به عنوان یکی از نمادین ترین سلاح ها در جهان جنگ ستارگان،  ، Mandalorian Darksaber™ یک مصنوع قدرتمند و مرموز است که در قسمت های تلویزیونی، بازی های ویدیویی، کتاب های کمیک و رمان های متعدد ظاهر شده است.

این یک شمشیر نوری با تیغه سیاه و درخشان منحنی و یک قبضه ساخته شده از فولاد بسکار ™ خالص است، اما بسیار بیشتر از یک سلاح Jedi™ است. در واقع، نقشی محوری در تاریخ کهکشان جنگ ستارگان ایفا کرده است.

اما دقیقاً Darksaber ماندالوریا از کجا آمده و اکنون کنترل آن توسط چه کسی در دست است؟ در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد این سلاح افسانه ای بدانید را با هم مرور می کنیم.

*هشدار: حاوی اسپویلر!

چه کسی شمشیر تاریک را ساخته است؟

Darksaber شمشیر تاریک ماندالوریان

Darksaber در اصل بیش از 1000 سال قبل از ظهور امپراتوری کهکشانی ایجاد شد. این توسط Tarre Vizsla، یک جنگجوی ماهر و اولین ماندالوریایی که به یک شوالیه جدای تبدیل شد، ساخته شد.

در نهایت، تار حاکم خود ماندالور شد. او همچنین House Vizsla را تأسیس کرد، یک گروه قدرتمند از جنگجویان ماندالوریایی که به حفظ میراث او و تکمیل مهارت های خود در هنرهای جنگی اختصاص داشتند.

پس از مرگ تار، این اسلحه به عنوان یک مصنوع مقدس در معبد جدی نگهداری می‌شد و بعداً توسط اعضای خانه ویسلا در طول سقوط جمهوری قدیم به سرقت رفت. سپس از طریق مبارزه تن به تن، از نسلی به نسل دیگر منتقل شد.

 

چه کسی مالک Darksaber است؟

Darksaber شمشیر تاریک ماندالوریان

مبارزه تن به تن یکی از اصول کلیدی است که مالکیت Darksaber را تعیین می کند. در تئوری، برای ادعای مالکیت سلاح خود، باید مالک قبلی را در نبرد تن به تن شکست دهید (اگرچه همانطور که در زیر خواهید دید، در بسیاری از موارد، این قانون همیشه رعایت نمی شود).

سرانجام، پس از چندین قرن، Darksaber به دست Pre Vizsla™، رهبر یک گروه تروریستی ماندالوریایی معروف به Death Watch™ رسید. این گروه در طول جنگ‌های کلون‌ها فعال بود و وسواس زیادی برای بازگرداندن ماندالور به ریشه‌های جنگجوی خود با سرنگونی دولت صلح‌طلب حاکم داشت.

پیش از این در حالی که برای مدت کوتاهی با شوالیه جدای اوبی وان کنوبی می‌جنگید، از این سلاح استفاده می‌کرد. تروریست ماندالوریایی بعداً از لرد سابق سیث دارث ماول ™ برای کمک به برنامه های خود برای انجام کودتا در ماندالور کمک گرفت. با این حال، ماول در نهایت Pre شکست داد و Darksaber را برای خود گرفت، و از آن در چندین نبرد استفاده کرد و سپس آن را به سیاره زادگاهش Dathomir™ برد، جایی که آن را در دستان Nightsisters™، گروهی از نیرو‌های قدرتمند، سپرد. جادوگران حساس

قابل ذکر است که همه این وقایع در چندین قسمت از سری انیمیشن جنگ ستارگان: جنگ کلون ها شرح داده شده است.

 

SABINE چگونه DARKSABER را بدست آورد؟

Darksaber شمشیر تاریک ماندالوریان

چندین سال پس از جنگ کلون ها، Darksaber به دست Sabine Wren™، یک جنگجوی ماندالوریایی و عضو اتحاد شورشیان در حال رشد، رسید.

سابین و خدمه شورشیانش به داتومیر رسیدند. در آنجا، Darksaber را در لانه Nightsisters که ماول از آن استفاده کرده بود، کشف کردند. علیرغم قوانین مالکیت جنگی که ظاهراً بر اسلحه حاکم است، سابین آن را برای خودش بدون هیچ گونه خونریزی تصاحب کرد.

نگرانی اصلی سابین این بود که این سلاح را از دست امپراتوری دور نگه دارد، امپراتوری که از آن زمان کنترل ماندالور را به دست گرفته بود و یک دولت دست نشانده ایجاد کرده بود. بعدها، سابین به سرنگونی این دولت کمک کرد، همانطور که در قسمت های متعدد مجموعه تلویزیونی انیمیشن جنگ ستارگان: شورشیان دیده می شود.

 

BO-KATAN چگونه DARKSABER را بدست آورد؟

Darksaber شمشیر تاریک ماندالوریان

Darksaber بعداً به جنگجوی ماندالوریایی Bo-Katan Kryze تحویل داده شد که به سابین کمک کرده بود تا دولت فاسد ماندالور را سرنگون کند. کرایزه همچنین یکی از اعضای سابق سازمان دیده بان مرگ بود. اولین حضور او در مجموعه انیمیشن The Clone Wars بود.

با این حال، نگرانی اصلی سابین، افزایش شورش بود، بنابراین او رهبری ماندالور را رد کرد. در عوض، او بو-کاتان را جانشین خود نامید و به او Darksaber اعطا کرد با این امید که از آن برای متحد کردن مردمشان استفاده کند.

باز هم، به نظر می‌رسد که این برخلاف قانون فرضی است که بر آن حکم می‌کند که این سلاح فقط در نبردهای تن به تن ادعا می‌شود، زیرا بو-کاتان این سلاح را بدون نیاز به مبارزه با سابین دریافت کرد.

 

ماف گیدئون چگونه شمشیر تاریک را دریافت کرد؟

Darksaber شمشیر تاریک ماندالوریان

بعداً متوجه شدیم که بو-کاتان Darksaber را در خلال پاکسازی بزرگ ماندالور™ از دست داد، رویدادی که در آن امپراتوری سیاره را ویران کرد، میلیون‌ها نفر را کشت و معدود ماندالوریایی‌های باقی مانده را در سراسر کهکشان پراکنده کرد.

جزئیات دقیق آنچه برای Darksaber اتفاق افتاد کاملاً روشن نیست. در نهایت، آن را در اختیار موف گیدئون، یک افسر بلندپایه امپراتوری قرار گرفت که بعداً کنترل بقایای امپراتوری را کمی قبل از به وجود آمدن جمهوری جدید در دست گرفت.

گیدئون نقش مهمی در نظارت بر پاکسازی داشت و بعدها از Darksaber به عنوان سلاح شخصی خود استفاده کرد، هم به دلیل توانایی‌های رزمی چشمگیر و هم به دلیل اهمیت سیاسی و مذهبی آن برای مردم ماندالوریا. جزئیات این رویدادها به طور خلاصه در فصل 2 سریال Mandalorian مورد بحث قرار گرفته است.

 

دین جارین چگونه DARKSABER را بدست آورد؟

Darksaber شمشیر تاریک ماندالوریان

ماف گیدئون بعداً پس از نبرد با دین جارین (معروف به Mandalorian) در نبرد تن به تن، Darksaber را از دست داد. پس از نبرد، دین Darksaber را به بو-کاتان پیشنهاد کرد، اما او با استناد به قانون اغلب نادیده گرفته شده که می‌توان آن را فقط در جنگ به دست آورد، امتناع کرد.

اندکی پس از کنترل Darksaber، جنگجوی ماندالوریایی Paz Visla™ دین جارین را برای کنترل سلاح به چالش کشید. Paz Vizsla احتمالاً از نوادگان خالق اصلی این سلاح، Tarre Vizsla است.

DARKSABER باز هم مالکان را تغییر می دهد

دین توانست پاز را در نبردی که توسط The Armorer™، سازنده اسلحه های اسرارآمیز ماندالوریایی شاهد بود، شکست دهد. با کمال تعجب، دین همچنین اجازه داشت تا دارکسابر را با وجود برداشتن کلاه خود نگه دارد، اقدامی توهین آمیز که عملاً او را از قبیله خود تبعید کرد.

از فصل 3 سریال The Mandalorian، بو-کاتان مالکیت Darksaber را دوباره به دست آورد. پس از رویارویی با شرکای ماندالوریایی سابق خود و برتری دادن Axe Woves™ در نبرد، او به نقش خود به عنوان رهبر ماندالوریا قدم می گذارد. دین اشاره می کند که بو-کاتان دشمنی را که قبلاً او را خلع سلاح کرده بود شکست داد و بدین ترتیب او حق استفاده مجدد از Darksaber را به دست آورد.

 

چرا شمشیر تاریک برای استفاده، سنگین است؟

Darksaber شمشیر تاریک ماندالوریان

Darksaber شمشیر تاریک ماندالوریان

یک نکته جالب در مورد Darksaber این است که با وجود اندازه آن، در واقع می تواند بسیار سنگین تر از یک شمشیر نوری معمولی باشد. در واقع، هنگامی که دین سعی می کند از این سلاح برای مبارزه با گروهی از جنایتکاران در طول صحنه ای محوری در مجموعه کتاب بوبا فت استفاده کند، متوجه می شود که این سلاح بسیار سخت است. او حتی در این روند مجروح شده است.

این به این دلیل است که قدرت Darksaber توسط افکار و اعمال صاحب کار تقویت می شود (چیزی که در سری Rebels زمانی که Sabine برای اولین بار استفاده از سلاح را یاد می گیرد ذکر شده است). به عبارت دیگر، هرچه شخص فعال تر احساسی تر و بدون تمرکز باشد، استفاده از Darksaber دشوارتر است.

 

لحظه مورد علاقه شما در جنگ ستارگان با حضور Darksaber چیست؟

 

ترجمه از هادی شنوایی – برگرفته از سایت سایدشو

https://www.sideshow.com/blog/mandalorian-darksaber