جین فاستر” از زمان اولین حضورش در شماره 84 کامیک های “Journey into Mystery” در سال 1962 از شروعی فروتنانه به عنوان یک پرستار به یک قهرمان تبدیل شده است. او در کمیک ها، کارتون‌ ها و فیلم‌ ها نقش‌ های مختلفی را در دنیای گسترده “مارول” ایفا کرده و مسیرش همیشه با “ثور” تلاقی میکند.

چه او در حال مطالعه ستارگان در “دنیای سینمایی مارول” باشد و چه از “10 قلمرو” محافظت کند همیشه به نوعی راه خود را در مبارزه پیدا میکند. در این مقاله قرار است به مشاغل متعدد جین فاستر بپردازیم

پزشک

جین اولین بار در کمیک ها به عنوان پرستار برای دکتر “دونالد بلیک” که قبلاً شکل فانی “ثور اودینسان” بود ظاهر شد. او در نهایت عاشق رئیسش، ثور شد بدون این که هویت واقعی او را بداند. تا این که این “انتقام جو” هویت واقعی خود را برای او فاش کرد. “اودین” رابطه پسرش با زنی فانی را تأیید نکرد بنابراین خاطرات جین را پاک کرد و او را به عنوان پرستار برای دکتر “کیت کینکید” که بسیار شبیه دونالد بلیک بود فرستاد.

در نهایت جین به یک پزشک کامل تبدیل شد که در عمل به عنوان دکتر جین فاستر شناخته میشود. او گاهی اوقات به دیدار متحدان “آزگاردی” خود مانند “سیف” میرفت و به عنوان یک پزشک در بخش “ضد ثبت نام” اولین “جنگ داخلی مارول” کار میکرد. مجموعه کارتونی “Earth’s Mightiest Heroes” زمانی جین فاستر را به یک امدادگر تبدیل کرد که به آسیب ها و فاجعه های ناشی از نبرد های “انتقام جویان” میپرداخت.

متصدی موزه

در سری ناتمام “Thor: The Mighty Avenger”، ساخته “راجر لنگریج” ، جین فاستر به عنوان متصدی موزه در “موزه یادبود جنگ برگن” کار میکرد. او به عنوان رئیس بخش آثار باستانی شمال اروپا، مسئول نگهداری از نمایشگاهی بود که در نهایت ثور گمشده و مهجوری را که در جستجوی چکش مسحور خود “Mjolnir” بود به تصویر کشید. جین برخلاف قضاوتش به ثور مرموز کمک کرد تا به یک کابینت محدود دسترسی پیدا کند که حاوی یک کوزه باستانی بود و چکش درون آن پنهان شده بود.

پس از این که ثور ثابت کرد واقعاً یک اسطوره “نورس” تبعید شده است به زندگی با جین آمد. بعداً یک مسابقه پر هرج و مرج در موزه بین “آقای هاید” و آزگاردی ها باعث آسیب به برخی از نمایشگاه‌ ها شد و جین به طور موقت از کار موزه‌ اش معلق شد و این باعث شد تا او زمان بیشتری برای همراهی ثور در ماجراجویی‌ هایش داشته باشد. جایی که او با قهرمانان دیگری مانند “نامور” ، “واسپ” و “مرد مورچه‌ ای” آشنا شد.

اخترفیزیکدان

در دنیای سینمایی مارول ، جین فاستر عنوان دکتری خود را حفظ میکند اما دکترای او پزشکی نیست. در واقع او به طور تصادفی ثور را با ضربات متعدد ون مجهزش به بیمارستان میفرستد. دکتر جین فاستر در این فیلم با ایفای نقش “ناتالی پورتمن” به عنوان یک اخترفیزیکدان مشغول مطالعه “پل های انیشتین-رزن” یا کرمچاله هاست. فصل مزرعه‌ اش او را درست به موقع به بیابان‌ های نیومکزیکو میبرد تا با ثور تبعید شده روبرو شود. جایی که که چکش او باعث ایجاد دهانه‌ ای عظیم در نزدیکی شهر خیالی “پوئنته آنتیگو” شده بود.

در دو فیلم اول، جین با الهام از دانستن این که نظریه‌ های او درباره جهان بر اساس توضیحات ثور از فناوری آزگاردی درست است به تحقیقات میان ستاره‌ ای خود ادامه میدهد. او در نهایت در طول همگرایی، زمانی که همه قلمرو ها بر فراز گرینویچ در لندن هماهنگ شدند بین دنیا ها گرفتار میشود. جین فاستر نیز میزبان زنده “Aether” بوده است که به عنوان یکی از شش “سنگ بی نهایت” شناخته شد. او در فیلم “Thor: Ragnarok” غایب بود اما آماده بازگشت در فیلم سینمایی “Thor: Love and Thunder” در نقشی قهرمانانه تر است.

فیگور ثور | Thor | سری رگنراک برند کریزی تویز

سناتور میان کهکشانی

در “ثور: اسطوره تندر”، اثر “جیسون آرون”  فاش شد که جین فاستر به سرطان سینه مبتلا شده است. ثور اودینسان او را در براکستون اوکلاهاما یافت جایی که در حال شروع شیمی درمانی و بازنشستگی از حرفه پزشکی خود بود. ثور به او پیشنهاد استفاده از هر یک از شفا دهندگان جادویی آزگارد را داد اما جین که به طب زمینی معتقد بود از هر گونه درمان عرفانی برای وضعیتش امتناع کرد. انتقام جو اما تسلیم نشد و به همین دلیل به او پیشنهاد کرد که در “کنگره جهانیان آزگارد”، یک مجلس سنای کهکشانی با نمایندگانی از همه قلمرو ها موقعیتی داشته باشد.

در حالی که کار یک سناتور کهکشانی بیشتر شبیه شغلی از فرانچایز “جنگ ستارگان” به نظر میرسد (مانند “Padmé Amidala” که اتفاقا ناتالی پورتمن نیز نقشش را ایفا کرده) این شورا همچنین مانند “شورای الروند” از “ارباب حلقه ها” عمل میکند. جین به همراه “Volstagg the Voluminous”، کل “میدگارد” را در ملاقات با موجودات ماورایی مانند “الف‌ های تاریک” ، “کوتوله‌ ها” و “شیاطین آتش” معرفی میکند زیرا آن ها یک انسان را چندان جدی نمیگرفتند.

The Mighty Thor

از آنجا که همیشه باید یک ثور در دنیای مارول وجود داشته باشد جین فاستر پس از اینکه شاهزاده آزگارد به طور مرموزی قادر به بلند کردن سلاح مسحور شده خود نبود خود را لایق قدرت میولنیر دید. این زن فانی و سرطاتی که با صدای عجیب درونی چکش، طوفانی که به نام “مادر تندر” خوانده میشود تمام قدرت‌ های ثور سابق , از جمله قدرت مبارزه، پرواز و کنترل رعد و برق را دریافت کرد. جین این مسئولیت عظیم را تشخیص داد و به دفاع از همه قلمرو ها در برابر شروران فرصت طلبی که در غیاب اودینسان برخاسته بودند پرداخت.

به عنوان الهه جدید تندر، جین فاستر با انبوهی از “فراست غول‌ پیکر” به رهبری جادوگر شیطانی “ملکیت ملعون” ، “سندیکای نفتی شیطانی روکسون” و مدیر عامل هیولای آن و حتی “اودین پدر مطلق” مبارزه کرد. وجود یک ثور جدید برای آزگاردی ها زیاد مطلوب نبود بنابراین جین باید با دقت از هویت خود حتی در مقابل متحدانش مانند “جنگجویان سه” محافظت میکرد. همه این ها در حالیست که شاهد مبارزه شاهزاده اودینسان با بی لیاقتی خود بود و سعی میکرد برای شیمی درمانی خود زمانی پیدا کند

سرانجام مشخص شد که این دگرگونی های او در واقع درحال کشتن اوست. تبدیل شدن به یک الهه تمام دارو های درمانی را از بدن او حذف کرد و جین زمانی که “beast” را به طرف خورشید پرتاب کرد و به Mjolnir لنگر انداخت در برابر “منگوگ” موضع نهایی خود را اعلام کرد. در نهایت دوباره جین فاستر شدن بدن ضعیف او را کشت تا این که ثور اودینسان از تمام رعد و برقی که احتمالاً در اختیار داشت برای بازگرداندن او به زندگی استفاده کرد. جین که آماده پذیرش صندلی خود در “والهالا” نبود به دنیای زندگان بازگشت و سپس قول داد که بدون هیچ گونه عمل قهرمانی، سرطان خود را درمان کند.

انتقام جو

یکی دیگر از موارد فهرست مشاغل قهرمانانه جین فاستر، نقشیست که بیشتر قهرمانان مارول آرزوی آن را دارند : عنوان انتقام‌ جو. به عنوان بخشی از ابتکار مارولی کاملاً جدید و متفاوت، جین فاستر به عنوان ثور به انتقام جویان پیوست و در کنار قهرمانان جدید دیگر مانند “سم ویلسون” به عنوان “کاپیتان آمریکا” و “کامالا خان” به عنوان “میس مارول” کار کرد. به عنوان یک تیم آن ها با مسافر زمان موذی، “کانگ” مبارزه کردند و یک اتفاق ناگوار در میدان جنگ جین را مجبور کرد تا هویت خود را برای سم ویلسون که قول داده بود آن را مخفی نگه دارد فاش کند (آن ها حتی برای مدتی کوتاه قرار میگذاشتند)

پس از ناپدید شدن “تونی استارک” و کنار رفتن هم تیمی های جوان تر برای تشکیل گروهی دیگر، جین با “ویژن” و کاپیتان آمریکا کار را ادامه داد تا تیم انتقام جویان را با “هرکول” و واسپ سرپا نگه دارد. جین در نقش ثور قطعا یک مهره تیمی بود حتی اگر مجبور میشد هویت واقعی اش را از اکثر اعضای تیمش پنهان نگه دارد. سرانجام زمانی که جنگ در سراسر 10 قلمرو کیهان آغاز شد و الهه تندر از پدر مطلق و برادر شرورش فراری بود دوره تصدی جین در Avengers کمی کوتاه شد (اما او از آن زمان برای کمک به جدیدترین تکرار تیم به عنوان یک “Valkyrie” بازگشت که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد)

کارمند سردخانه

پس از این که سرطان جین بهبود یافت و او دیگر در نقش The Mighty Thor فعال نبود به حرفه خود در موسسه پزشکی “مک کارتی” بازگشت. با این حال سرپرست بیمارستان، “دکتر هاگن” به بهانه‌ های متعدد جین و غیبت‌ هایش در درمان‌ های خودش در مرکز سرطان “ماریا ویللاک” (که به نام مادر مرحوم یکی از طرفدارانش که از سرطان درگذشته ، نامگذاری شده است) اشاره کرد. او برای همکارانش غیرقابل اعتماد تلقی میشد و در نتیجه، جین به عنوان دستیار “دکتر رودی گیلسپی” از بخش معمول خود به سردخانه بیمارستان منتقل شد.

اگرچه جین نمیتوانست دلیل بسیاری از غیبت هایش در شیمی‌ درمانی ها را فاش کند، اما علی‌ رغم خجالتی که از عدم اعتماد به او به‌ عنوان پزشک داشت این انتقال را پذیرفت. در اینجا او همچنین با “لیزا هالوران” در تماس بود (یکی زنانی که به دلیل داشتن مدرک پزشکی با ابرقهرمانان رابطه داشته‌ اند , زیرا لیزا به طور خلاصه با “آمریکا چاوز” قرار میگذاشت). جین همچنین مرتباً به بار سایر کارگران سردخانه در شهر نیویورک رفت و آمد میکرد.

Valkyrie

در طول جنگ قلمرو ها، از جین خواسته شد تا برای آخرین بار با ملکیت مبارزه کند. در حمله اولیه به میدگارد، آخرین قلمروی باقی مانده، جنگ سالار الف تاریک، تمام والکری‌ های فعال ، از جمله “رهبر برونهیلد” را سلاخی کرد و این بدان معنی بود که هیچ کس وجود ندارد که ارواح مرده را به پاداش ابدی برساند. در نتیجه توانایی آزگارد برای کمک به انتقام‌ جویان به شدت کاهش یافت اما Mjolnir از جهان “Ultimates (Earth-1610)” که در طول جنگ‌ های مخفی راه خود را به این واقعیت پیدا کرده بود جین را انتخاب کرد.

در نهایت جین پذیرفت که این Mjolnir را برای آخرین بار نگه دارد اما یک بار دیگر خود را به طور کامل در زندگی به عنوان The Mighty Thor غرق نکند. به علاوه در پایان نبرد با Malekith، انرژی چکش کاملاً استفاده شده بود. Ultimate Mjolnir شکسته شد اما پس از آن ماهیتش به صورت یک فرم طلایی و بی شکل در اطراف بازوی جین فاستر تغییر کرد و جین دیگر یک والکری بود.

ترجمه ای از سیاوش نثری

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو