میگویند گربه ها 9 جان دارند اما چه کسی حوصله شمردن دارد ؟ قطعا “سلینا کایل” که اینطور است. شخصیت “کت وومن” از اولین حضورش در کامیک های “دی سی”، یعنی شماره 1 از کامیک های “بتمن” در سال 1940 تا به حال حرفه ای ترین دزد در دنیای کامیک ها محسوب میشود. او توانسته جواهرات گرانبها، مصنوعات کمیاب و حتی قلب بتمن را بدزدد.

در این مقاله قرار است به معرفی کت وومن های سینما و تلویزیون بپزدازیم

Julie Newmar، Lee Meriwether و Eartha Kitt

اولین حضور های کت وومن در صفحه نمایش، جذاب و حتی مهم تر از آن بود. مهم ترین نکته حضور این شخصیت تعاملش با بتمن بود. کت وومن میتوانست در عرض 30 ثانیه بتمن را متقاعد کند که قهرمان بودن را کنار بگذارد و به علاوه میتوانست اعتماد بتمن را جلب کند.

با این که کت وومن در کامیک ها ابتدا با شنل سبز و لباس بنفش ظاهر شد  ولی کت وومن دهه 1960 تلویزیون از همان ابتدا سنت لباس چرم مشکی و گوش های گربه ای را ایجاد کرد. “جولی نیومار” کت وومن فصل های 1 و 2 این سریال بود و “لی مریوتر” این نقش را در فیلم تلویزیونی ایفا کرد و در نهایت در فصل سوم سریال “ارتا کیت” با هنر نمایی های زنانه اش جان تازه ای به این نقش بخشید.

Michelle Pfeiffer

باریک، اغوا کننده و کاملاً کشنده. کت وومنِ “میشل فایفر” جذابیت عشوه گر نسخه های دهه 1960 را به سطحی کاملاً جدید رساند. این ورژن از کت وومن با لباس های چرم نمادین و شیوه ای که مرز بین دشمن و متحد را مدام عوض میکرد شناخته میشود. زیبایی شناسی های گوتیک در فیلم “بتمن بازمیگردد” به کارگردانی “تیم برتون”، پس زمینه ای عالی برای سلینا فراهم کرد تا در سایه ها کمین کند و از پشت بام ها بپرد. پنجه های او به اندازه شلاقش کشنده اند و میتوانذ در دنیای خشن “گاتهام” زنده بماند.

Halle Berry

هر کت وومنی به جز سلینا کایل قطعا یک اشتباه در تاریخچه این شخصیت است. اسم او این بار “پاتینس فیلیپس” بود. در واقع در این فیلم، کت وومن عنوانی بود که به صفی طولانی از افرادی که قدرت های گربه ها را داشتند اطلاق میشد. این بار جنبه های روانشناختی این شخصیت مورد تأکید است و همین باعث میشود با کت وومنی فوق العاده تر از ورژن های پیشین مواجه باشیم. از استعاره های زیاد در زمینه های مختلف گرفته تا ماسک گربه ای نمادین، باعث شهرت این شخصیت شدند. هرچند شباهت های کمی بین این فیلم و آثار دیگر دی سی باقی مانده است.

Carmen Bicondova

برای اولین بار در این اقتباس که سریال “گاتهام” است شخصیت سلینا کایل اصلا جنسیت زده نیست. بیشتر او را به عنوان یک جوجه تیغی میبینیم که در شهر پرسه میزند و با “پاملا ایزلی” پیوند دارد. در این سریال او رابطه ای با “بروس وین” دارد و این بار این دو را قبل از تبدیل شدن به بتمن و کت وومن میبینیم.

Anne Hathaway

سلینا کایلِ “آنا هاتاوی” یکی از زیباترین و قوی ترین ورژن های کت وومن است. کت وومنی که میدانست مردم او را دست کم میگیرند و از این موضوع به نفع خود استفاده کرد. او در همکاری با تاجری فاسد چندین گاو صندوق را دزدید و به راحتی فرار کرد، تمام دزدی هایش دقیق برنامه ریزی شده بودند و او واقعا ملکه جنایت کاران بود. به علاوه او سنت کت وومن را نیز حفظ کرد و با عشوه های زنانه اش قلب بتمن را ربود.

Zoë Kravitz

“زویی کراویتز” به عنوان جدید ترین کت وومن، جذابیت زیادی را به این نقش اضافه کرده است. این کت وومن نه تنها بتمن را از تاریکی نمیترساند  بلکه او را با توجه به چیز هایی که از ولگرد ها میداند به انتقام تشویق میکند. این سلینا به جنبه مبارز و در عین حال باهوش کت وومن میپردازد. “آلفرد” از بروس میپرسد که آیا این زن نیز از دوستان دختر جدید اوست یا خیر و بروس میگوید که خیر. او مثل دیگر دختر ها نیست این بار نیز گربه توانسته قلب خفاش را بدزدد.

ترجمه ای از سیاوش نثری

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو