چه عاشق تمام رسانه‌ هایی باشید که این موجودات در آن ظاهر میشوند چه نه ، نمیتوان انکار کرد که “غارتگر ها” (“Yautja” یا “Hish-qu-Ten” نیز نامیده میشوند) برخی از شگفت‌ انگیزترین موجودات علمی تخیلی هستند.

به مناسبت انتشار فیلم سینمایی “Prey”، به تاریخچه‌ ی این شکارچیان جمع کننده غنائم خواهیم پرداخت.

غارتگر

“برادران توماس” در سال 1984 ایده ای برای فیلمی داشتند که عناصری از قصه “خطرناک ترین بازی” “ریچارد کانل” و همچنین برخی فرانچایز های علمی تخیلی پرفروش مانند “Alien” و “Star Trek” را به عاریت گرفته بود. اما اثر آن ها، یا حداقل اجرای آن کاملاً بدیع بود : یک شکارچی تقریباً شکست ناپذیر از فضا که به سیاره زمین می آید و خطرناک ترین آدم های اطراف را تعقیب میکند.

این فیلم حتی 30 سال پس از اکران به عنوان یک تجربه هیجان انگیز برای بینندگان باقی مانده است. بازیگران آن “آرنولد شوارتزنگر” و “جسی ونتورا” بودند و باید افرادی از این دست را شامل میشد ، زیرا اگر هدف شکار افراد معمولی بود برای غارتگر بسیار آسان میشد.

طراحی این بیگانه در ابتدا کاملاً متفاوت به نظر میرسید. او موجودی لاغر اندام با صورتی پوزه مانند و کاملاً شبیه بیگانگان فضایی فیلم های درجه B بود. کارگردان “جان مک تیرنان” از طراحی آن راضی نبود و شوارتزنگر استاد جلوه‌ های ویژه افسانه‌ ای، “استن وینستون” را به دلیل همکاری قبلی در فیلم سینمایی “The Terminator” معرفی کرد.

نتیجه طرحی بود که تا به حال دیده نشده بود : زره ، تیغه های عجیب ، ماسک وحشت آور ، خون سبز و دهانی که با دهان “زینومورف ها” به عنوان فاکتوری رعب آور رقابت میکرد , این طراحی خلاقانه و اصیل بود. البته به جز برخی شباهت‌ های جزئی به “کلینگون‌ های” پیشتازان فضا.

رمان / کامیک

با این که در ابتدا به نظر میرسد غارتگر یک فرانچایز سینمایی باشد، دو رسانه مجزا یک ایده واضح و در عین حال درخشان را اجرا کردند : ترکیب “بیگانگان” با Predator برای یک جنگ تمام عیار. در حقیقت “Dark Horse Comics” این ایده را قبل از “فاکس قرن بیستم” اجرا کرد. طراحانی مانند “وارنر” و “رندی استردلی” با این ایده در “Dark Horse Presents” کار میکردند و نتیجه انتشار اولین شماره از “AVP” در سال 1990 بود.

تقریباً در همان زمان دنباله فیلم Predator در دست ساخت بود و سازندگان فیلم به عنوان اشاره ای به دارک هورس، سکانسی را در نظر گرفتند که در آن شخصیت فیلم یعنی، “هریگان” با جمجمه زینومورف غنیمت گرفته شده در سفینه Predator روبرو میشود. به این ترتیب شروع توسعه فیلم AVP برای بیش از یک دهه بوجود آمد. در این بین Dark Horse دنیای AVP خود را با چندین قصه و کراس اور ادامه داد. یاوتجا ها و زینومورف ها با ترمیناتور، “ویچبلید”، ابرقهرمانان مختلف، “قاضی درد” و بسیاری دیگر از فرانچایز ها روبرو شدند.

قصه اصلی “ماچیکو نوگوچی”، درباره یک زن انسانی بود که به اندازه کافی غارتگر ها را تحت تأثیر قرار داد تا آن ها را به شکار بیگانه ها وادار کند. قصه او با Aliens vs. Predator: War، Aliens vs. Predator: Three World War و رمان های مختلف ادامه یافت و ده‌ ها کامیک درباره هر دوی این فرانچایز ها منتشر شد.

غارتگر 2

این فیلم سینمایی محصول سال 1990 و به کارگردانی “استیون هاپکینز”، دنباله‌ ای ترسناک تر بود که میکوشید با خشونت و بی‌ رحمی بیش از حد، موفقیت Predator را بیشتر کند. در حالی که باند های مواد مخدر در خیابان های لس آنجلس از این شکارچی وحشت داشتند، یک افسر پلیس به نام مایک هریگان (با ایفای نقش “دنی گلاور”) مأمور شد تا شهر را از جنایت پاک کند.

کار او زمانی پیچیده‌ تر شد که یک غارتگر به شهر آمد و شروع کرد به شکار خطرناک ترین افراد آنجا، استن وینستون بار دیگر طراحی های Predator را اجرا و اسلحه ها ، رنگ ها و جزئیات صورت جدیدی را به شکارچی بیگانه مرگبار اضافه کرد.

آثار ویدئویی

تاریخچه Predator در بازی های ویدئویی تقریباً به اندازه کامیک ها و رمان ها گسترده است. با شروع بازی Predator در سال 1987 در “NES” ، این آثار در طول دهه‌ ها تکامل یافتند تا با آخرین فناوری‌ ها و روند های این صنعت تولید شوند. چندین بازی Predator بر روی “Super Nintendo” ، “PC” ، “Atari” و … منتشر شدند که بر اساس دو فیلم اول بودند و همینطور آثار مختلفی از AVP

این بازی به همراه بسته های بعدی و الحاقی خود ، به عنوان یکی از پویاترین و پر تعلیق ترین عناوین سبک شوتر اول شخص مورد استقبال قرار گرفت. آخرین بازی کنسولی که برای فرنچایز AVP توزیع شد. در سال 2010 و برای رایانه های شخصی ، “ایکس باکس 360” و “پلی استیشن 3” بود.

از دیگر آثار ویدئویی Predator میتوان به “Predator: Concrete Jungle” در سال 2005 و همچنین مجموعه‌ ای از بازی‌ های موبایل و آنلاین اشاره کرد. غارتگر همچنین در “Call of Duty: Ghosts” ، Mortal Kombat X” و “Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands” نیز حضور داشته است.

فیلم های AVP

اگرچه “پیتر بریگز” و دیگر فیلمنامه نویسان، فیلمنامه های AVP خود را در دهه 1990 نوشته بودند اما “اندرسون”، کارگردان فیلم سینمایی “Event Horizon” که در سال 2004 “نزاع لزج” را به پرده نقره ای آورده بود سال ها ایده ای در مورد بیگانگان، غارتگر ها ، قطب جنوب و تمدن های باستانی داشت , زمانی که فاکس پروژه را آغاز کرد. از هر مصاحبه با فیلمساز مشخص بود که این برای او پروژه ای پرشور است. صرف نظر از احساسی که نسبت به تلفیق PG-13 با دو تا از بزرگترین فرنچایز های علمی تخیلی دارید هیجان اندرسون از پروژه رویایی اش در هر فریم فیلم آشکار بود.

اگرچه این فیلم نقد های متفاوتی دریافت کرد، اما آنقدر پول برای ساخت دنباله در سال 2007 به همراه داشت که “AVP: Requiem” تولید شود. این فیلم حتی عجیب‌ تر از فیلم اول و درباره شکار بیگانگان در شهر مرده کلرادو بود AVP:R که توسط برادران “Strause” کارگردانی شد. مطمئناً لحظات اکشن زیادی داشت ، اما به دلیل استفاده بیش از حد از سکانس های مبهم هیولایی ، واکنشی بدتر از AVP اول دریافت کرد.

شایعه شده است که فیلم سومی در دهه گذشته ساخته شده و تنها زمان نشان میدهد که آیا این فیلم به سرانجام میرسد یا خیر، شاید فاکس روی منبع اصلی کامیک ها تمرکز کند و جنگ هیولا ها را به جایی که به آن تعلق دارد بازگرداند : فضا

غارتگر ها

“نیمرود آنتال” کارگردان فیلمی به نام “غارتگر ها” شد که اشاره ای به یکی از فیلم های زینومورف ها، یعنی “بیگانه ها” از “جیمز کامرون” بود. “رابرت رودریگز” که به عنوان تهیه کننده اجرایی فعالیت میکرد. در سال 1994 فیلمنامه ای در این باره نوشته بود ، اما در آن زمان بودجه لازم برای شروع آن بسیار زیاد بود. فیلمنامه او توسط “الکس لیتواک” و “مایکل فینچ” بازنویسی شد و رودریگز و استودیوی “Trouble Maker” او خلاقیت فیلم را حفظ کردند.

این فیلم که مسلماً بهترین تیم بازیگری تاریخ فیلم های Predator را دارد ، مفاهیمی از جهان منبسط شده ، از جمله گونه‌ های متفاوت Predator ها را به نمایش میگذارد که قوی‌ تر از بقیه اند. به علاوه حیواناتی از دنیای Yautja ها , مانند “Hell-Hounds” نیز به نمایش درآمدند.

اکشن فیگور پردیتور زره پوش | Armored Assassin | از برند نکا سری 2

غارتگر

“شین بلک”، بازیگر نقش “هاوکینز” در فیلم اول Predator و سازنده “Iron Man 3” ، “Lethal Weapon” و چندین فیلم پلیسی موفق، این فرنچایز را در سال 2018 احیا کرد , اگرچه این فیلم برای طرفداران و منتقدان دو قطبی بود  , اما هیچ کس نمیتواند اهمیت آن را انکار کند.

“The Predator” که مملو از نقش های کمدی، خطوط داستانی متعدد و موجودات ارتقاء یافته است. داستانی درباره سربازان، دولت و دانشمندانیست که برای مبارزه با مرگبارترین شکارچی های دنیا متحد میشوند. از بازیگران آن میتوان به “اولیویا مان”، “استرلینگ کی براون”، “کیگان-مایکل کی” ، “جیکوب ترمبلی” و … اشاره کرد.

طعمه

در حالی که چهار فیلم قبلی به آینده مربوط بودند، قسمت پنجم از مجموعه Predator ما را به ابتدا میبرد. ایده این پیش درآمد برای اولین بار در طول تولید The Predator در سال 2017 مطرح شد و قصه زمانی که شکارچیان بیگانه برای اولین بار از زمین بازدید کردند را روایت میکند.

در سال 1719 ، یک جنگجوی ملت کومانچی به نام “نارو” با یک غارتگر روبرو میشود. او باید از قبیله خود محافظت کند و بفهمد برای مقابله با این کلکسیونر های مرگبار چه چیزی لازم است. این فیلم سینمایی به کارگردانی “دن تراختنبرگ”، نویسندگی “پاتریک آیسون” و با بازی “امبر میدتاندر” ، “داکوتا بیورز” ، “دین دی لیگرو” ، “میشل ترش” و “جولیان بلک آنتلوپ” در تاریخ 5 آگوست 2022 در “Hulu” منتشر شده است.

ترجمه ای از طناز رجبعلی

مقاله ای ترجمه شده  از سایت سایدشو