“بتمن” شهر “گاتهام” را از تهدید شرورانی مانند “جوکر”، “هارلی کویین”، “دو چهره” و بسیاری دیگر از اعضای گالری “Rogues” در امان نگه میدارد. یک بحران دائمی در هر گوشه این شهر وجود دارد و بدون سرعت فوق العاده “The Flash” و “Caped Crusader”، به راهی سریع تر از پریدن روی پشت بام ها نیاز است.

به همین دلیل است که “شوالیه تاریکی” ، به دلیل علاقه اش به فناوری آینده نگرانه، از “بت‌ موبیل” استفاده میکند. اما در طول دهه‌ ها، بت‌ موبیل نیز به اندازه خود بتمن تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است.

در این مقاله به معرفی چند نمونه معروف از بت موبیل خواهیم پرداخت

ماشین بروس وین – ماشینی مانند ماسک

اولین وسیله نقلیه ای که بتمن در کامیک ها و فیلم ها استفاده کرد، یک ماشین “کانورتیبل” قرمز بود. سقف آن مانند یک سوئیچ یا شاید یک ماسک کار میکرد و هنگامی که سقف کانورتیبل بالا بود ماسک روی آن بود و بتمن با رانندگی “آلفرد” از شهر عبور میکرد. هنگامی که سقف کانورتیبل پایین بود اما “بروس وین”، تاجر ثروتمند و بشردوست، راه خود را در اطراف شهر طی میکرد البته هنوز با رانندگی آلفرد.

با این حال این ماشین نمیتوانست هویت واقعی او را از بقیه جهان پنهان کند زیرا بتمن و بروس وین هر دو به وضوح از یک ماشین استفاده میکردند و به این ترتیب، ماشین او دقیقاً مانند ماسک زدن بود انگار که شما امیدوارید این تغییر ظریف از هویتتان محافظت کند اما هنوز به طرز عجیبی مشکوک است. با گذشت زمان طراحان ماشینی قوی تر میخواستند تا آن را به عنوان بت موبیل رسمی متمایز کنند

بت موبیل – ماشینی مانند خفاش

با گذشت سال‌ ها، بت‌ موبیل به نماد و ابزار مهم‌ تری برای بتمن تبدیل شد. مهم این بود که این وسیله نقلیه با فناوری پیشرفته بتمن مانند هر خودروی دیگری به نظر نمیرسید و باید به طور خاص خودروی بتمن میبود. بنابراین با شروع از کامیک‌ ها و رسیدن به تلویزیون و در نهایت فیلم های سینمایی، بت‌ موبیل با نماد های خفاشی بیشتر ارتقا یافت. از نماد های خفاشی شکل روی کاپوت تا قوچ‌ های خفاش مانند روی گلگیر.

به مرور اما مطمئنا بت‌ موبیل استایلی شبیه به خود بتمن پیدا کرد و در نهایت حتی اسپویلر ها و باله ها را به ماشین اضافه کردند تا به نظر برسد بال خفاش دارد. اغلب رنگ مشکی یا آبی ماشین با رنگ مشکی یا آبی لباس بتمن مطابقت داشت و این دو نماد هر دو حرفه ای طراحی شده بودند.

The Tumbler – ماشینی مانند زره

طراحی های قبلی بت‌ موبیل همیشه با تکنولوژی بالا ، اما بسیار غیر کاربردی بودند. آن ها اغلب بد میچرخیدند و برای مانور در خیابان های گاتهام به چتر نیاز داشتند. این ماشین ها همچنین مملو از ابزار هایی بودند که آن ها را به طور بی پایانی ناکارآمد میکردند.

بت‌ موبیل اگر به درستی طراحی میشد، برای بتمن مانند یک جعبه ابزار بود. درنهایت سودمندی و کاربردی بودن آن در کانون توجه قرار گرفت و هیچ چیز بهتر از سه گانه “شوالیه تاریکی” “کریستوفر نولان” بر آن تأکید نداشت.

این بت‌ موبیل به جای آن که یک خودروی اسپرت شیک با سوئیچ‌ های بی‌ پایان و صفحه‌ های عجیب باشد به “تامبلر” تبدیل شد. تانکی زرهی، ساخته شده برای خیابان‌ های گاتهام، ماشینی نظامی و تهدید آمیز که هیچ شروری نمیتوانست بر آن غلبه کند.

ماشین بتمن یا بتموبیل (Batmoblie)

بت موبیل – ماشینی که حمله میکرد

در فیلم های “Batman v Superman: Dawn of Justice” و “The Justice League”، بتمن یک وسیله نقلیه کاملاً جدید داشت که توانایی های آن را فقط یک یا دو بار در طراحی های قبلی مشاهده کرده بودیم. طرفداران از این که به بت‌ موبیل مسلسل‌ ها و سلاح‌ های مختلف نصب شده بود شوکه شدند زیرا در بیشتر تاریخ بتمن، او به شدت مخالف اسلحه بود , اما ناگهان حتی ماشینش به آن ها مجهز شده بود

این ثابت میکند که نماد قهرمان و وسیله نقلیه او چقدر مرتبط اند. طراحی بت‌ موبیل بیانگر نوع بتمنیست که میتوانیم در فیلم‌ ها انتظار داشته باشیم. این ماشین به طرز چشمگیری نسبت به سوئیچ ها و کنترل های احمقانه Batmobile سری دهه 1960 تغییر کرد و این سبک با دنیای تاریک و جدی بتمن علیه سوپرمن مطابقت داشت زیرا بروس وین برخلاف همیشه با تهدید های کاملاً جدید و بسیار قدرتمند مبارزه کرد.

The Bat-Pod – موتوری که شوخی نداشت

در واقع “Bat-Pod” اولین بار در فیلم سینمایی شوالیه تاریکی، زمانی که بتمن باید با جوکر مبارزه کند رونمایی شد. این وسیله نقلیه مورد استفاده توسط شوالیه تاریکی به دلیل سرعتش بسیار ارزشمند است. چه او در تعقیب هرج و مرج باشد و چه برای نجات دختر مورد علاقه اش مسابقه دهد .

بعداً در فیلم سینمایی “شوالیه تاریکی برمیخیزد”، شهر گاتهام در محاصره “بین” قرار دارد و فقط Bat-Pod قادر به فرار های سریع و مانور های ماهرانه مورد نیاز برای پس گرفتن شهر است. بتمن حتی بت-پاد را به “Catwoman” میسپارد تا بتواند با شوالیه تاریکی در آخرین مأموریتش کار کند.

ترجمه ای از سیاوش نثری

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو