لباس مشهور “بتمن” یا همان “Caped Crusader” از “دی سی کامیکس” در طول سالیان متمادی طرح های بسیار چشم‌ گیری را پشت سر گذاشته است. نه تنها چهره پشت ماسک تغییر کردهT بلکه خود شخصیت بتمن برای تبدیل شدن به یک قهرمان به ابزارهایی متکی بوده و در هر زمان ممکنT لباس های خود را عوض کرده است.

بیایید چندین دهه از فیلم‌ های لایو اکشن دی‌ سی را مرور کنیم. آن هم با تمرکز بر تکرار های نمادین این لباس از دهه 60 تا سال 2022

Batman: The Movie (1966)

با تمام احترام و ستایش لباس “آدام وست” شبیه لباس هالووین است اما این یک نوع نکته است. “Batman: The Movie” با این که تا حد زیادی احمقانه ست اما بتمن را مانند سال‌ های اخیر جدی، تاریک و غمگین به تصویر نمیکشد. درعوض او یک کارآگاه خوش بین است که لباسی تنگ دارد، یک لباس خاکستری و یک کمربند زرد رنگ با نماد خفاش روی سینه او که یک خفاش سیاه و سفید کوچک و تقریباً زیبا روی دایره زرد روشن است. شنل، دستکش و چکمه‌ ها همگی مشکی درخشان هستند و دستکش ها مثلث های نوک تیز فلاپی دارند و در نهایت ماسک گوش‌ های کوچکی دارد که روی ابرو ها کشیده شده است. این بتمن دوست داشتنی به نظر میرسد.

Batman (1989)

20 سال بعد، دی سی بتمن را با یک لباس تمام مشکی کمی جدی تر به تصویر میکشد. مواد تشکیل دهنده لباس قبلی با مواد چرمی و پلاستیکی جایگزین میشود و بتمن “مایکل کیتون” کمی زره پوش تر به نظر میرسد. همه‌ چیز زاویه‌دار است با گوش‌ های بلند روی ماسکی بی‌ حرکت و شنل چسبیده با وجه‌ های مثلثی شکل و بال‌ هایی مانند تیغ بر روی نماد خفاش استیل‌شده. کمربند کاربردی زرد خردلی باریک تر است و درخشان ترین قسمت این لباس نماد خفاش است که بر روی لباس میدرخشد

Batman Returns (1992)

“بازگشت بتمن” استایل تاریک “تیم برتون” را در دنباله‌ اش بیشتر میکند. بتمن، مایکل کیتون باقی میماند اما لباس او با زمان تکامل مییابد. عضله های اغراق آمیز جای خود را به صفحه شکم صاف میدهند و همه چیز در مورد این لباس مرتب تر به نظر میرسد. به طور کلی کانتورینگ عضلانی کمتر و ظاهر زرهی بیشتر است و بدین ترتیب عصر یک بتمن زمین‌گیر، اما همچنان گوت آغاز میشود.

Batman Forever (1995)

لباس “بتمن برای همیشه” “وال کیلمر” ممکن است تیره ترین طرح رنگی را داشته باشد که نماد خفاش طلایی رنگ پریده آن تا حدی توسط شنل پنهان شده است. با این حال این لباس دهه 90 در صفحه های کتاب های مصور با چکمه های تا زانو نیز وجود دارد. آن عضله های اغراق آمیز باز میگردند و این لباس به راحتی یکی از شناخته شده ترین و صحبت شده ترین لباس های بتمن تا به امروز است.

Batman and Robin (1997)

چه کسی میتواند این فیلم را فراموش کند؟ لباس “جرج کلونی” مشکی با ته رنگ نقره ای است. با سینه‌ هایی که احتمالاً از Batman Forever  الهام گرفته شده‌ بودند. اثری از رنگ زرد روی نماد خفاش یا کمربند نیست و با توجه به اخم ثابت ماسک این بتمن، مثل این که او هیچوقت نمیخندد. حتی با وجود این که این فیلم بیشتر شبیه یک کمدی بود

Batman Begins (2005)

سه گانه بتمن “کریستوفر نولان” واقعاً دوران جدیدی را برای Caped Crusader آغاز کرد. “بتمن آغاز میکند” با رنگ‌ های وهم‌ آور. مشکی و قهوه‌ ای درجه‌ بندی و شبیه یک سنگ‌ رنگ‌ بندی شده بود و داستان فردی آسیب دیده و مبارزه بی‌ وقفه‌ اش برای عدالت را روایت میکرد. اولین لباس او در فیلم قطعا شبیه یک نمونه اولیه بود. بعد از این که “بروس وین” مبارزه با جرم و جنایت را در ماسک اسکی انجام داد، از “وین تک” برای ساخت یک لباس مشکی حجیم با شنل مخملی مشکی دراماتیک استفاده کرد. این ماسک آنقدر ثابت بود که نمیتوانست سرش را بچرخاند و راستش را بخواهید این واقعی ترین نسخه لباس بتمن تا کنون است.

The Dark Knight (2008)

حالا دیگر یک بتمن وجود داشت. لباس انعطاف پذیر و بادوام بتمن در “شوالیه تاریکی” شبیه زره نظامیست. نماد خفاش در بسیاری از شیار های لباس ادغام شده است و به بتمن اجازه میدهد تا به طور کامل در کوچه های تاریک یا اتاق های بازجویی محو شود. کمربند ابزار طلایی او ظریف و محکم است و ماسکش تیز و زاویه‌ دار. این شبیه ترین لباس بتمن به خفاش بود.

The Dark Knight Rises (2012)

لباس خفاش برای “The Dark Knight Rises” تغییر نمیکند و این به این دلیل است که بتمن بازنشسته میشود و هیچ سرمایه، زمان یا انرژی برای فناوری جدید سرمایه گذاری نمیکند. بنابراین وقتی دوباره شنل را برمیدارد تا “گاتهام” را برای آخرین بار نجات دهد در لباسی است که ما میشناسیم و دوستش داریم و آن را نمادی از نور در تاریکی میدانیم. با توجه به مضامین شوالیه تاریکی برمیخیزد، این به وضوح یک انتخاب عمدی بوده و برای آخرین قسمت از سه گانه نولان طنین درستی دارد.

Batman v Superman: Dawn of Justice (2016)

برای مبارزه با “سوپرمن”، بتمن بیش از هر زمان دیگری به زره های زیادی نیاز دارد. بنابراین او لباس معمولی خود را که سیاه و خاکستری دانه‌ دار با نماد خفاش سیاه بزرگ روی سینه بود با این سخت‌ افزار بزرگ عوض میکند. این لباس با تأکید بر قدرت نسبت به مخفی کاری نه تنها زیبایی شناسی سینمایی بتمن را تغییر میدهد بلکه تضاد فاحش بین تعابیر نولان و “زک اسنایدر” از این شخصیت کامیک دی سی را نشان میدهد.

Justice League (2017)

در “طلوع عدالت” لباس بتمن در یک تکه خاکستری یکدست روی سینه و پا های بتمن کشیده شد اگرچه به دوران آدام وست برمیگشت اما تاریک‌ تر و احمقانه تر بود. سپس لباس زرهی وارد بازی شد و سرانجام در “لیگ عدالت” بتمن این دو ایده را با هم ادغام کرد تا لباس تمام مشکی را که در بالا میبینید بسازد. این لباس در قفسه سینه، بازو ها و زانو ها محکم است و نماد خفاش به سختی قابل مشاهده است. زیرا اکنون بروس فقط بتمن نیست، او بخشی از یک تیم ابر قهرمانیست و هویت او بخشی از جمع است.

Zack Snyder’s Justice League (2021)

بیایید در مورد “Knightmare Batman” صحبت کنیم. این جنگجوی آخرالزمانی از “لیگ عدالت اسنایدر کات”، هیولا نهاییست. نسخه ای از بتمن که این قهرمان در کابوس های خودش میبیند. با توجه به منظره آتشین، صورت او به طور کامل توسط یک ماسک سیاه پوشیده شده است. با گوش های کوچک و عینک های بزرگ که به شکل یک Batcowl کلاسیک اشاره میکند در حالی که او لباس مشکی، چکمه‌ ها و دستکش‌ هایی به طول آرنج میپوشد.  این لباس‌ کلاسیک را با یک کت قهوه‌ ای پوشانده است تا با محیط اطرافش ترکیب شود. لباسی ناراحت کننده و محدود کننده، این Knightmare Batsuit آینده جهنمی را برای Caped Crusader پیش بینی میکند.

The Batman (2022)

جدیدترین لباس او یاد آور “بتمن سال اول” است، لاغر و زرهی. The Batman Batsuit ظاهر خشن خود را حفظ میکند اما نماد خفاش واضحی را به ارمغان می آورد. یک درخشش متمایز و عجیب در آن وجود دارد و علاوه بر این شنل بسیار متفاوت از لباس های Batsuits است که قبلاً دیده بودیم. در حالی که بسیاری از شنل‌ های قبلی از روی شانه‌ ها پایین می‌آیند و در مرکز به هم متصل میشوند , لباس جدید شامل یک یقه بلند است و دامنه تحرک را افزایش میبخشد. چکمه‌ های او باورنکردنی هستند و کمربند مفید او تماماً مشکی است.

ترجمه ای از طناز رجبعلی

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو