“ریدلر” یکی از عجیب ترین شخصیت های کامیک های “دی سی” است. یکی از شرورترین دشمن های “بتمن” ، Riddler از یک آنتاگونیست مضحک و ملودراماتیک گرفته تا یک قاتل سریالی واقعاً تهدیدآمیز به تصویر کشیده شده است. با این حال در هر حضور این عضو “گالری Rogues” ، همیشه معما های فراوانی وجود داشته است.

در این مقاله به دشوار ترین معما های ریدلر خواهیم پرداخت.

“چرا فرار از ذرت سخته ؟”

از شماره 141 کامیک های دی سی

جواب : “چون ذرته !” (کلمه ذرت در آمریکای مرکزی maize خوانده میشود که شبیه کلمه maze به معنای مارپیج است)

قبول داریم که این معما بسیار مسخره و بیش از هر چیز دیگری یک جناس است، اما این معمایی از اولین حضور ریدلر در کامیک های دی سی بود بنابراین کاملاً شایسته عضویت در این فهرست است. به علاوه اگر اسپانیایی بلد نباشید ، حل این معما دشوار است. در اینجا Riddler با مترادف کاذب بازی میکند ، زیرا “maize” نوعی گیاه ذرت آمریکای مرکزیست و در انگلیسی به ذرت ترجمه میشود.

“اون چیه که همیشه تو راهه ولی هیچوقت نمیرسه ؟”

از “بتمن 1960”

جواب : “فردا”

Riddler در سریال دهه 1960 به اندازه بقیه این سریال احمقانه بود با این حال حل این معما کمی وقت میبرد و همچنین یک سؤال مفهومی است. آدم ها همیشه منتظر فردا هستند و آرزوی روز دیگری را دارند اما آن روز نمیرسد، به همین دلیل است که گذشته ، حال و آینده وجود دارد و مفهوم “فردا” در یک منطقه مبهم بین آن ها قرار دارد.

“تویدلدوم و تویدلدی اونو دیدن ، آیا میتونید اونو ببینید ؟”

از “Batman: Arkham Asylum”

جواب : “الاکلنگ”

این یکی از آن معما هاییست که پاسخش در درون معما پنهان شده است. این همچنین یک پازل تصویری از اثر ویدیویی Arkham Asylum بود. بتمن باید محل سرنخ بعدی خود را برای حل یک معما کشف کند. اشاره ریدلر به یک جفت شخصیت خیالی و فراز و فرود کلمات است بنابراین یعنی این دو شخصیت سوار الاکلنگ هستند.

فانکو پاپ ریدلر | The Riddler | از بتمن 2022 شماره 1192

“من تک تک حرکاتت رو حس میکنم، تمام فکراتو میدونم، از بدو تولد با توئم و وقتی بپوسی تو رو خواهم دید”

از سریال “گاتهام”

جواب : “انعکاس تو”

این معما که در بازی مرگ یا زندگی استفاده میشود قطعاً میتواند قوی ترین ذهن ها را نیز با مشکل مواجه کند. به طور معقول، آدم ها شروع به فکر کردن به بخش های مختلف بدن خود میکنند و این مسیر هوشمندانه است اما چشم و قلب واقعاً مرتبط نیستند. بنابراین باید اشیائی را که ممکن است در اطراف باشند مانند آینه ها را در نظر بگیرند و این کار را بسیار سخت تر میکند. پس این یک معمای فوق‌ العاده است و واقعاً آدم ها را وادار میکند تا به این فکر کنند که چقدر توانایی‌ شان برای حل مشکلات را میشناسند.

«بدون انگشت اشاره میکنم، بدون بازو میزنم، بدون پا میدوم، من چی هستم ؟”

از سریال گاتهام

جواب : “ساعت”

هر چیزی که تصاویری از یک موجود زنده را تداعی کند، بلافاصله حل کردن را سخت میکند. با افعالی مانند “اشاره کردن” ، “ضربه زدن” و “دویدن”، تصاویری از ورزشکاران یا موارد مشابه ایجاد شده است. ما حدس میزنیم که این اعمال وجه اشتراک انسان ها و اشیای بی جانیست که زمان را نشان میدهند. این معما احتمالاً ادای احترامی به شخصیت Riddler در فیلم سینمایی “Batman Forever” است که از یک معمای فکری با همان پاسخ “ساعت” استفاده میکرد.

“بزرگترین نقطه قوت من اینه که ارزش خودو میدونم و تو هر تولدی خودمو در آغوش میگیرم”

از شماره 33 کامیک های “بتمن”

جواب : “گره”

پس از دستگیری بتمن ، Riddler از او دعوت میکند تا قبل از این که شهر “گاتهام” نابود شود چند معما حل کند. او این معما را میپرسد که بتمن به آن اشتباه پاسخ میدهد. او میگوید : “تیغ”. عجیب و غریب است که مهم ترین کارآگاه جهان این معما را اشتباه متوجه شود، درست است ؟ اما به زودی میفهمیم که بتمن از پاسخ خود برای اتلاف وقت استفاده میکند تا با یک چاقوی ابزار برای خلاص شدن از بند های خود استفاده کند. طناب‌ هایی که در گره‌ های تخصصی بسته شده‌ اند. بنابراین این کامیک یک معمای بزرگ و یک فرار بزرگ را میسازد.

“وقتی یه دروغگو بمیره چیکار میکنه ؟”

از فیلم سینمایی “بتمن 2022”

جواب : “بازم دروغ میگه”

آدم فقط با فکر کردن به این یکی سرد میشود. اولین معمای ارائه شده در فیلم سینمایی بتمن به اندازه کافی ساده، اما فوق العاده شوم است و از زبان انگلیسی به خوبی استفاده میکند. میدانیم که این نسخه از Riddler ، “ادوارد نشتون”، ثروتمندان و قدرتمندان گاتهام را دروغگو میداند. در نهایت قرار نیست این سرنخ عجیب و غریب یا مخرب باشد. این معما نقطه عطف مجموعه کاملی از معما ها و سرنخ های بسیار خطرناک تر است که در طول فیلم پاشیده شده اند. Riddler از دروغ ها خسته شده و نقشه ای پیچیده و پراکنده در شهر طراحی کرده تا گاتهام را یک بار برای همیشه از شر ثروتمندان خلاص کند.

ترجمه ای از سیاوش نثری

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو