فروشگاه اینترنتی کالکتور
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

تاریخچه مارول

محال است طرفدار کتاب های کامیک یا دنیای ابرقهرمانی باشید و تا به حال اسم شرکت “مارول” را نشنیده باشید , بدون شک مارول در این سال ها به قدری محبوب بوده که حتی توانسته از رقیب خود “دی سی” نیز موفق تر باشد

در این مقاله به شرح مختصری از تاریخچه این شرکت میپردازیم

احداث و پس از آن

مارول در دوران رکود اقتصادی شروع به کار کرد و در دهه های 1930 و 1940 وقتی کتاب های کامیک در اوج خود قرار داشتند به سرعت رشد کرد , صنعتی که در دهه 1950 با شکست روبرو شد اما به عنوان محصول جدیدی از شخصیت های محبوب که برای بچه ها بسیار جذاب شده بود در دهه 1960 قدرت بیشتری پیدا کرد . پس از رکود دیگری در دهه 1970 مارول در دهه 1980 دوباره به حرکت درآمد و حتی محبوب تر شد , این شرکت از دهه 1990 شروع به متنوع سازی کرد زیرا در تلاش بود تا از طریق تمهیدات صدور مجوز با سایر رسانه ها , ارزش کاملی از ابرقهرمانان محبوب خود به دست آورد

مارول در اواخر دهه 1930 توسط “مارتین گودمن” , ناشر مجلات “پالپ” تأسیس شد و در سال 1939 گودمن توسط یک مدیر فروش , “فانیس” متقاعد شد که با مجموعه ای از هنرمندان و نویسندگانی که مجموعه های کتابهای کامیک را برای چاپ و توزیع توسط ناشران تهیه میکنند , این صنعت سرمایه گذاری خوبی خواهد بود . فانیس طرحی از شخصیت ابرقهرمانی , “ساب مارینر” ، که نیمی انسان و نیمی ماهی بود به گودمن ارائه داد , این سرمایه گذاری آزمایشی سرانجام به پرچم یک امپراطوری پالپ تبدیل شد : کامیک های مارول

علاوه بر ساب مارینر ، اولین شماره از کامیک های مارول “هیومن تورچ” را نشان داد و با قیمت ده سنت ، در اکتبر 1939 منتشر شد و در ماه بعد مجددا چاپ شد , با قیمت ده سنت در دوره رکود اقتصادی ، کامیک های مارول یک موفقیت مهم بود

رونق کامیک بوک

هیومن تورچ و ساب مارینر صفاتی را به نمایش گذاشتند که بسیاری از قهرمانان مارول برای به اشتراک گذاشتن آن ها حضور پیدا می کردند , آنها هر دو شخصیت هایی ناقص و مردهای جوان عصبانی بودند , آن ها بر خلاف دیگر قهرمانان کامیک مانند “سوپرمن” , شورشی بودند نه الگوهایی برای جوانان . هیومن تورچ و ساب مارینر به زبان عامیانه سخن می گفتند و صفات طنز زیادی داشتند

گودمن با موفقیت در اولین شماره های کامیک بوک خود , شرکت جدیدی تاسیس و شروع به انتشار دو سری کامیک جدید با عنوان های “راز شجاعت” و “کامیک های مرموز” کرد , علاوه بر این به خاطر نگرانی گودمن در مورد تهدید آلمان هیتلر , شخصیت های کامیک او به موقع حتی قبل از شروع جنگ , نبرد با نازی ها را آغاز کردند

در مارس 1941 مارول این ایده را یک قدم فراتر گذاشت و یک مبارز ( استیو راجرز ) را برای نبرد با نازی ها معرفی کرد , با روی کار آمدن این شخصیت , کتابهای کامیک “تیملی” بسیار پرفروش شدند و اولین شماره نزدیک به یک میلیون نسخه فروخت . با این موفقیت , این شرکت چهار عنوان جدید را در سال 1941 منتشر کرد و با شروع جنگ جهانی بسیاری از کارمندان این شرکت به ارتش پیوستند , علی رغم کمبود نیروی انسانی و کمبود کاغذ , کامیک بوک در زمان جنگ رونق پیدا کرد

در همین زمان , تیملی با اضافه شدن کامیک هایی مانند “کریزی کامیکس” تنوع پیدا کرد و این شرکت تعدادی سری جدید مانند داستان هایی بچگانه منتشر کرد که بیشتر از کامیک های ابر قهرمانان به بچه های کوچکتر مربوط بود , با این موفقیت مارول کارمندان خود را گسترش داد و دفاتر خود را به ساختمان جدیدی منتقل کرد

در سال 1943 این شرکت مخاطبان خود را گسترش داد و فهمید دختران نوجوان از مخاطبان کتاب های کامیک هستند , مارول در اولین شماره جدید خود یک ابرقهرمان زن را معرفی کرد

رکود

در ادامه جنگ جهانی , صنعت کامیک بوک دچار رکود شد , در تلاش برای احیای فروش , سری کامیک های جنایی , فانتزی و خنده دار جایگزین ابر قهرمانان قدیمی شدند

با وجود بازنشستگی قهرمانان قدیمی , فعالیت های تیملی همچنان ادامه داشت , در سال 1950 این شرکت هر ماه 82 عنوان جداگانه را که توسط “تابلو” استعداد شرکت نوشته و ترسیم شده بود تولید میکرد , در این زمان با شروع جنگ کره , تیملی نیز تولید نسل جدیدی از کامیک ها را آغاز کرد , موضوع این کامیک ها در انتقاد به تصمیمات جنگ طلبانه دولت آمریکا بود

در اوایل دهه 1950 گودمن تصمیم گرفت با راه اندازی سیستم توزیع جدید شخصی خود که آن را شرکت “اطلس نیوز” نامید , سود خود را افزایش دهد , جهت جمع آوری پول برای این سرمایه گذاری گران قیمت , او هزینه های اداری را قطع کرد و نویسندگان و هنرمندان خود را به وضعیت مستقل تغییر داد , در اواخر سال 1951 تیملی به انتشارات اطلس تبدیل شده بود و یک آرم کره سیاه و سفید روی جلد کتاب های کامیک این شرکت ظاهر شد , علاوه بر کامیک های جنگ ، اطلس تعداد زیادی کامیک با موضوعات ترسناک منتشر کرد

در اواسط دهه 1950 , صنعت کامیک بوسیله گروه هایی مورد حمله قرار گرفت که آن را به عنوان یک هنر ویرانگر در جامعه میدیدند , در سال 1954 مجلس سنا یک پرونده برای تحقیق در مورد بزهکاری نوجوانان تشکیل داد که در آوریل همان سال 1954 شنیده شد کتاب های کامیک باعث خشونت در جامعه میشوند , در مدت کوتاهی , مشتریان فروشگاه ها را تحریم کردند . فروش کاهش یافت و تعدادی از تولید کنندگان کتاب های کامیک ورشکست شدند , اطلس درآمد های خود را به شدت کاهش داد و از دفاتر خود به محله های کوچکتر نقل مکان کرد

ناشران کامیک بوکی که از این بحران جان سالم به در بردند از جمله اطلس , انجمن مجله کامیک را در سال 1955 تشکیل دادند , بلافاصله این انجمن شرکتی نظارتی را تأسیس کرد که مهر تأیید آن بر جلد یک کامیک بوک تضمین کننده مناسب بودنش برای نوجوانان بود

همکاری با دی سی

تا سال 1957 با توزیع کم محصول , عملیات توزیع اطلس به ضرر رسیده بود , گودمن به شرکت “نیوز” , توزیع کننده دیگری مراجعه کرد تا محصولات خود را در فروشگاه ها و دکه های روزنامه فروشی قرار دهد اما با وجود رکود این صنعت , این شرکت نیز به زودی با شکست مواجه شد و گودمن با شرکت دی سی توافق کرد که فقط هشت عنوان از کامیک های اطلس را در ماه توزیع کنند

این شرکت تا سال 1961 و هنگامی که کتاب های کامیک محبوبیت گسترده ای پیدا کرد , خود را به سلامت مالی رساند و نویسنده و هنرمند برتر این شرکت , “استن لی” کامیک “چهار شگفت انگیز” را تولید کرد که یک گروه ابرقهرمان را نشان می داد و بیشتر بر شخصیت های پیچیده تمرکز داشت , این کامیک یک اتفاق مهم بود و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد

اولین کامیک های چهار شگفت انگیز با معرفی خلاصه “هالک” و “اسپایدر من” منتشر و شرکت گودمن دوباره شکوفا شد , زیرا استن لی و تیمش نسل جدیدی از قهرمانان کامیک را کشف کردند . البته هنوز عنوان مارول بر جلد کتاب ها ظاهر نمیشد اما کامیک های این شرکت دارای نشان های کوچک “MC” بودند

چندی بعد کتاب های کامیک گودمن با کلمات “کامیک های مارول” منتشر شدند

ابر قهرمانان جدید

مارول عنوان هایی جدید مانند “مردان ایکس” و “انتقام جویان” را معرفی کرد

این شرکت با بهره گیری از محبوبیت ابرقهرمانان خود , کالا هایی از جمله تی شرت ها و اسباب بازی ها را تولید کرد . یک نمایش تلویزیونی نیم ساعته با نمایش “قهرمانان مارول” در تلویزیون های سراسر کشور پخش شد و در سال های بعد , کارتون های صبح شنبه با حضور چهار شگفت انگیز و اسپایدر من در تلویزیون معرفی شدند

تا سال 1968 این شرکت سالانه 50 میلیون نسخه میفروخت و با این عملکرد , مارول قرارداد خود با دی سی برای توزیع را فسخ و توزیع خود را تأسیس کرد , گودمن تجارت خود را به یک شرکت فیلم گسترش داد که به زودی نام خود را به شرکت صنایع “کادنس” تغییر داد

رکود دوباره

در دهه 1970 مارول با کاهش فروش شروع به کم کردن عناوین کرد و آن ها با شرکتCurtis” Circulation” , عمده فروش مجله همکاری کردند

مارول دوره بی ثباتی را تجربه کرد , زیرا سردبیران قدیمی شرکت بازنشسته شدند و جایگزین های آنها آمد و رفت داشتند , در تلاش برای از بین بردن محدودیت های قدیمی کامیک بوک ها , مارول سه موضوع ضد مواد مخدر اسپایدر من را منتشر کرد که توسط وزارت بهداشت , آموزش و رفاه پیشنهاد شده بود اما هنگامی که هیئت مدیره شرکت نظارت بر کامیک ها این کامیک ها را رد کرد , مارول بدون داشتن مهر تأیید کامیک هایش را منتشر کرد و این حرکت منجر به از بین رفتن محدودیت ها شد و از این جهت مهم بود که کامیک ها داشتند از تلویزیون و سایر رسانه ها میباختند

با محدودیت های کمتر , مارول شخصیت هایی که قبلاً ممنوع بودند را نمایش داد , مانند خون آشام ها و گرگینه ها به عنوان قهرمانان و افراد شرور . این شرکت همچنین شخصیت های ابرقهرمان زن بیشتری را معرفی کرد

در این دهه مارول “Giant-Size X-Men” را منتشر کرد , یک شماره با فرمت بزرگ که شخصیت ها دوباره با آن معرفی شدند , این کامیک با داشتن شخصیت هایی از سراسر جهان , به گونه ای طراحی شده بود که در بازارهای خارجی نیز مخاطب داشته باشد

اما مارول هنوز دوران سختی داشت , فروشگاه های خرده فروشی صنعت کامیک , توسط فروشگاه های مواد غذایی زنجیره ای بزرگ که کتاب کامیک نمیفروختند جایگزین شدند , تعداد فروشگاه های توزیع کم شده بود , علاوه بر این قیمت کاغذ نیز افزایش یافته بود . کادنس رئیس جدیدی را نصب کرد که تعداد عناوین تولید شده را حذف نکرد , برنامه های انتشار را محکم و فروش و توزیع مجدد را سازماندهی کرد و مارول هزینه ها را کاهش داد

سریال تلویزیونی معروف “هالک باور نکردنی” پخش شد و این نشان میداد که تلویزیون و سینما رسانه های خوبی برای رشد آینده مارول هستند , در این دهه تعدادی از برنامه های تلویزیونی با شخصیت های مارول ساخته شدند و این البته باعث رکود بازار کتاب های کامیک شد

شکوفایی دوباره

در دهه 1980 مارول در تلاش برای فرار از رکود , ساختار سازمانی تا حدودی آشفته خود را سازماندهی و شروع به افزایش کارکنان کرد , این شرکت با فرنچایز مردان ایکس محبوبیت مهمی داشت و همچنین از تغییر در نحوه توزیع کامیک ها سود میبرد , در گذشته بسیاری از کامیک ها در روزنامه ها با تعداد زیادی انتشارات دیگر فروخته می شدند اما با افزایش جمع آوری کتاب های کامیک , فروشگاه هایی ساخته شد که منحصراً به فروش کتاب های کمیک اختصاص داشتند . مارول شروع به تولید موضوعات ویژه ای کرد که در این بازار به فروش میرسید , علاوه بر این آن ها به انتشار رمان های گرافیکی که داستان های پیچیده تری را ارائه می دادند میپرداختند

در سال 1985 مارول برای مخاطبان جوان تر نیز کامیک بوک هایی منتشر کرد و فروشگاه های جدیدی برای توزیع کتاب های کامیک برای کودکان تأسیس شدند

این موفقیت توجه سرمایه داران سینما را به خود جلب کرد , مارول با شرکتNew World” Pictures” برای تولید یک فیلم سینمایی همکاری کرد و این حرکت یک سری تحولات را برای شرکت به وجود آورد

در سال 1993 مارول تقریباً دو برابر عناوین خود در سال 1989 را منتشر کرد , درآمد این شرکت در آن زمان به طور پیوسته افزایش پیدا کرده بود زیرا توزیع به فروشگاه های جدید مانند فروشگاه های ضبط و داروخانه ها گسترش یافته و بازارهای خارج از کشور نیز بودند

در سال های پس از آن شرکت مارول با تولید کامیک بوک ها و فیلم های سینمایی موفق به یکی از مهم ترین شرکت های جهان تبدیل شد , موفقیتی که هر سال بیشتر میشود

تهیه شده توسط طناز رجبعلی

مقاله ای از سایت فروشگاه thecollector.ir

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
با ما در ارتباط باشید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم