شخصیت های مارول که دنیا را نابود کرده اند

اگر قرار باشد همه کتاب‌ های مصور یک آهنگ را به اشتراک بگذارند، یکی از گزینه های اصلی آهنگ “It’s The End of the World As We Know It” است. چرا ؟ خب ، تقریباً هر رویداد بزرگ ابرقهرمانی یا متقاطع شامل یک فاجعه‌ مهیب است که دنیا، کیهان یا حتی بزرگ‌ تر، چند بعد را تهدید میکند. گاهی اوقات میتوانیم یک فوق شرور را سرزنش کنیم، اما گاهی اوقات قهرمانانی که با این شرور ها مبارزه کرده اند مقصر هستند.

فاز چهارم “استودیوی مارول” بسیاری از جنبه‌ های واقعیت‌ شکن از “Multiverse” را درست از کامیک های “مارول” معرفی کرده است. همه از پتانسیل “اسکارلت ویچ” در به هم ریختن دنیای چندگانه در مقیاس عظیم خبر دارند اما او تنها نیست. با توجه به انتشار فیلم سینمایی “Doctor Strange Multiverse of Madness”، در این مقاله به معرفی همه شخصیت‌ های مارولی که دنیا را نابود کرده اند خواهیم پرداخت.

MYSTIQUE

او شروریست که یک تصمیم کوچک گرفت تا کل جهان را تحت تأثیر قرار دهد. در مورد “Mystique” آن تصمیم اصلاح “جهش یافته” های شیطانی و ترور “رابرت کلی”، سیاستمدار ضد جهش یافته ها بود. جدول زمانی معمولی باعث شد که “مردان ایکس” با موفقیت این ترور را خنثی کنند، اما این جدول زمانی تنها خط زمانی نیست.

سری “Days of Future Past” یک واقعیت جایگزین را بررسی میکند که در آن Mystique با موفقیت کلی را به همراه “چارلز خاویر” و “مویرا مک تاگرت” میکشد. نسخه مشابهی از این طرح نیز برای صفحه نمایش ساخته شده است. این رویداد محوری جریان را علیه جهش یافته ها عوض میکند. اکثریت آدم ها به تعصب خود نسبت به جهش یافته ها تسلیم میشوند و در نهایت “نگهبان ها” کنترل آمریکای شمالی را به دست میگیرند. اکثر جهش یافته ها یا افراد فوق قدرتمند کشته میشوند یا در اردوگاه های کار اجباری قرار میگیرند. این واقعیت تلخ فقط از طریق سفر در زمان و توسط “کیت پراید” و “ریچل سامرز” اصلاح میشود.

ONSLAUGHT

همیشه ساکت است، اینطور نیست؟ نه این که پروفسور چارلز خاویر فی نفسه ساکت باشد، اما او یک صلح طلب مصمم است. رویای او تقویت صلح بین جهش یافته ها و آدم هاست. آن هم بدون توسل به خشونت و برخلاف دشمن دیرینه اش “مگنیتو” . اما حتی آرام ترین افراد نیز نقطه جوش خود را دارند.

وقتی مگنیتو به طرز وحشیانه‌ ای اسکلت “آدامانتیوم” “ولورین” را از بدنش جدا میکند، خاویر تصمیم میگیرد که دیگر افراط‌ این جهش یافته را تحمل نخواهد کرد. او یک حمله روانی علیه مگنیتو انجام میدهد تا ذهنش را خاموش کند و ناخواسته. این حمله روانی یک موجود خطرناک به نام “هجوم” را بیدار میکند. Onslaught که از خشم خاویر متولد شده بود اقدام به تجزیه “Earth-616” کرد. تنها “فرانکلین ریچاردز”، فرزند “آقای شگفت انگیز” و “زن نامرئی” توانست با استفاده از قدرت جهش‌ یافته خود در دستکاری واقعیت , هجوم را با شکست مواجه کند.

اکشن فیگور مگنتو | Magneto | از فیلم ایکس من

THANOS

در حالی که نسخه کامیک “Thanos” بسیار متفاوت از نسخه MCU اوست اما هر دو شخصیت با دیدگاه خطرناک خود هدایت میشوند. در کامیک‌ های مارول ، تانوس عاشق “مرگ” و دیوانه میشود و در نتیجه نقشه‌ های نابودی دنیا را طراحی میکند. Thanos در دنیای سینمایی مارول اما بر این باور است که نسل کشی سیستماتیک تنها راه حل منطقی برای مهار افزایش جمعیت و نابودی منابع است.

بدون توجه به انگیزه اش، تانوس شخصیت وحشتناکیست زیرا همیشه معتقد بوده که هدفش درست است. او یک شرور خودپسند است که برای نابودی هستی مأمور شده و این هرگز چیزی نیست که بتوان آن را ساده گرفت. زیرا شما هرگز نمیدانید چه زمانی دچار “اسنپ” میشوید.

فیگور تانوس | thanos | سری اونجرز

GALACTUS AND SILVER SURFER

نابودی دنیا ها به معنای واقعی کلمه در شرح وظایف این دو است. به عنوان تنها باقیمانده از تجسم قبلی مولتی‌ ورس فعلی، تنها یک راه برای ادامه حیات “گالاکتوس” وجود دارد. او محکوم است که تا ابدیت سیارات را مصرف کند. او به منادی خود، “Silver Surfer” دستور داده است تا سیاره هایی را که آماده نابودی هستند پیدا کند.

در ابتدا گالاکتوس فقط سیاراتی را که بدون حیات هوشمند بودند مصرف میکرد. با این حال در نهایت او متوجه شد که مصرف زندگی موجودات هوشمند بسیار مهم تر است به‌ویژه دنیایی مانند Earth-616. گالاکتوس دشمنان عظیم دیگری مانند “آبراکساس” را به زمین معرفی کرده است و با گذشت زمان، بین نقش خود به عنوان بلعنده دنیا ها و متحد مبهم قهرمانانی مانند “رید ریچاردز” تغییر کرده است.

DOCTOR DOOM AND THE BEYONDERS

“دکتر دوم” یکی از آن شرورانیست که همیشه هدف اصلی اش بازسازی کامل دنیا به صلاح دید خودش بوده به همین دلیل برنامه‌ های او اغلب شامل نابودی واقعیتی است که در حال حاضر وجود دارد. بدون رضایت “واندا”، او حتی بر قدرت اسکارلت ویچ نیز تأثیر گذاشت تا رویداد های “M-Day” را که در فیلم “The Children’s Crusade” فاش شد رقم بزند.

در طرحی علیه “Beyonders” فوق‌ بعدی، Doom حتی برای نابود کردن هر مولکولی در جهان چندگانه کار کرد. با مرگ هر مولکولی از آدم ها، جهان او نیز نابود میشود. این مبارزه مداوم بین Doom و Beyonders باعث برخورد های جهانی (به نام Incursions) در سراسر Multiverse شد. در نهایت البته Doom سعی کرد با مونتاژ سیاره خود به نام “Battleworld” واقعیت را دستکاری کند.

JEAN GREY

تا آنجایی که جهش‌ ها پیش میروند تعداد کمی از شخصیت‌ های مارول به اندازه “جین گری” دچار تحولی دراماتیک شده‌ اند یا شاید باید او را “ققنوس” صدا کنیم. جهنمی که کل کهکشان را به زانو در آورد. اگر اغراق آمیز به نظر میرسد پس حتماً نشنیده اید که چگونه “Dark Phoenix” یک ستاره و سیاره همسایه اش را به همراه پنج میلیارد نفر از ساکنانش به طور کامل نابود کرد.

بار ها و بار ها، “نیروی ققنوس” جین را پیدا میکند و مهم نیست که چقدر فداکاری میشود زیرا هیچ کس مانند جین و نیروی ققنوس فجایع کیهانی ایجاد نمیکنند.

 

LEGION

“دیوید هالر” یا “Legion”، حاصل مبارزه چارلز خاویر و “گابریل هالر” است. زمانی که او سعی کرد به گذشته برگردد و مگنیتو را به قتل برساند تا بدین ترتیب مانع از هرگونه مخالفت با رویای صلح طلبانه پدرش شود، لژیون به طور تصادفی خاویر را کشت. او با این اقدام “عصر آخرالزمان” را به وجود آورد، واقعیتی جایگزین که در آن “آپوکالیپس” توانسته بود کنترل جهان را در دست بگیرد. اگرچه مردان ایکس در نهایت در این واقعیت پیروز شدند ، اما دنیا قطعاً برای مدتی طولانی تحت حاکمیت آخرالزمان رنج برد.

LOKI & SYLVIE

در سرتاسر سریال “دیزنی +” از “Loki”، قوانین و محدودیت‌ های جدیدی را مشاهده کردیم مانند “Time Variance Authority”. امکان جدول‌ های زمانی جایگزین ، مکانی به نام “Void” برای مواد گم‌ و نابود شده و حتی شخصیت‌ های جایگزین به نام “variants”، پس منطقی است که لوکی یک اختلال بزرگ در ابعاد ایجاد کند.

“سیلوی” یکی از انواع مختلف لوکی، اسطوره شرارت “آزگارد” است که در کودکی او را به زور از جدول زمانی خود خارج کردند. اگرچه او موفق به فرار از “TVA” شد، اما زندگی خود را وقف انتقام گرفتن از سیستم فاسد کنترل زمان کرد. سیلوی در آخرین رویارویی با “کسی که باقی میماند” که خود را یکی از انواع “کانگ فاتح” معرفی میکند. او را میکشد و این قتل با معرفی شاخه‌ ای کاملاً جدید از جدول‌ های زمانی مختل شده، اختلالات آشفته‌ تری را در ابعاد ایجاد میکند.

اکشن فیگور لوکی | Loki | از سریال لوکی برند hasbro

SCARLET WITCH AND DOCTOR STRANGE

وقتی به این موضوع فکر میکنید متوجه میشوید که نابود کردن دنیا چیز جدیدی نیست، اما آیا شرور بزرگ میخواهد بر این سیاره حکومت کند ؟ خیلی کلیشه ای است.

چه اتفاقی می افتد وقتی دلیل نابودی جهان خود ابرقهرمان ها باشند؟ شاید یک شکل شرور از آن ها، این مورد برای “واندا ماکسیموف” و “دکتر استرنج” صدق میکند، چه در کامیک ها و چه در MCU. این دو شخصیت از قدرت جادویی عظیم خود برای تصحیح وقایع استفاده میکنند. در مورد استرنج، او تلاش میکند تا مرگ “دکتر پالمر” را خنثی کند اما متأسفانه برخی رویداد های چند جانبه اجتناب ناپذیر هستند. با این حال عزم او نوع شرور دکتر استرنج را معرفی میکند که دنیای چندگانه را در تاریکی مطلق فرو میبرد.

به همین ترتیب دلشکستگی اسکارلت ویچ او را به دستکاری واقعیت با نتایج وحشتناک سوق میدهد. پس از این که فرزندانش، “بیلی” و “تامی” نابود میشوند، واندا تلاش میکند تا مرگ آن ها را خنثی کند. اقدامات او در کامیک ها منجر به M-Day و “Decimation” میشود و در MCU او تازه شروع به آزمایش محدودیت های Multiverse کرده است.

ترجمه ای از طناز رجبعلی

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو