریدلر، با ایفای نقش “فرانک گورشین” و پنگوئن، با ایفای نقش “بورخس مردیث” نیز در این سریال حضور داشتند.

“شاهراده گیج کننده ها” یا “رکورددار معما ها”، “ادوارد نیگما” لقب های بسیاری دارد. این جنایتکار میتوانست در لحظه ای به لحظه بعد از یک فرد خنده دار به یک شرور وحشتناک تبدیل شود. از سوی دیگر پنگوئن خود را بالاتر از بقیه میدانست. نقشه های جنایی مبتکرانه او و اسلحه های خطرناکش اغلب بتمن را به دردسر می انداخت خصوصا زمانی که از چتر معروفش استفاده میکرد.

Batman Returns

سه سال بعد از موفقیت اولین فیلم سینمایی بتمن، “تیم برتون” در سال 1992 پنگوئنی را به دنیای سینما آورد که از نظر بسیاری مهم ترین حضور او در لایو اکشن هاست. ایفای نقش او بر عهده “دنی دویتو” بود و شخصیت واقعا وحشتناکی داشت. حتی وحشتناک تر از مو های تراشیده و دندان های تیزش.

این پنگوئن با اسم اصلی “اسوالد کابل پات” در کودکی توسط والدین ثروتمند خود رها شد و در فاضلاب ها به همراه تعداد زیادی پنگوئن زندگی کرد. وقتی که با “مکس شرک”، با ایفای نقش “کریستوفر واکن” برخورد کرد به این نتیجه رسید که باید شهر گاتهام را نابود کرده و از تمام کسانی که در کودکی ازشان کینه به دل گرفته انتقام بگیرد. دیدن این ورژن از پنگوئن که دارد یک ماهی خام را میخورد کافیست تا مدت ها از ماهی متنفر شوید.

Batman: The Animated Series (1992-1995)

با وجود فیلم های لایو اکشن بتمن، این سریال انیمیشنی بتمن بود که با استقبال مواجه شد. این سریال به دلیل سبک بصری و قصه های پیچیده اش بسیار پُرطرفدار شد. سریالی که با وجود انیمیشن بودنش موسیقی داشت که به طرزی حرفه ای فضایی جنایی ایجاد میکرد. به علاوه سازنده های این سریال از سبکی هنری به اسم “Dark Deco” استفاده کردند. این سبک وحشت را در شهر گاتهام بوجود می آورد و از عناصر آغاز ژانر “نوآر” در دهه 1930 الهام میگرفت.

وقتی صحبت از شخصیت پردازی میشود این سریال باز در رتبه دوم قرار دارد. هر شرور در این سریال شخصیت پردازی بسیار زیادی دارد و این قصه فقط یک مبارزه بین خوبی و شر نیست. پنگوئن از یک خرچنگ اشراف زاده به یک جنایتکار معروف تبدیل میشود و ریدلر معما های ساده اش را به تله های مرگبار تبدیل میکند.

Batman Forever (1995)

بعد از آن که تیم برتون از سری بتمن کنار رفت، این مجموعه فیلم ها با کارگردانی “جوئل شوماخر” به سمت آثاری رنگارنگ و مملو از شخصیت های اگزجره رفت و این چندان مورد استقبال قرار نگرفت. اما این فیلم ها جدا از ایراداتشان فیلم هایی سرگرم کننده بودند، خصوصا شخصیت ریدلر در فیلم “بتمن برای همیشه”.

به علاوه شخصیت “دو چهره” با ایفای نقش “تامی لی جونز”، ریدلر نیز با ایفای نقش “جیم کری” بتمن را به وحشت می اندازد. کری از ریلدرِ گورشین در دهه 1960 الهام گرفت و این شخصیت را به یک روان پریش وحشتناک تبدیل کرد. شکی نبود که این ریلدر یک نابغه بود، اما در عین حال سلامت عقلش نیز نابود شده بود.

Gotham (2014-2019)

شخصیت اصلی این سریال، “جیم گوردون” کمیسر شهر گاتهام و متحد “شوالیه تاریکی” بود. در این سریال جیم باید به عنوان کارآگاه اداره پلیس گاتهام با انواع شرور های وحشتناک این شهر مبارزه میکرد. تعداد زیادی از شرور های معروف فرانچایز بتمن با سرگذشت ها و شخصیت پردازی های جدید در این سریال حضور دارند.

ریدلر با ایفای نقش “کوری مایکل” و پنگوئن با ایفای نقش “رابین لرد تیلور” به عنوان یک تیم کار میکردند. اون ها با دیگر شروران شهر گاتهام علیه نیکوکاران شهر متحد شدند، اما در نهایت با کلاهبرداری های مداوم شراکت آن ها تمام شد و آن ها هر کدام به یکی از وحشتناک ترین دشمنان جیم تبدیل شدند.

The Batman (2022)

بازگشت شوالیه تاریکی به سینما ها بازگشت بعضی از مشهورترین شرور های او به رسانه نیز هست از جمله “کت وومن” با ایفای نقش “زویی کراویتز” , پنگوئن با ایفای نقش “کالین فارل” و ریلدر با ایفای نقش “پل دانو”. با این که هنوز این فیلم سینمایی اکران نشده،, اما طبق صحبت های “مت ریوز” قرار است وحشتناک ترین ورژن این شرور ها را ببینیم.

هیچ لباس عجیب و گریم گوتیکی (به جز گریم فارل) وجود ندارد، اما پنگوئن و ریدلر قرار است در این فیلم سینمایی بتمن را بیچاره کنند. پنگوئن یک رئیس اوباش است و ریدلر شروری مرموز که هر لحظه شهر را به وحشت می اندازد. از تریلر ها مشخص است که وحشت از آن ها شهر را فلج کرده، به علاوه ممکن است آن ها هویت واقعی بتمن را نیز کشف کنند.

ترجمه ای از سیاوش نثری

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو