سال 1992 بود که “Cartoon Network” راه‌اندازی شد و برای بسیاری از طرفدار ها کانالی عالی بود. تمام کارتون ها، جدید و قدیمی ، مناسب کودکان و آن هایی که جدی تر بودند، کارتون های خنده دار، کارتون های مبارزه ای، کارتون ابرقهرمانی “دختر جادویی” و …. گاهی اما تمام این فاکتور ها در یک برنامه جمع شده اند.

هرچند عامه پسند بودن زیادی در مورد برنامه “تونامی” وجود داشت اما مشخص کردن این که دقیقاً چه چیزی این کارتون‌ های اکشن 3 ساعته را بسیار هیجان‌ انگیز کرده بود دشوار است اما برای بسیاری از بچه‌ ها برنامه مهمی بود. شاید این بازه زمانی 4-7 بود که باعث شد ساعت‌ های اوج تماشا برای محصلین مقطع راهنمایی ایجاد شود یا شاید انیمه بودنش بود که برای اکثر بینندگان تازگی داشت.

هر چه که بود، تونامی بخش مهمی از تلویزیون شد و در این مقاله برخی از دلایل موفقیت آن را بررسی خواهیم کرد.

5-یک لوتا مکانیک کامل وجود داشت

مدت‌ ها قبل و مدت‌ ها بعد از هفته “ربات‌ های غول‌ پیکر” در سال 2003 ، تونامی تعدادی برنامه را پخش کرد که در آن ماشین‌ ها حضور داشتند. سریال هایی مانند “Transformers: Armada” ، “Zoids” و هر جایگشتی از “Gundam” که تا به حال ساخته شده بود. جایی در این برنامه کارتون داشت بنابراین مطمئناً تصور موفقیت آن سخت نیست. وقتی اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان , پسربچه های دبیرستانی هستند ، ربات‌ های جنگی عظیم راهی مطمئن برای استقبال آن هاست 

4-رشد DCAU

سریال انیمیشنی “بتمن” ابتدا در اوایل دهه 1990 از شبکه “Fox Kids” پخش شد اما برای مدتی در Toonami نیز ظاهر شد. پس از آن سریال هایی مانند “Batman Beyond”، Superman: The Animated Series” و در نهایت “Justice League” و “Justice League Unlimited” پخش شدند. حتی با این که سریال “Teen Titans” از نظر فنی بخشی از “DC Animated Universe” یا کامیک ها نبود ، اما آنقدر محبوب شد که کامیک های بعدی، اعضای تیم Teen Titans و عناصری مانند طراحی لباس و حتی کل شخصیت های آن را در مجموعه خود گنجاندند.

اکشن فیگور سوپرمن و بیگانه | Batman and Alien |

3-ویرایش شده برای کودکان

از آنجایی که برنامه تونامی برای بچه ها در نظر گرفته شده بود ، سریال های پخش شده باید متناسب با سن آن ها میبودند اما برای سریال هایی که مناسب نبودند همیشه ویرایش وجود داشت. در سریال هایی مانند “Tenchi Muyo” و تکرار های متعدد آن ، برخی از ابزار های خلاقانه به کار گرفته شد تا هر چه که بیش از حد برای تماشاچیان خشن بود کم شود اما پس از آن سریال های دیگری مانند “Outlaw Star” و “Neon Genesis Evangelion” وجود داشتند که به قدری ویرایش شدند که مثلا در مورد Outlaw Star کل قسمت ها از برنامه پخش حذف شدند.

2-مو , مسئله این است

سریال “Bobobo-bo Bo-bobo” درباره مو بود : داشتن آن ، نداشتن آن و مبارزه با آن. مبارزه شخصیت اصلی با مشت موی بینی بود. “FLCL” را به خاطر دارید ؟ همچنین یک سریال بسیار خلاقانه دیگر (با ماشین های بیشتر) اما این تنها سوژه این سریال نبود. برنامه ای که تونامی پخش کرد یک کاوش پیچیده و شخصیت محور در مورد اضطراب بود که درون مایه یک ماجراجویی فانتزی شده بود. بدون شک پیچیدگی های آن برای مخاطبان تونامی از بین رفته است اما خیلی مفرح به نظر میرسد و این چیزیست که در تفنن بعد از مدرسه اهمیت دارد.

1-GOKU

اگر تا به حال هر اثری را از فرنچایز “Dragon Ball” دیده اید ، احتمالاً آن را در Toonami دیده اید و اگر تا به حال Toonami را دیده باشید ، به احتمال زیاد قسمتی از Dragon Ball یا “Dragon Ball Z” یا هر یک از سریال های دیگر این فرانچایز را دیده اید. حتی فیلم‌ های Dragon Ball نیز در مقطعی از تونامی پخش شدند. بسیاری از مردم ادعا میکنند DBZ اولین انیمه ایست که دیده اند و “Goku” یکی از شناخته شده ترین شخصیت های این فرانچایز است.

فیگور سون گوکو | Son Goku | از انیمه دراگون بال

ترجمه ای از سیاوش نثری

مقاله ای ترجمه شده از سایت سایدشو

 

 


Community Verified icon

Community Verified icon

Community Verified icon

Community Verified icon

 


Community Verified icon

Community Verified icon

Community Verified icon

Community Verified icon

Community Verified icon