فیلم بتمن 2022، ساخته “مت ریوز” به دلیل واقع گرایی سنگدلش تحسین های زیادی را دریافت کرد. این قصه ابرقهرمانی کاملاً تاریک و چیزی نزدیک‌ تر به جنایت واقعی است و برای بسیاری از طرفداران بتمن، این یادآور یکی از اولین فیلم های بتمن بود که چنین شاهکار چشمگیری را به انجام رساند و آن فیلمی نیست جز شوالیه تاریکی.

دومین قسمت از سه گانه بتمن “کریستوفر نولان”، شوالیه تاریکی (2008) پُر از مبارزه خفاش و دلقک است و مطمئناً هیچ اشکالی در اجرا و ملودرام این اثر ابرقهرمانی وجود ندارد. با این حال شوالیه تاریکی شخصیت‌ ها و ایده‌ ها را از پنل‌ های جذاب بیرون میکشد تا در عوض آن‌ ها را در سایه قرار دهد.

بنابراین با رویکردی مشابه در قصه و سبک، مقایسه بین این دو پروژه “دی سی” دشوار است. به علاوه فیلم های بتمن و شوالیه تاریکی هر دو در صدر فیلم های مورد علاقه دوستداران بتمن قرار دارند، بنابراین در این مقاله مستقیماً به برخی از این شباهت های شگفت‌ انگیز خواهیم پرداخت.

Bat-Signal

این شاید واضح ترین شباهت بین شوالیه تاریکی و بتمن باشد. هر دو فیلم منظره ای از این نماد میسازند که بر فراز آسمان شهر “گاتهام” به عنوان هشداری برای بدخواهان میدرخشد. در بتمن، “بروس” یک مونولوگ پُرمعنا دارد که در آن خود را “حیوان شبگرد” مینامد و در شوالیه تاریکی، هنگامی که سیگنال خفاش در آسمان روشن میشود. مجرمان مختلف از انجام عملیات امتناع میورزند و با وجود این که خرافات به نظر میرسد، همه آن ها قبل از این که بتمن از کوچه بیرون بیاید از صحنه فرار میکنند

نماد خفاش به اندازه خود این قهرمان افسانه ایست. هر فیلم از Bat-Signal به عنوان راه ارتباطی بین بتمن و “GCPD” استفاده میکند همچنین این نماد بر فراز شهر گاتهام میدرخشد تا ترس و امید را به طور یکسان برانگیزد و آنچه مهم است دیدگاه شخصیست که به بالا نگاه میکند.

The Joker & The Riddler

در حرکتی که روز به روز در فیلم‌ ها و سریال های ابرقهرمانی محبوب‌ تر میشود. بتمن و شوالیه تاریکی هر کدام به جای قهرمان قصه، با آنتاگونیست ها شروع میشوند . شوالیه تاریکی “جوکر” را در حالی که یک سرقت بانک را ترتیب میدهد میبینیم و در بتمن مجبور میشویم شهر گاتهام را از چشمان “Riddler” تماشا کنیم و در هر دو مورد مجبوریم دیدگاه متفاوتی را در نظر بگیریم.

این شروع چند کارکرد دارد. اول این که تنش فیلم را افزایش میدهد تا با چیزی کمی ترسناک شروع شود. سپس مشکلی را معرفی میکند که قهرمان قصه باید آن را حل کند. بنابراین ما از قبل به دنیای بتمن منتقل میشویم بدون این که مجبور باشیم فیلم را با او شروع کنیم.

سبز رنگ زندگی و رشد است با این حال هنگامی که تاریک میشود زمانی که توسط یک شرور استفاده میشود، این رنگ بیشتر نشان دهنده حرص ، حسادت و قضاوت است. پس چقدر مناسب است که جوکر و ریدلر هر دو سبز پوشیده باشند آن ها در حال قضاوت شهر گاتهام هستند و آن را ناامید کننده میدانند.

اما این تنها شباهت بین لباس های آن ها نیست. هر دوی آن ها کت های بلند میپوشند علاوه بر این ماسک میزنند. ریدلر نوار چسب، ماسک اضافی ارتش و عینک خود را دارد و جوکر گریم خود را. همچنین او در معرفی خود به عنوان یک سارق بانک ماسک میزند و زمانی که این افراد شرور برای اجرای نقشه های خود با گروهشان همراه میشوند , لباس‌ هایی میپوشند که با اعضای تیمشان مطابقت داشته باشد.

اگرچه جوکر اصرار دارد که انگیزه ای فراتر از هرج و مرج ندارد اما هدف او نابودی تمام نخبه ها یا شخصیت های سیاسی گاتهام است. Riddler نیز به طور هدفمند این افراد (شهردار ، کمیسر و …) را هدف قرار میدهد. این ها تبهکارانی هوشمند هستند و بدنامیشان به عنوان قاتلان زنجیره ای وحشتناک است.

تهدید به بمب گذاری و گروگان گیری کشتی ها و همه بر اساس رفتار قاتلان واقعی است و در حالی که جوکر بیشتر یک تروریست است و Riddler در پادکست قرار میگیرد. لازم به ذکر است که هر دو شخصیت از افراد و رویداد های واقعی الهام گرفته شده اند.

Jim Gordon

“جفری رایت” و “گری اولدمن” به طور مشابه نقش “جیم گوردون” را بازی میکنند. او بداخلاق است با شفقت اخلاقی قوی، نویسندگان و کارگردانان شوالیه تاریکی و بتمن نیز علاقه مشترکی به جیم گوردون دارند. او نزدیک ترین متحد بتمن است و وقتی دیگر افسران و مردم به او بی اعتماد میشوند. جیم گوردون آنجاست تا سیگنال خفاش را روشن کند.

این دو فیلم دی سی جیم گوردون را به عنوان یکی از تنها افراد فساد ناپذیر در گاتهام نشان میدهند شاید به همین دلیل است که او اعتماد بتمن را جلب میکند. جیم یک پلیس خوب است و احتمالاً بتمن جیم را به عنوان یک دوست میبیند و این عنوان کمیاب و مهمیست که میتوان در زندگی خفاش تنها داشت.

GCPD

برخلاف ارتباط دوستانه بتمن با جیم گوردون، رابطه او با نیروی پلیس گاتهام در بهترین حالت دشوار است چه در شوالیه تاریکی و چه در بتمن. GCPD با اکراه با بزرگترین کارآگاه جهان کار میکند، آن هم به این دلیل که جیم گوردون مسئول این کار است. با این حال “سیاست رسمی دستگیری بتمن در هنگام مشاهده ” یعنی مطمئناً عشق کمی از GCPD در بتمن وجود دارد.

علاوه بر این بتمن توسط پلیس برای جنایاتی که مرتکب نمیشود تحت تعقیب قرار میگیرد. این در پایان شوالیه تاریکی پس از رویارویی نهایی با “هاروی دنت” / “دو چهره” اتفاق می افتد. در حالی که در بتمن، این شکست اعتماد در اواسط فیلم اتفاق می افتد و هر دو سکانس هایی مهم برای درک بیگانگی بتمن از بقیه جهان هستند و این که چگونه ایده عدالت او همیشه در سایه های خاکستری عمل میکند.

Batsuits

لباس های بتمن در شوالیه تاریکی و بتمن بسیار متفاوت هستند. اولی سفت و بزرگ است. در حالی که دومی خشن است و تقریباً کیفیتی معمولی دارد. “بترنگ” ها یکپارچه اما قابل توجه هستند. در شوالیه تاریکی، “لوسیوس فاکس” بترنگ ها را در مچ دست و بازوی زره میسازد در بتمن اما یک Batarang در مرکز زره مغناطیسی شده است که هم به عنوان سلاح و هم به عنوان نماد ایمن شخصیت عمل میکند.

از آنجایی که هر دو کارگردان به دنبال قصه واقعی تری بودند به اجرا هایی واقعی تر از شیرین کاری های کتاب های مصور دست یافتند. البته که بتمن باید پرواز کند، اما فقط به روشی که به طور واقعی قابل دستیابی باشد. بنابراین شوالیه تاریکی با فناوری نظامی برای جهش بتمن به هواپیما متوصل میشود و به طور مشابه در فیلم بتمن میبینیم که بتمن از یک لباس بادی استفاده میکند که ممکن است احمقانه به نظر برسد اما به او اجازه میدهد تا روی پشت بام های شهر گاتهام پرواز کند.

جوکر در فیلم شوالیه تاریکی به بتمن می گوید : “تو هم مثل من یه آدم عجیب هستی”، به همین ترتیب در بتمن , افسران GCPD او را یک عجیب الخلقه خطاب و به خاطر لباس هالووین اش مسخره میکنند. هر دوی این فیلم‌ ها به ما یادآوری میکنند که بتمن بیشتر یک خفاش ترسناک است تا یک میلیاردر دخترباز. این فیلم ها همچنین بر اکراهی که بتمن با آن مواجه است حتی به عنوان کسی که دائماً شهر را نجات میدهد تأکید میکنند. او غریبه است و در هر دو فیلم، متحدان بتمن زمانی که او خیلی از خط خارج میشود به او حمله میکنند.

سکانس های بازجویی

اگر فرمولی برای فیلم های بتمن وجود داشته باشد این است که باید یک سکانس بازجویی داشته باشد و این یکی از سکانس های مهم در کل فیلم خواهد بود. در شوالیه تاریکی بتمن از جوکر درباره موقعیت هاروی دنت و “ریچل داوز” بازجویی میکند. در The Batman بتمن Riddler را برای مکان بمب های مختلفی که در سرتاسر شهر گاتهام قرار داده شده بازجویی میکند. هر دو نسخه بتمن فکر میکنند که ترسناک هستند با این حال این شرور قصه است که در آخر برنده است.

چیزی که این سکانس ها را بسیار جالب میکند تغییر در پویایی قدرت است. در طول سکانس بازجویی در شوالیه تاریکی، بتمن گفتگو را با اطمینان شروع میکند اما در نهایت جوکر او با شکست مواجه میکند. برعکس سکانس بازجویی در بتمن با ترس او آغاز میشود. او مطمئن است که Riddler هویت واقعی اش را کشف کرده است اما در آخر او اعتماد به نفس بیشتری دارد. اگرچه ریدلر هنوز کنترل را در دست دارد.

ترجمه ای از سیاوش نثری

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو