در سرتاسر “Star Wars” همیشه خوب و بد وجود داشته است. سمت روشن و تاریک، جمهوری و تجزیه طلبان، شورش و امپراتوری و مقاومت و محفل اول. قهرمانان ما به یک گروه تعلق دارند و آنتاگونیست های آن ها به گروه دیگر و درگیری هایی رخ میدهد که آن ها سعی میکنند یکدیگر را تحت سلطه خود درآورند. اما آیا همیشه اینطور است ؟ آیا واقعاً اینقدر واضح است؟

اصلا شخصیت ها پیچیده تر از خوب یا بد هستند. در کهکشانی بسیار دور ما قهرمانانی داریم که کار های وحشتناکی انجام میدهند و شرورانی که به بی گناهان کمک میکنند. بسیاری از مردم در طول حماسه طرف خود را عوض کرده اند، از سریال‌ های تلویزیونی گرفته تا فیلم‌ ها و فراتر از آن. بیایید به این “تغییر کنندگان” جنگ ستارگان بپردازیم.

 

اکشن فیگورهای جنگ ستارگان

 

Anakin Skywalker / Darth Vader

“آناکین اسکای‌ واکر”، برگزیده‌ ای که قرار است تعادل را در نیرو ایجاد کند شاید معروف‌ ترین تعویض‌ کننده در جنگ ستارگان باشد. او زندگی خود را به عنوان برده ای در “Tatooine” که رویای بزرگی را در سر میپروراند آغاز میکند. “Qui-Gon Jinn” و “Obi-Wan Kenob” به آناکین یک شروع جدید به عنوان یک “جدای” را پیشنهاد میکنند و او به عنوان یک استفاده کننده نیروی قدرتمند و امیدوار کننده وارد پایتخت میشود.

با این حال آناکین نمیتواند خود را از احساسات و وابستگی ها جدا کند. مرگ مادرش تأثیر عمیقی بر او میگذارد و شروع می کند به بیان آسیب‌ های التیام‌ ناپذیر به‌ عنوان خشمی غیر قابل کنترل. آناکین که توسط پتانسیل طرف تاریک برای نجات عزیزان باقیمانده اش فریفته شده است به لرد “سیت”، “دارث ویدر” تبدیل میشود.

دارث ویدر شرور اصلی سه گانه اصلی است. او حتی تلاش میکند تا فرزندش “لوک اسکای واکر” را متقاعد کند تا به عنوان حاکم ظالم کهکشان به او بپیوندد. با این حال در نهایت لوک دارث ویدر را به طرف نور میکشاند. بنابراین آناکین با دو بار تغییر سمت نقش خود را در “Skywalker Saga” به پایان میرساند.

Asajj Ventress

“ونترس” در “Star Wars: The Clone Wars” یک مرید سیت خودخواه و شوم و تهدیدی دائمی برای قهرمانان داستان ماست. با این حال او میتواند انگیزه ای برای تغییر سمت بر اساس علاقه شخصی داشته باشد. وقتی سیت ها به او خیانت میکنند و وقتی “آهسوکا تانو” نیازمند است، ونترس شمشیر های نوری خود را به او قرض میدهد.

بعداً در رمان‌ های “Canon Wars Stars”، ونترس عاشق شوالیه جدای “Quinlan Vos” میشود. وقتی کوینلان ووس دستگیر و شکنجه میشود تا زمانی که به سمت تاریکی روی آورد، ونترس خود را قربانی میکند تا جان کوینلان ووس را نجات دهد. او متعاقباً او را به نور بازگرداند و سپس او به دلیل اعمال قهرمانانه اش توسط شورای جدای مورد تقدیر قرار گرفت.

Captain Rex

“کاپیتان رکس” یک سرباز کلون دوست داشتنیست که از نزدیک با آناکین اسکای واکر، آهسوکا تانو و اوبی وان کنوبی کار میکند و این سه جدای به او اعتقاد دارند. به همین دلیل است که وقتی رکس در طول “Order 66” علیه آهسوکا میشود بسیار دلخراش است. در حالی که این تقصیر او نیست، رکس مجبور است از یک تراشه بازدارنده داخلی در مغزش اطاعت کند و مطمئناً این یک لحظه کوتاه تغییر سمت است.

بعد تر اما رکس یک شورشی در “Star Wars: Rebels” است و دیگر یک سرباز کلون قراردادی نیست. در حالی که بسیاری از کلون ها پس از فروپاشی سنا به امپراتوری میپیوندند، رکس تصمیم میگیرد در صحرا زندگی کند. هنگامی که خدمه “گوست” تماس میگیرند، رکس تصمیم میگیرد به مبارزه علیه کلون هایی بپیوندد که زمانی یکی از آن ها بود.

Cara Dune

اولین حضور “Cara Dune” به عنوان یک سرباز در نیرو های شورشیست. با این حال در پایان جنگ داخلی کهکشانی، او سمت خود را تغییر میدهد تا شغلی تاریک تر را دنبال کند. کارا با تبدیل شدن به یک مزدور، اهداف عادلانه را رها میکند تا پول را به عنوان هدف دنبال کند و تنها زمانی که با “Mandalorian” و “Grogu” آشنا میشود الهام میگیرد که دوباره به یک گروه معتبرتر بپیوندد و در نهایت به عنوان مارشال “نوارو” منصوب میشود.

FN-2187 / Finn

یکی از شگفت انگیزترین بخش های سه گانه دنباله، قصه “فین” است. ما برای اولین بار با این شخصیت در سفینه فضایی دشمن آشنا میشویم. چگونه باید به او اعتماد کنیم؟ او یک “استورم تروپر” است. با این حال فین در طول اولین نبرد خود با شماره شناسایی “FN-218” از سلاخی یک روستای پر از غیر نظامی خودداری کرد. او نمیکشد و خود را از وابستگی شستشوی مغزی اش به شرورها رها میکند.

فین با تثبیت نقش خود به عنوان یک تعویض کننده، خلبان مقاومت “پو دامرون” را از زندان نجات میدهد. دو رفیق سریع با یک “T.I.E” سرقت شده فرار میکنند سپس فین به یافتن “ری”، جدیدترین ناجی کهکشان ادامه میدهد. تغییر سمت فین برای قصه حیاتیست و مشارکت او در آینده، پیروزی مقاومت در مقابل شروران را ممکن میسازد.

Boba Fett

این شکارچی جایزه بگیر در فیلم سینمایی “The Empire Strikes Back”، سرد، حسابگر و به سختی یک سنگ است. او خطرناک است و سپس در حادثه ای میمیرد اما در سریال تازه پخش شده “کتاب Boba Fett”، این شخصیت روش‌ های امپراتوری و شکارچیان جایزه بگیر را کنار میگذارد. او با “Tusken Raiders” رابطه دوستی برقرار میکند و به یک حاکم محترم و منصف در “Mos Espa” تبدیل میشود. اکنون این یک تغییر سمت است که میتوانیم به طور کامل تأییدش کنیم.

The Inquisitor

شخصیت “Inquisitors” شکارچی جدای است که برای امپراتوری کار میکند. او از سمت تاریک نیرو برای کمک به دستگیری و یا اعدام کودکان جدای یا کودک های حساس به نیرو استفاده میکند. در “جنگ ستارگان: شورشیان” , The Inquisitor یک تهدید بزرگ برای “Kanan Jarrus” و “Ezra Bridger” است اما او در نهایت شکست خورده و میمیرد. با این حال بعداً در این سریال The Inquisitor دوباره در معبد جدای “Lothal” ظاهر میشود به عنوان یک محافظ معبد در سمت نور. در حالی که برای توضیح کامل این موضوع نیاز به فرو رفتن عمیق در افسانه جنگ ستارگان است، کافیست بگوییم این یک تغییر سمت، تکان دهنده است.

Kylo Ren / Ben Solo

مانند پدربزرگ خود، “Kylo Ren” نیز آنتاگونیست اصلی در سه گانه خود است. او سه فیلم را صرف مخالفت فعالانه با قهرمانان میکند تا در خدمت نسخه واقعاً وحشتناک امپراتور “پالپاتین” باشد. حتی وقتی از ری پیشنهاد رستگاری میشنود کایلو رن در عوض همه انتخاب‌ های اشتباه از جمله پدرکشی را دوباره و دوباره انجام میدهد.

با این حال در فیلم سینمایی “The Rise of Skywalker” او  تغییری در قلب خود دارد. پس از یک تجربه نزدیک به مرگ، او در آخرین لحظات خود با روح “هان سولو” صحبت میکند و تصور میکند که پدرش او را متقاعد کرده که امید را انتخاب کند. بنابراین کایلو از نام سیت خود طفره میرود تا با نام “بن سولو” دوباره متولد شود. این قهرمان خود را قربانی میکند تا ری را نجات دهد و کهکشان را به عصر صلح بازگرداند.تا

ترجمه ای از طناز رجبعلی

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو