“یلنا بلوا” اخیرا به عنوان یک آنتاگونیست در قسمت 4 سریال تلویزیونی “Hawkeye” از “مارول استودیو” ظاهر شدT اما اولین حضورش روی پرده سینما یک تصویر قهرمانانه بود. یلنا بلوا در فیلم سینمایی “Black Widow” هزاران نفر را نجات داد و پیوند خانوادگی خود با خواهر خوانده اش “ناتاشا رومانوف” را محکم کرد.

اما یلنا بلوا کیست و چگونه از یک قهرمان به یک آنتاگونیست تبدیل شده است ؟ برای درک انگیزه های او، بیایید به بررسی تاریخچه کامیک بوک و سینمایی پیچیده این شخصیت بپردازیم

کامیک بوک ها

او در 15 سالگی به عنوان یک مبارز جوان و آینده دار و جایگزین ناتاشا استخدام میشود و در “اتاق قرمز” زندگی میکند. او یک ورزشکار و رزمی کار باهوش در سطح المپیک بوده که در زمینه مبارزه بسیار ماهر است اما یلنا در اولین ماموریت خود علیه ناتاشا شکست میخورد و در نهایت توسط “S.H.I.E.L.D” دستگیر میشود. عوامل مختلف بعد از آن باعث میشوند یلنا اتاق قرمز را ترک کند. او قبل از قدم گذاشتن به زندگی قهرمانانه به عنوان یک مدل و انسان دوست کار کرده تا این که به “دردویل” در بازیابی ناتاشا از یک آدم ربایی مافیایی کمک میکند.

و این زمانیست که همه چیز پیچیده تر میشود. او در مقابل قدرتمندترین قهرمانان زمین قرار میگیرد و توانایی های “Adaptoid” را بر عهده میگیرد که میتواند با آن از هر قدرتی دوباره استفاده کند. با این حال او در هدف خود شکست میخورد و پس از انفجاری که باعث مرگش شد مشخص میشود کلون های مختلف یلنای شرور داخل اتاق قرمز در حال ساخت هستند. در پایان ناتاشا کلون های یلنا را میکشد و این وسعت قصه او در کامیک بوک هاست

Black Widow

فیلم سینمایی “Black Widow” اساسا یلنا بلوا را دوباره اختراع میکند. او یکی دیگر از سربازان کودک اتاق سرخ است که به همراه ابر سرباز، “الکسی شوستاکوف” و بیوه های سیاه، “ملینا وستوکوف” و “ناتاشا رومانوف” در یک واحد خانواده قرار میگیرند. ناتاشا و یلنا نقش خواهران را ایفا میکنند، در حالی که بزرگسالان نقش والدین را , اما زمانی که از آن ها خواسته میشود به شوروی  بازگردند این توهم از بین میرود و هنگامی که آن ها با ژنرال اتاق قرمز ملاقات میکنند، او بلافاصله دختران را از هم جدا میکند.

ناتاشا اتاق قرمز را ترک کرده تا به S.H.I.E.L.D. بپیوندد اما یلنا در آن چرخه سوء استفاده و قربانی با یک ماده شیمیایی کنترل کننده در ذهنش گرفتار مانده است. او با استفاده از پادزهری فرار کرده و پس از فرار از دست “Taskmaster”، ناتاشا به خواهرش میپیوندد. آن ها قصد دارند اتاق قرمز را برای همیشه شکست دهند.

یلنا الکسی را فراری میدهد. او که دوباره با پدر خوانده اش ملاقات کرده، درباره برخی از وحشت هایی که در اتاق قرمز متحمل شده، از جمله هیسترکتومی غیرارادی صحبت میکند. علیرغم   تمام آسیب ها به نظر میرسد یلنا یک شخصیت مثبت است، شوخی میکند، خواهر خود را مسخره میکند و جلیقه پر از جیبش را به رخ میکشد. او نه تنها خوش قلب است، بلکه بسیار نوع دوست بوده و زندگی خود را به خطر می اندازد تا دیگر بیوه های سیاه را از دست “ژنرال دریکوف” نجات دهد.

در پایان فیلم، یلنا تبدیل به یک قهرمان میشود. او و ناتاشا پیوند خواهرانه خود را محکم کرده اند. دو خواهر راه خود را از هم جدا میکنند و یلنا به بیوه های دیگر میپیوندد تا احتمالا آن ها را بازپروری کند. او جلیقه‌ اش را به ناتاشا هدیه میکند، همان جلیقه ضدگلوله ای که توسط ناتاشا در فیلم سینمایی “انتقام جویان : جنگ بی نهایت” استفاده میشود.

در سکانس پس از تیتراژ اما روایت یلنا پیچیده میشود. توسط “والنتینا آلگرا دی فونتین”،  زنی که “جان واکر” را به خدمت گرفته است به یلنا گفته میشود که سرنخی از قاتل ناتاشا وجود دارد و این پرونده یک نفر را متهم میکند : “کلینت بارتون” , معروف به Hawkeye

Hawkeye

در قسمت 4 سریال Hawkeye، یک قاتل نقابدار به هاکای حمله میکند. آن ها روی یک پشت بام مبارزه میکنند و قاتل با حملات سریع یک بیوه سیاه دست بالا را دارد. سپس نقاب او برداشته میشود و یلنا با موهای بلوند و اخم به “کیت بیشاپ” خیره شده و به این دختر هشدار میدهد که تیرش را رها نکند.

آنچه در مورد حضور یلنا جالب بود این است که کلینت به کیت بیشاپ میگوید : “یکی یه بیوه سیاه استخدام کرده”. اتاق قرمز به لطف ناتاشا نابود شده است اما آیا او هاکای را از این اتفاق مطلع نساخته ؟ یا آیا اتاق قرمز هنوز تا حدی فعال است که کلینت نگران حضور فردی یلنا نیست و نگران گروهی است که او به آن تعلق دارد ؟ در هر صورت، یلنا در تاریکی شب فرار میکند تا یک روز دیگر با کلینت مبارزه کند و برای گرفتن انتقام بر میگردد.

ترجمه ای از طناز رجبعلی

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو