چگونه شوالیه تاریکی بر بتمن و DCEU تأثیر گذاشته است؟

شوالیه تاریکی” ساخته “کریستوفر نولان” در سال 2008 اکران شد. دنباله ای بر “بتمن آغاز میکند” و دومین قسمت از سه گانه بتمن نولان. شوالیه تاریکی به طور گسترده به عنوان بهترین فیلم بتمن در تمام دوران شناخته میشود. این فیلم به دلیل مضامین تیره تر و همچنین برداشت واقعی اش از شخصیت های کتاب های مصور که زمانی عجیب و غریب بودند، همواره مورد تحسین قرار گرفته است.

شوالیه تاریکی همچنین تغییر رنگ کاملی را در دنیای گسترده “DC Comics” بوجود آورد. این فیلم سینمایی با موفقیت غیرقابل انکار و انتقادی خود، به فیلمسازان ثابت کرد که چه چیزی برای اقتباس های رسانه ای دی سی بهتر است. اما فراتر از برخی انتخاب های تاریک تر، آن تغییرات چه بودند؟ در این مقاله به تأثیری که شوالیه تاریکی بر “DCEU” مدرن داشته خواهیم پرداخت.

شخصیت پردازی و ظاهر بتمن

بیایید قبول کنیم که قبل از شوالیه تاریکی، بتمن شکست ناپذیر بود و هیچ رقیبی برایش وجود نداشت. با بیرون کشیدن این شخصیت از صفحات کامیک های دی سی، نویسندگان این فیلم این جنبه احمقانه شخصیت را فهمیدند. حتی نسخه‌ های تاریک تر مانند “بازگشت بتمن” (1992) باز با آن درخشندگی و طنز غیرقابل انکار “تیم برتون” همراه بود اما شوالیه تاریکی “بروس” را دوباره به عنوان یک فرد وحشت زده به تصویر کشید. شکسته و کتک خورده، این بتمن برای رنج ساخته شده است.

اکنون هر بتمنی در حال فکر کردن است. با تغییرات جزئی در طراحی اصلی، بتمن “زک اسنایدر” خشم را بر می انگیزد. بتمن “مت ریوز” شبیه هیچ بتمن دیگری نیست اما همه آن ها مانند زره هایشان تیره هستند. زره هایی که از زمان شوالیه تاریکی به بعد به طور قابل توجهی رنگ مشکی بیشتری دارند. روز های خاکستری و زرد دهه 60 گذشته، خشونت کارتونی نیز از بین رفته است و در عوض با مسائل جدی روبرو هستیم.

این به سادگی برای مخاطب مدرنی که تراژدی های در حال تغییر دنیا را دنبال کرده جذاب تر است. البته ذکر ایده آلیسم تزلزل ناپذیر بتمن نیز مهم است. در شوالیه تاریکی بتمن به خاطر جنایاتی که مرتکب نمیشود سقوط میکند تا مردم همچنان امیدوار باشند. در فیلم سینمایی “لیگ عدالت” بتمن به تیم خود اعتقاد دارد و وارد کار تیمی میشود و در “بتمن 2022” بروس در حالی که به آینده شهر خوش بین است اسم “انتقام” را کنار میگذارد.

The Joker

شما نمیتوانید یک فیلم بتمن را بدون “جوکر” داشته باشید. دو روی یک سکه، این دو قهرمان و شرور نشان دهنده بدترین و بهترین هستند. شوالیه تاریکی فیلم بسیار مهمیست زیرا این دشمنی را به منصه ظهور میرساند. به علاوه جوکر را تقریباً به عنوان یک شخصیت دوگانه ترسیم میکند در حالی که او میتواند به راحتی تبدیل به یک شرور حیله گر و معمولی شود. نقشش در شوالیه تاریکی واقعاً شوم است. برای بسیاری از مخاطبان، او آنتاگونیستیست که میتوانست نابودی مهیبی ایجاد کند.

در واقع این جوکر آنقدر موفق بود که فیلم های لایو اکشن بتمن برای مدت طولانی از وجود این شخصیت خودداری کردند. تا فیلم سینمایی “جوخه انتحار” (2016) که جوکری عجیب تر و از نوع اوباش را معرفی کرد که متفاوت از شوالیه تاریکی و حرکتی کاملا عمدی بود. با این حال این ورژن از جوکر با استقبال ضعیفی روبرو شد زیرا شخصیت پردازی قبلی بسیار موفق تر بود.

اکشن فیگور جوکر | Joker | سری شوالیه تاریکی

بنابراین در لیگ عدالت زک اسنایدر، جوکر به نوعی دیوانه‌ تر تبدیل شد تا بهتر با حال و هوای شوالیه تاریکی مطابقت داشته باشد اما او همچنان موفق نبود. پس بتمن (2022) مت ریوز به جوکری ترسناک‌ تر بازمیگردد که به وضوح یادآور شوالیه تاریکیست. “بری کیوگان” حیله گرتر و مسن تر است و عملکرد او یک به‌ روزرسانی بی‌ نقص از لحاظ گریم از ورژن شوالیه تاریکی است.

نکته قابل توجه، فیلم سینمایی “جوکر” (2019) است. فیلمی که طبیعتاً همه چیز در آن در مورد شاهزاده جنایت است. این فیلم “تاد فیلیپس” در ساختن یک شخصیت شرور واقع گرایانه بسیار با دقت بود. عناصر جنایی واقعی و شخصیتی مانند قاتل های سریالی با ایفای نقش “خواکین فینیکس” بر این ورژن از جوکر تأثیر گذاشتند. علاوه بر این محیط مدرن فیلم این فرصت را بوجود آورد تا ببینیم این شخصیت چگونه تحت تأثیر رسانه های اجتماعی، معترضین و سیستم های اجتماعی قرار گرفته است. در حالی که جوکر شوالیه تاریکی از پله‌ ها پایین نمیرقصید، اما شباهت های این جوکر ها غیر قابل انکار است.

تم های تاریک تر

ساده ترین فیلمی که تحت تأثیر شوالیه تاریکی قرار دارد فیلم سینمایی “Man of Steel (2013)” به کارگردانی زک اسنایدر است. قصه این فیلم که تنها یک سال پس از فیلم سینمایی “شوالیه تاریکی برمیخیزد” قسمت آخر سه گانه بتمن منتشر شد، در واقع توسط کریستوفر نولان نوشته شده است. این تلاشی آشکار برای تغییر “سوپرمن” به دوران مدرن، مانند بتمن بود.

قصه های سوپرمن اغلب به عنوان نور در مقابل قصه های تیره بتمن قرار میگیرند اما Man of Steel مسیر بدبینانه تری را برای آخرین فرد “کریپتون” بررسی کرد. فیلم این کار را چه از طریق روایت و چه از طریق طراحی نور به انجام رساند زیرا فیلم های ابر قهرمانی، حداقل از DC Comics، این روز ها از لحاظ طراحی نور بسیار تیره ترند و این قرار است واقع‌ بینانه بودن یک ژانر کیهانی یا کاریکاتوری را تقویت کند. نمونه های دیگر این آثار عبارتند از “Batman v Superman” و “Justice League Noir”.

شهر گاتهام به عنوان یک شخصیت

“گاتهام” شهری مهم در تمام فیلم های بتمن است اما شوالیه تاریکی یک قدم جلو تر میرود و آن انتخاب گاتهام به عنوان موجودی که نیاز به شوالیه دارد بود. فیلم کل شهر را در همان سطحی  گذاشته که مثلاً فردی مانند “ریچل داوز” را. بتمن از گاتهام در برابر تبهکارانی که به هسته های اصلی آن مانند بیمارستان حمله میکنند محافظت میکند. خلق و خوی شهر و امنیت آن نسبت به بتمن در سرتاسر شوالیه تاریکی بسیار عمدی تغییر میکند، گویی گاتهام خود زنیست که در مورد این خفاش قضاوت میکند.

این مفهوم به طور برجسته در فیلم سینمایی بتمن 2022 نیز به چشم میخورد. این بتمن نه تنها از شهر محافظت میکند، بلکه به آن ملزم است. اگر “مارتا” و “توماس وین” بروس وین را به دنیا آوردند، شهر گاتهام بتمن را خلق کرد و در پایان فیلم و در آخرین گام خود برای تبدیل شدن به بتمن، او به شهر گاتهام خدمت میکند و در عین حال میراث پدر و مادرش را ارج مینهد. ایده‌ ای که بسیار در فیلم مهم است.

ترجمه ای از سیاوش نثری

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو