سریال “Attack on titan” داستانی غنی با شخصیت های پیچیده دارد. آنچه که از بیرون به عنوان تضاد انسان با طبیعت به نظر میرسد و به طور خاص انسانیت در مقابل “تایتان ها” به انیمه ای پر از دسیسه و خیانت تبدیل شده است و همه این ها به لطف روایت های پیرامون 9 تایتان هوشمند است.

این 9 تایتان بقایای روح بنیانگذار “یمیر فریتز” هستند. هر کدام نام و مجموعه قدرت های منحصر به فرد خود را دارند که از طریق خط “Eldian” منتقل شده است. “الدی ها” که دارای قدرت تایتان ها هستند میتوانند به شکل انسانی خود بازگردند و توانایی هایی مانند گفتار و احساسات انسانی را در حالت تایتان حفظ کنند. با این حال هر کسی که تایتان را به ارث میبرد در عرض 13 سال میمیرد. بیایید در این مقاله نقش فعلی هر تایتان را که در آن زندگی میکند، نحوه بدست آوردن آن و نحوه استفاده از آن را بررسی کنیم.

تایتان مؤسس

بیش از هزار سال پیش، یمیر فریتز با به دست آوردن قدرت تایتان ها، اولین تایتان شد. هنگامی که او مرد روح شکافته او 9 تایتان را ایجاد کرد که “مارلی ها” را با خاک یکسان کردند. آن ها به جای آن امپراطوری “الدیان” را تأسیس کردند اما زمانی که پادشاه 145 ام، تایتان مؤسس را به ارث برد، جنگ بین نژاد ها را کنار گذاشت و همراه با بسیاری از الدیان‌ ها به جزیره “پارادیس” گریخت.

او از قدرت تایتان مؤسس برای پاک کردن خاطرات همه کسانی که او را همراهی میکردند استفاده کرد تا آن ها را متقاعد کند که آخرین بازماندگان کل نژاد بشر هستند. سپس او از توانایی “فریاد” تایتان مؤسس برای فراخوانی تایتان‌ های غول آسا و با قدرت که میتوانستند دیوار هایی را در اطراف پارادیس تشکیل دهند استفاده کرد. توجه به این نکته مهم است که فقط کسی که خون برتر دارد یا با با خون برتر در تماس است میتواند از “جیغ” یا فریاد استفاده کند.

خانواده “ریس” تایتان مؤسس را تحت حفاظت دقیق خود نگه داشتند و آن را فقط از طریق تبار خود ادامه دادند تا آن که “گریشا یگر” آمد. الدیانی که به خاطر جنایاتش علیه مارلی ها به پارادیس تبعید شده بود. او به دژ زیرزمینی خانواده ریس نفوذ کرد. در آن جا به “تایتان هجومی” تبدیل شد و مؤسس را خورد. زیرا مصرف شکل انسانی یک تایتان باهوش نحوه انتقال قدرت است. گریشا با دو تایتان باهوش که در اختیار داشت تعادل و توهمی را که پادشاه ریس ساخته بود کاملاً بر هم زد.

تایتان هجومی

البته قبل از اینکه گریشا تایتان مؤسس را به ارث ببرد تایتان هجومی را در اختیار داشت. در مارلی، الدیانی‌ هایی که قوانینی مانند ترک اردوگاه‌ های اسارت خود را زیر پا میگذارند محکوم به پرسه زدن در پارادیس به‌عنوان تایتان‌های “بی‌ذهن” میشوند. گریشا قصد نداشت به این سرنوشت شوم دچار شود و یک فرد الدیایی به نام “ارن کروگر” از تایتان هجومی برای نجات جان او استفاده کرد. کروگر تایتان هجومی را به گریشا داد و او آن را با خود به پارادیس برد و تا زمانی که تایتان مؤسس را مصرف نکرد از آن استفاده نکرد، در آن زمان او صاحب پسری به نام “ارن” شد.

سرگذشت “ارن یگر” از تایتان ها پیچیده ترین است. اگرچه ارن در آن زمان از آن آگاه نبود اما پدرش گریشا در کودکی به او سرم مایع نخاعی تایتان تزریق کرد. ارن متعاقباً قبل از مصرف گریشا و گرفتن دو تایتان هوشمند به یک تایتان تبدیل شد. هذیان‌ آور و آسیب‌ دیده که تنها در اولین نبرد بزرگش به‌عنوان پیشاهنگ قدرتش ظاهر شد.

ارن چیزی از تایتان های باهوش نمیدانست و نمیدانست چرا توانسته است تغییر شکل دهد تا این که “لوی”، “اروین اسمیت” و دیگر پیشاهنگان تصمیم گرفتند او را به عنوان یک جنگجو برای مبارزه با دیگر تایتان ها آموزش دهند. به جز “میکاسا آکرمن” و “آرمین آرلرت” همه در ابتدا به او سوء ظن داشتند. در فصل 4 سریال، ارن از تایتان هجومی خود برای مبارزه با تایتان ها در همه جا استفاده میکند. همچنین اخیراً مشخص شده است که تایتان هجومی قادر است آینده را از طریق خاطرات دیگر تایتان‌ ها ببیند.

تایتان چکش جنگ

“چکش جنگ” آخرین تایتان از سه تایتان هوشمندیست که ارن یگر در اختیار دارد. بله درست است، او سه تایتان دارد. یک نیروی غیر قابل توقف، یک جوان 19 ساله، 33 درصد از قوی ترین موجودات کل جهان را در درون خود دارد. به علاوه ارن مایع نخاعی را از “تایتان زره پوش” نوشید و به تایتان هجومی خود این توانایی را داد که پوست خود را به پوسته ای تقریباً نشکن تبدیل کند.

این تایتان به طور تخصصی میتواند هر سلاح کریستالی انعطاف پذیر را از گوشت خود بسازد. پوست آن با تلاش های معمولی غیر قابل نفوذ است و در نهایت War Hammer را میتوان از راه دور کنترل کرد. کربران افکار و اعمال خود را از طریق یک بند متصل به مچ پای War Hammer میفرستند. در حالی که کاربر در یک محفظه کریستالی سخت قرار دارد و این بسیار مهم است زیرا هر تایتان دیگری در پشت سر آسیب پذیر است اما War Hammer آسیب پذیر نیست.

قبل از این که ارن چکش جنگ را داشته باشد این تایتان متعلق به خانواده “تایبور” بود. آن ها مانند خانواده ریس، این تایتان را در ردیف خونی خود نگه داشتند و به دلیل تواناییشان در استفاده از آن مورد تحسین قرار گرفتند. هویت استفاده کننده های قبلی هرگز در سریال گفته نشد اگرچه در زمان انتقال آن به Eren، کاربر “لارا تایبور” بود. او تا زمانی که مجبور شد در طول محاصره مارلی با ارن مبارزه کند از تایتان خود استفاده نکرد. ارن به خاطر قدرت هایش او را به طرز وحشیانه ای به قتل رساند و با سه تایتان خود به پارادیس فرار کرد.

تایتان مؤنث

طرفداران اتک آن تایتانز ابتدا “تایتان مؤنث” را در قالب “آنی لئونهارت” مرموز و گوشه گیر ملاقات کردند. قدرت‌ های تایتان مؤنث شامل چابکی، سرعت و فریاد است که برای جذب و نه کنترل تایتان‌ های مجاور استفاده میشود. او همچنین میتواند یک محفظه کریستالی در اطراف شکل انسانی خود ایجاد کند (قابلیتی که به عنوان سخت شدن شناخته میشود) و نزدیک به یک دهه است که در حالی که در کما است در داخل این کریستال زندگی میکند. مشخص نیست که آیا این به دلیل جراحات ناشی از جنگ است یا به این دلیل که نمیخواست اجازه دهد قدرتش به دست پارادیس بیفتد.

آنی لئونهارت یک جنگجوی الدیان بود. این کودکان برای برخورد با تایتان‌ ها انتخاب و آموزش داده شدند و چنین افتخاری باعث شد که آن‌ ها “مارلیایی‌” های افتخاری باشند که میتوانستند از ایستگاه مورد نظر خود بالا بروند. هنگامی که آنی تایتان مؤنث را به ارث برد دیگر جنگجویان را در یک ماموریت حمله به پارادیس همراهی کرد و در آن جا مأمور فروریختن دیوار های محافظ شد.

او آسیب قابل توجهی به پارادیس و نیرو های “هنگ” پیشاهنگی وارد کرد. هدف ارن این بود که او را بخورد و قدرت تایتان مؤنث را به ارث ببرد. با این حال او تردید کرد و آنی در داخل قفس نشکن اش به خواب رفت. در فصل 4 او هنوز زندانی ارتش Paradis/Eldian است.

تایتان عظیم الجثه

“تایتان عظیم الجثه” یکی دیگر از جنگجویان مارلیایی بود. این تایتان که در آن نوجوانی به نام “برتولدت هوور” زندگی میکرد بزرگترین تایتان ثبت شده در تاریخ بود و در سقوط دیوار ماریا شرکت داشت. تحت کنترل کاربر خود، این تیتان غول پیکر میتواند بدن خود را تبخیر کند تا بخار آن قدر داغی از خود ساطع کند که گوشت انسان را بسوزاند. هنگامی که از یک انسان به یک تیتان تبدیل میشود انفجار ساختمان‌ ها را هموار میکند و در اثر برخورد هر کسی را میکشد. اندازه و وسعت شعاع انفجار آن را بسیار خطرناک کرده است.

در طی نبردی در ناحیه “شیگانشینا”، برتولدت با سوزاندن ساختمان‌ ها با گرمای تایتان خود شهر را ویران کرد. تایتان عظیم الجثه آرمین را نیز تقریباً تا سر حد مرگ سوزاند. هنگامی که برتولدت توسط استراتژی فداکاری آرمین شکست خورد، ارن بدن انسان ناخودآگاه او را از پشت تایتان عظیم بیرون کشید. پیشاهنگ ها برتولدت را تا زمانی که در مورد این که چه کسی تایتان عظیم الجثه را به ارث میبرد به توافق برسند زندانی کردند. در نهایت آن ها آرمین را انتخاب کردند تا جان او را نجات دهند و دوستشان را که به سختی زنده بود به یک تایتان تبدیل کردند که سپس برتولدت را خورد و قدرتش را بازیابی کرد. آرمین از تایتان عظیم الجثه بسیار کم استفاده میکند زیرا تغییر شکل او به طرز غم انگیزی ویرانگر است.

تایتان زرهی

جنگجوی الدیان، “راینر براون” به عنوان وارث تایتان زرهی انتخاب شد. این تایتان با پوست زره مانند خود سخت پوشیده شده است و از نواحی حیاتی به ویژه پشت گردن بسیار محافظت میکند. او همچنین میتواند سختی خود را با اراده محض افزایش دهد و نیروی حیاتی خود را به قسمت های مختلف بدن خود بفرستد تا عملکرد خود را در هنگام حملات وحشیانه حفظ کند.

راینر به دستور مارلی ها از تایتان زرهی برای حمله به پارادیس استفاده کرد. او سوراخی را در دیوار ماریا ایجاد کرد و باعث نابودی مردم جزیره شد. با این حال راینر میزان زیادی همدردی با شهروندان پارادیس ایجاد کرد و به تدریج از نقش خود نا امید شد، زیرا زمان بیشتری را در میان رفقای الدیانی خود میگذراند. اگرچه او دیگر در تبلیغات مارلیان ها در مورد برتری نژادی مشترک نیست، اما همچنان در ارتش آن ها علیه ارن یگر در فصل 4 سریال میجنگد.

تایتان هیولا

“تایتان هیولا” مرگبارترین آنتاگونیستیست که قهرمانان این سریال با آن روبرو شده اند. تایتان هیولا  با در اختیار داشتن “Zeke Yeager” (برادر ناتنی ارن) میتواند اشیاء را خرد و آن ها را به سمت دشمنان پرت کند و نتایج وحشتناکی به دست بیاورد. او همچنین میتواند انسان هایی را که مایع نخاعی او را بلعیده اند با فریاد خود به تایتان های بی ذهن تبدیل کند و در نهایت میتواند تایتان‌ های دیگر را کنترل کند و حتی در حالت Beast Titan نیز قادر به گفتار انسانی است.

این تایتان اروین اسمیت و تعداد بیشماری پیشاهنگ دیگر را کشت. زیک یک جنگجوی الدیایی با هوش خارق‌العاده، سال‌ ها برای نابودی پارادیس برنامه‌ ریزی کرد. او میخواست از قدرت تایتان مؤسس برای کشتن همه استفاده کند و شیمی درونی آن ها را تغییر دهد. علیرغم داشتن خون برتر از طرف مادرش، زیک همچنین توانست عهد خود را علیه جنگ بشکند. در فصل 4 اگرچه او به مرگ نزدیک شد اما هنوز بزرگترین تهدید برای برنامه های ارن محسوب میشود.

جاو تایتان

کوچک، سریع و چابک، “جاو تایتان” دارای دندان‌ ها و چنگال‌ های قدرتمند است و تنها تایتانیست که میتواند از محفظه‌ های کریستالی عبور کند. در طول حمله به مارلی، ارن از بدن جاو تایتان بر خلاف میل او برای شکستن کریستال War Hammer استفاده کرد و ساکنان “Porco Galliard” را تحت فشار زیادی گذاشت. اما پورکو اولین کسی نبود که جاو تایتان را در اختیار داشت.

جنگجوی منتخب Jaw Titan ، برادر پورکو , “مارسل” بود. مارسل با آنی، برتولدت و رینر به پارادیس رفت. در یک تصادف عجیب، یک تایتان بی ذهن به گروه حمله کرد و مارسل را خورد. این تایتان زن جوانی به نام “یمیر” بود. البته او Ymir اصلی نبود بلکه قربانی یک گروه الدی بود که خود را متقاعد کرده بودند او نسخه تناسخ شده تایتان مؤسس است. او به عنوان مجازات به پارادیس فرستاده شد و سپس با مصرف مارسل هوش و آزادی خود را بازیافت.

Ymir هرگز یاد نگرفت چگونه از پتانسیل واقعی Jaw استفاده کند. او در نهایت به مارلی بازگردانده شد، جایی که پورکو او را خورد تا به جاو تایتان تبدیل شود. پورکو شجاعانه در ارتش مارلیان شرکت کرد و با یورش به پارادیس آمد و جنگید تا این که به شدت مجروح شد. او که دیگر احساس بی مصرفی میکرد یک کودک الدیایی که به تازگی تبدیل شده بود به نام “فالکو گریس” را فراخواند. تنها کاری که فالکو میتوانست انجام دهد این بود که پورکو را مصرف کند.

تایتان باربر

“تایتان باربر” و چهار پا، کوچک،سریع و قوی و برای حمل بار و تجهیزات ایده آل است. مارلیانی جنگجو، “پیک فینگر” در آن زندگی میکند و میتواند ماه‌ ها به شکل تایتان باقی بماند. در حالی که بیشتر تایتان‌ های دگرگون‌ شده بسیار سریع‌ تر خسته میشوند. او با توپچی هایی که حمل میکند رابطه نزدیکی دارد و تیم ها در طول نبرد ها نسبت به امنیت یکدیگر احساس مسئولیت میکنند.

او در برقراری ارتباط باورنکردنیست و حتی میتواند در حالت تایتانی اش صحبت کند و ترجیح میدهد با دیگران کار کند. تایتان باربر با استقامت بالا در طول سریال attack on titan به عنوان وسیله ای برای فرار و پیشرفت مورد نیاز بود

ترجمه ای از طناز رجبعلی

مقاله ای تزجمه شده از سایت سایدشو