10 حقیقت درباره ایندیانا جونز 3

باور کنید یا نه، بیش از 30 سال از زمانی که فیلم “ایندیانا جونز و Last Crusade” و ماجراجویی‌ های پرشور و پر از شیرین کاری های جسورانه، جلوه های ویژه هیجان انگیز و لوکشین های جذاب بی شمارش که به پرده سینما رفتند میگذرد.

ساخت قسمت سوم Indiana Jones با کارگردانی “Steven Spielberg” و تهیه کنندگی “George Lucas” تقریبا پنج سال طول کشید، اما با اکران در سال 1989 به اوج موفقیت رسید زیرا به سرعت تبدیل به پرفروش‌ ترین فیلم سال در دنیا شد.

Last Crusade با بودجه تولید 48 میلیون دلاری سرسام آور خود، در طول زمان فیلمبرداری در سراسر قاره های مختلف پخش شد و بخش قابل توجهی از هزینه های آن صرف انواع وسایل نقلیه و مجموعه های پیچیده ای شد که این فرانچایز به آن ها معروف شده است.

پس گرد و غبار را از کلاه‌ های خود بتکانید و شلاق هایتان را به صدا در آورید , زیرا ما از شما دعوت میکنیم تا از طریق این فهرست از اسرار و شگفتی های پشت صحنه سه گانه اصلی ایندیانا جونز مطلع شوید

10 -2000 موش مخصوصاً برای سکانس VENETIAN CATACOMBS پرورش داده شدند

ایندی پس از دریافت ژورنال مخفی پدرش در پست، مستقیماً راهی ایتالیا میشود تا با “دکتر السا اشنایدر” بی‌ پروا ملاقات کند. کسی که در ابتدا برای یافتن جام مقدس به او کمک میکند. اما همانطور که آن ها به سمت دخمه های باستانی ونیز میروند به سرعت متوجه میشوند که چیزی بیشتر از یک علم شیمی بینشان وجود دارد.

در واقع تونل‌ های زیرزمینی پُر از موش‌ های صحرایی اند و چند هزار تایی از آن ها برای خزیدن در این سکانس مخصوص پرورش داده شده‌ اند. به گزارش تولید کنندگان، این جانوران عاری از بیماری را از همان شرکتی سفارش داده اند که قبلاً مار ها و موجودات دیگر را برای مجموعه تهیه میکرد. سپس آن ها در سکانس آتش‌ سوزی موش‌ های زنده را با موش‌ های مکانیکی جایگزین کردند.

9 -چندین پیش نویس اولیه فیلمنامه شامل یک قلعه خالی از سکنه است

Last Crusade شامل همه چیز از ماشین گرفته تا شتر بود اما تقریباً شامل ارواح نیز میشد. اسپیلبرگ و لوکاس قبل از انجام مأموریت نجات پدر و پسر برای بازیابی جام مقدس، چندین بار خط های داستانی اصلی را به عنوان بخشی از یک فرآیند توسعه‌ یافته بررسی کردند.

یک فیلمنامه خاص توسط لوکاس با عنوان “ایندیانا جونز و شاه میمون”، پیشنهاد شد که ایندی را در یک ماجراجویی به اسکاتلند دنبال میکند. جایی که او قبل از شروع سفری به آفریقا در جستجوی چشمه جوانی، با کفن غول‌ ها در داخل یک قلعه جن زده روبرو میشد. با این حال اسپیلبرگ ایده ارواح را رد کرد زیرا به تازگی فیلم ترسناک فراطبیعی “Poltergeist” را به تصویر کشیده بود.

8 -زخم چانه واقعی Harrison Ford در داستان گنجانده شد

زخم چانه “Harrison Ford” به طرز هوشمندانه‌ ای در شخصیت ایندینا جونز ساخته شد. Last Crusade با یک سکانس پیش درآمد آغاز میشود که یک ایندی جوان را نشان میدهد با ایفای نقش “River Phoenix” که مرتکب خطایی به عنوان یک تازه کار در هنگام تکان دادن شلاق خود میشود و وقتی که میخواست از خود در برابر شیر سیرک محافظت کند یک اتفاق ناگوار باعث ایجاد زخم در چانه او میشود.

این ویژگی بصری در واقع یک زخم واقعی متعلق به Ford است که او سال‌ ها قبل در یک تصادف شدید خودرو آن را برداشت. گمان میرود او در راه مصاحبه بود که ناگهان کنترل ماشینش را در حالی که تلاش میکرد کمربند ایمنی اش را ببندد از دست داد و باعث شد مستقیماً با باجه تلفن تصادف کند.

7 -هریسون فورد و شان کانری برای یک سکانس شلوارشان را کنار گذاشتند

در میانه راه این قصه پر هیاهو، ایندیانا و پدرش “هنری” سوار بر بالگرد آلمانی میشوند و در حالی که پشت میز ناهار خوری نشسته اند، کمی مشغول نوشیدنی و گفتگو با یکدیگر میشوند. در محاصره سایر مسافران با کت و کلاه خز به نظر میرسد که هر دوی آن‌ ها برای این مناسبت لباس پوشیده‌ اند یا حداقل برای یک تماشاگر معمولی سینما اینطور به نظر میرسد.

در واقعیت اما این دو بازیگر تصمیم گرفتند شلوار های خود را کنار بگذارند تا در فصلی که بیش از حد گرم شده بود خونسردی خود را حفظ کنند. طبق گزارش‌ ها “شان کانری” و فورد شلوارشان را درآوردند زیرا میدانستند که فقط بالاتنه شان در فیلمبرداری می افتد.

6 -از نیروهای اضافی نازی خواسته شد که انگشتان خود را پشت سر قرار دهند

برگرفته از صفحات تاریخ، سکانسی در تجمع نازی‌ ها در برلین اتفاق می‌ افتد جایی که کتاب‌ سوزی وحشیانه ای در جریان است. ایندی در میان انبوهی از شهروندان هجوم می‌ آورد، درحالی‌ که دیوانگی در میان جمعیت عظیمی که پرچم‌ ها و بنر ها را در حرکتی موزون و زامبی‌ مانند به اهتزاز در می‌ آورند و حرکت معروف احترام به “هیتلر” را اجرا میکنند موج میزند.

با کمال تعجب، این تنها حرکت دستی نیست که از افراد اضافی خواسته شده تا برای این سکانس اجرا کنند. کارگردان، استیون اسپیلبرگ به شوخی پیشنهاد کرد که همه بازیگران پس زمینه باید دست چپ خود را پشت سر بگذارند و همزمان انگشتان خود را روی هم بگذارند.

5 -اکثر یونیفرم های نازی که در رالی برلین پوشیده شده اند واقعی هستند

میگویند که ظاهر سینما میتواند فریبنده باشد، اما به شما اطمینان میدهیم که هیچ چیز فریبنده ای در مورد لباس هایی که نازی ها در سکانس تجمع کتاب سوزان برلین پوشیده بودند وجود ندارد. در واقع اکثر آن ها لباس‌ های معتبر جنگ جهانی دوم هستند که قبل از تولید در جایی در اروپای شرقی پیدا شدند.

با توجه به فیلم “ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی”، طراح صحنه و لباس، “آنتونی پاول” عکس‌ های تاریخی لباس نازی‌ ها را به دقت مطالعه کرد و سپس تصاویر و طراحی‌ های تحقیقاتی خود را با طراح لباس , “جوآنا جانستون” به اشتراک گذاشت. او به همراه تیمش به گشتن دنیا و ردیابی هر چه بیشتر این لباس‌ ها ادامه داد.

4 -هریسون فورد تقریباً تمام بدلکاری های خودش را در مجموعه اجرا کرد

هریسون فورد فراتر از یک هنرمند است، یک نجار ماهر، خلبان خصوصی و یک بازیگر برنده جایزه. اما با فرانچایز ایندیانا جونز، او بدلکاری را نیز به لیست در حال گسترش شغل های خود اضافه کرد ، زیرا اصرار داشت که بدلکار همیشگی اش، “ویک آرمسترانگ”، در سومین ماجراجویی ایندیانا جونز مدتی استراحت کند.

به طور قابل توجهی، فورد کسی بود که برای سکانس تعقیب و گریز با اکتان بالا آماده شد که در آن ایندی با سرعت روی دم یک تانک آلمانی سوار اسب میشود و سپس روی کامیون نظامی فرود آمد تا با دشمنانش در نبرد روبرو شود. سپس فورد از روی توپ وسیله نقلیه زرهی تاب میخورد، زیرا راننده سعی میکند او را با دیواره صخره ای دره له کند.

در یک نقطه در طول تولید، آرمسترانگ فورد را کنار کشید تا از او بخواهد به او اجازه دهد بدلکاری را انجام دهد، زیرا این بازیگر بسیاری از سکانس‌های اکشن را خودش بازی میکرد. آرمسترانگ بعداً گفت : “اگر او چنین بازیگر بزرگی نبود ، یک بدلکار واقعا عالی میشد”.

3 -صحنه تعقیب و گریز تانک در ابتدا قرار بود بسیار کوتاه تر باشد

گفته میشود که جورج لوکاس میخواست یک تانک در فیلمنامه نوشته شود، بنابراین استیون اسپیلبرگ مشغول نوشتن یک سکانس کوتاه برای تعقیب تانک شد که پیش‌ بینی میکرد فیلمبرداری آن تقریباً دو روز طول بکشد. شان کانری که نقش اصلی را در این سکانس ایفا میکرد، فاش کرد که فیلم برداری تا 10 روز به طول انجامید، زیرا استوری‌ بورد به سرعت تبدیل به یک طرح پُر از اکشن شد.

اسپیلبرگ به این نتیجه رسید که این سکانس پر انرژی باید کاملاً مبتنی بر قصه باشد تا به مخاطبان فرصتی برای دیدن کمدی که گاهی از واقعیت می‌ آید ببخشد زیرا ایندی و هنری با هم همکاری میکنند تا از یک مبارزه خارج شوند. او بعداً اعتراف کرد که از تهیه پیش‌ نویس استوری‌ بورد های این سکانس بیشتر لذت میبرد تا فیلمبرداری اش.

2 -یک روح‌ نویس برای بازنویسی دیالوگ ایندی/هنری استخدام شد

از آنجایی که رابطه بین ایندیانا جونز و پدر جدا شده اش نقش مهمی در قصه ایفا میکند، استیون اسپیلبرگ و جورج لوکاس تصمیم گرفتند یک نویسنده ارواح را برای بررسی دیالوگ ها و بهبود کیفیت تعامل این دو شخصیت استخدام کنند.

“تام استاپارد” , نمایشنامه نویس مشهوری بود که برای نوشتن دیالوگ های تازه وارد تیم شد و با وجود این که اعتباری برای نوشتن دریافت نکرد، برای بازنویسی مطالب 120000 دلار به او پرداخت شد. با این حال پس از اکران فیلم و موفقیتش، او یک میلیون دلار دیگر به عنوان پاداش برای کارش دریافت کرد.

1 -شان کانری دیالوگ “او در خواب صحبت میکند” را بداهه ساخت

خارج از دیالوگ های فیلمنامه، شان کانری یکی از دیالوگ های مهم فیلم را در لحظه ای از بداهه ناب ارائه کرد. این بازیگر اسکاتلندی که نقش پروفسور هنری جونز را بازی میکند در پاسخ به ایندی که از او میپرسد از کجا میدانست السا متحد آلمان‌ هاست این جمله را به زبان آورد : “او در خواب صحبت میکند”.

“جولیان گلاور” که نقش آنتاگونیست اصلی، “والتر دونووان” را بازی میکند گفت که وقتی کانری این جمله مسخره را به زبان آورد مجبور شدند فیلمبرداری را متوقف کنند زیرا همه در حالت هیستریک خنده بودند. اسپیلبرگ نیز گفت : “خب ، این طنز است” و با وفادار ماندن به قول خود، این دیالوگ از برش نهایی جان سالم به در برد

ترجمه ای از طناز رجبعلی

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو